Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:43:27 GMT

اوپک پلاس از برنامه افزایش تولید نفت عقب ماند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۹۶۹۴

اوپک پلاس از برنامه افزایش تولید نفت عقب ماند

اوپک و متحدانش برای تولید نفت به میزان کافی در اوت به منظور تامین تقاضای جهانی همچنان با مشکلاتی روبرو بودند که احتمالا به فشار صعودی بر قیمتها می افزاید.

به گزارش ایسنا، چندین عضو اوپک پلاس شامل نیجریه، آنگولا و قزاقستان در ماههای اخیر برای افزایش تولید به سختی تقلا می کردند که ناشی از سالها سرمایه گذاری اندک یا فعالیتهای تعمیراتی بزرگ بود که به دلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا انجام آنها به تاخیر افتاده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقلب و تولید بالاتر از سقف تعیین شده همواره یکی از مشکلات اصلی اوپک بوده است اما این وضعیت در سالهای اخیر که سرمایه گذاریها در راستای گذار انرژی به سوی منابع انرژی تجدیدپذیر  گرایش پیدا کرده اند، تغییر کرده است.

با وجود رشد تجدیدپذیرها، جهان همچنان میزان زیادی نفت مصرف می‌کند که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ منطقه خلیج فارس را برای تولید بالاتر در سالهای آینده تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

دو منبع آگاه اوپک پلاس روز سه شنبه به رویترز گفتند نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه در اوت به ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار که شامل مکزیک نمی‌شود در ژوییه ۱۰۹ درصد بود. نرخ پایبندی اوپک پلاس در حالی افزایش پیدا کرده که اعضای این گروه توافق کرده اند تولید جمعی ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر افزایش پیدا کند.

ناتوانی برخی از اعضا برای افزایش تولید به سطح توافق شده نشان می دهد که همزمان با ادامه برنامه اوپک پلاس برای افزایش ماهانه تولید و خاتمه دادن تدریجی به محدودیت عرضه ای که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته شد، یک شکاف عرضه شکل می گیرد. اگر تقاضا واقعا بهبود پیدا کند و از سطح پیش از شیوع همه گیری ویروس کرونا فراتر رود که بنا بر پیش بینی ها، چنین اتفاقی به زودی در سه ماهه دوم سال آینده می افتد در این صورت فشار بر تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی افزایش خواهد یافت.

اوپک و متحدانش شامل روسیه اوایل ماه جاری با افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در اکتبر موافقت کردند. آمار تولید برای اوت نشان می دهد که تولیدکنندگانی که از برنامه تولید عقب هستند اعضای آفریقایی اوپک شامل نیجریه و آنگولا و عضو غیراوپک شامل قزاقستان هستند.

کمبود سرمایه گذاری، عدم اکتشاف و خروج بعضی از غولهای نفتی مانع تلاشهای آنگولا و نیجریه برای افزایش تولید شده است و این مسئله در آینده نزدیک همچنان روی تولید کشورهای غرب آفریقا تاثیر می گذارد.

عاملی که مانع تولید بالاتر قزاقستان شده، فعالیت تعمیراتی در میدان تنگیز بوده که بزرگترین میدان نفتی این کشور بوده و از اوایل اوت تا اواسط سپتامبر ادامه داشته است.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس که عوامل بنیادین بازار را ارزیابی می‌کند قرار است ۲۰ سپتامبر و پیش از دیدار چهارم اکتبر وزیران گروه تشکیل جلسه دهد و انتظار می رود در این جلسه آمار پایبندی به توافق نفتی نهایی شود.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق یکشنبه هفته جاری اظهار کرد: اگر قیمتها در سطوح فعلی بمانند، انتظار می رود اوپک و متحدانش برنامه افزایش تولید برای نوامبر را تصویب کنند. این به معنای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر در نوامبر است.

بر اساس گزارش رویترز، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هم دیدگاه مشابهی داشت و در حاشیه کنفرانس گازتِک دوبی گفت: نیازی نمی بیند توافق تولید فعلی اوپک پلاس تغییری پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولید نفت اوپک پلاس افزایش تولید برای افزایش اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید

  آقای محمدرضا زارع برزشی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما فعال کردن تعاونی‌ها و مجموعه‌های صادراتی را بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید عنوان کرد.    وی مشارکت مردم در تولید را منوط به فراهم شدن اقتصاد شفاف، شرایط مساعