Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

ادعای طالبان برای تامین امنیت در افغانستان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به حمله به افردا این گروه در جلال آباد اعلام کرد: ما توان مقابله با داعش را در این کشور داریم و می توانیم این گروه را به زودترین فرصت محو کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افرده است: ما قبلا هم با این گروه جنگیدیم و تاکتیک هایی برای نابودی داعش روی دست داریم. وی همچنین با تاکید روی موضوع امنیت و مصونیت دختران وعده سپرد که دختران هم می توانند بعد از امنیت کامل به مکاتب برگردند. گفته می شود بعد از ایراد این سخنان از طرف مجاهد یک حمله دیگر نیز به جلال آباد بر این گروه صورت گرفته است که در نتیجه آن سه تن از افراد این گروه کشته شده اند.

تاکید بر همه شمول بودن دولت طالبان

نشست ها و جلسات درباره تاکید بر همه شمول بودن حکومت طالبان در این اواخر از طرف کشورهای همسایه افغانستان دایر می شود. با وجود اینکه همه کشورها روی موضوع همه شمول بودن حکومت طالبان تاکید می کند و صلح را در محوریت این موضوع می دانند که همه مردم بتواند خود را در آینه قد نمایی قدرت در کشور بیبینند، اما طالبان می گویند که حکومت تشکیل شده از سوی آنها همه شمول تلقی میشود و انتخابات صورت نخواهد گرفت. گفته میشود که کابیه طالبان متشکل از افراد خود این گروه میباشد و همچنان طالبان تا هنوز در مورد اینکه کرسی زنان و اقلیت های قومی را در دایره حکومت شان در این کشور کی نمایندگی کرده است سخن ایراد ننموده.

اشرف غنی، مسئول هرج و مرج در افغانستان

غنی بخاطر هرج و مرج کنونی در افغانستان تحت اتقاد شدید قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران سیاسی اشرف غنی، رئیس جمهور سابق این کشور را مسئول هرج ومرج سیاسی و بحران اقتصادی در این کشور میدانند. پس از بیرون شدن اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان در این کشور مردم شاهد نا هنجاری های شدید بوده اند. تعداد کثیری از مردم بخاطر مصونیت شان به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند و تعداد زیادی هم بیکار و بی سرنوشت در محوطه این کشور به گذراندن اوقات تلخ روز گار پرداخته اند. همایون جریر یکی از اعضای حزب اسلامی میگوید که غنی اگر از طریق گفتگو های سیاسی قدرت را انتقال میداد همه چیز سرجای خود باقی میماند و هیچ بی نظمی صورت نمیگرفت. سیاسیون، دیپلمات ها و کارشناسان غنی را در بیکار شدن حدود 350 هزار نیروهای نظامی و هزارها تن افراد ملکی شاغل به دولت سابق در این کشور مسئول میدانند.

ایجاد مقررات 11 فقره ای برای رسانه ها در افغانستان

۱- موضوعاتی که با اسلام در تضاد باشد نشر نشود. ۲- در فعالیت‌های رسانه به شخصیت های ملی توهین نشود. ۳- به حریم ملی و شخصی توهین نشود. ۴- رسانه‌ها و خبرنگاران در محتویات خبری تحریف نکنند۵- ژورنالیست‌ها در نوشتار خود اصول ژورنالیستی را مد نظر داشته باشند. ۶- رسانه‌ها در نشرات خود توازن را مدنظر داشته باشند۷- موضوعاتی که صحت آن معلوم نیست و از سوی مسئولان تایید نشده، در نشر آن احتیاط شود۸- موضوعاتی که بروی افکار عمومی تاثیر منفی دارد و یا روحیه مردم را خراب می کند، در نشر آن احتیاط شود۹-رسانه‌ها در نشر اخبار بی‌طرفی خود را حفظ و هر آنچه را واقعیت است منتشر کنند. ۱۰- مرکز رسانه‌های حکومت تلاش می‌کند تا با رسانه‌ها و خبرنگاران همکار باشد و در تهیه گزارش‌ها تسهیلاتی را فراهم کند و رسانه‌ها بعد از این در هماهنگی با این اداره گزارش‌های تفصیلی شان را تهیه خواهند کرد. ۱۱- در دفتر رسانه‌های حکومت برای سهولت رسانه‌ها و خبرنگاران، یک فرم مشخص آماده شده تا با همکاری آن گزارش‌ها تهیه شود.

طالبان رسانه ها را مکلف به رعایت مقررات ذکر شده نموده است و این گروه اعلام کرده که خبرنگاران مکلف است مطابق این اصول و چهار چوب مقررات تعیین شده در ساحه کاری عمل کند و همچنان برای خبرنگاران وعده سپرده که مرکز رسانه ها به ریاست قاری یوسف احمدی با رسانه ها وخبرگزاری ها هم کار خواهد بود این در حالیست که شکایات خبرنگاران در تحولات اخیر از این گروه بالا زده و گفته بود که طالبان مانع نشر مطالب شان میشود.

سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به کابل

روز گذشته ارگ ریاست جمهوری افغناستان میزبان رییس سازمان صحی جهان بود. تدروس ادهانوم رئیس سازمان صحی جهانی با دیدار حسن آخوند رئیس الوزرا و دیگر مقامات طالبان در مورد کمک های صحی در این کشور گفتگو کرده است. گفته میشود مردم افغانستان بعد آشوب های اخیر و مسدود شدن بیشتری از سازمان های صحی در شهر ها بخاطر ترس از تسلط طالبان وهم فرار داکتران از این کشور دچار مشکلات زیاد گردیده اند با رویا رویی مردم با مشکلات در بخش صحی طالبان گفته است که ضرروت حضور زنان در این بخش احساس میشود.

باالا رفتن نرخ مواد سوختی

با آمدن خزان و نزدیک شدن فصل سرما در افغانستان مردم از بالا رفتن نرخ مواد سوختی در کنار مواد غذایی نیز نگران اند باشندگان یا شهروندان هرات و کابل میگویند که قمیت نفت و گاز در این شهر ها روز به روز بالا تر میشود و آنها می گویند که اگر این موضوع از سوی مسئولین کنترل نشود برای مردم غیر قابل خرید میشود. با این حال گزارش ها میرساند که مرزهای وارداتی این اقلام برای افغانستان نیز باز است.

انتقاد نماینده آمریکایی از بایدن

رونا مک دنیل، نماینده حزب جمهوری خواه آمریکا با بالاکردن انگشت انتقاد به طرف بایدن گفت است، بایدن زمان کافی برای گفتن کلمه ای در مورد کشته شدن 7 کودک بی گناه در افغانستان پیدا نمی کند، اما برای بایسکل رانی در ساحل زمان کافی دارد. وی از خاموشی رسانه ها در این زمینه نیز یادآروی کرده میگوید رسانه ها نباید جانب داری کنند با این حال بستگان خانواده این 7 کودک در افغانستان میگویند که هنوز هم به داد شان رسیدگی نشده است. این 7 کودک زمان خروج آمریکا از افغانستان توسط نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفته بود.

هشدار از وقوع بحران انسانی در افغانستان

شریف حسن ژورنالیست نیایورک تایمز در افغانستان گفت: بحران انسانی در این کشور در راه است. سازمان ملل می گوید تا اواسط سال ۲۰۲۲، ۹۷ درصد از افغان ها ممکن است زیر خط فقر قرار گیرند و یک میلیون کودک در خطر گرسنگی هستند. مهم نیست که طالبان تغییر کرده اند یا نه، جهان نباید از کمک به افغانستان دریغ کند، با این وجود سازمان ملل همچنان در حال برسی اوضاع و چشم انتظار عملکرد طالبان در این کشور است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان افغانستان همه شمول بودن رسانه ها رسانه ها گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران درباره مطرح شدن پرونده نیکا شاکرمی در رسانه های بیگانه، گفت: الان دانشجویان در دانشگاه های آمریکا و اروپا در حال حمایت از مردم فلسطین هستند. می خواهند توجهات را از این اعتراضات دور کنند. از سویی می‌خواهند عملیات وعده صادق را مخدوش کنند. آنها آمدند و یک سوژه بسیار مضحک که همه ابعاد آن روشن است را مطرح کردند که پاسخ آن هم داده شد و مشخص شد؛ دشمن و رسانه های آنها به گزارش های دروغ و دور از واقع متوسل شده اند تا عملیات روانی انجام دهند.

دیگر خبرها

  • گروه طالبان در پنجشیر به جان مردم و موبایل‌‌های هوشمند افتادند!
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا
  • صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند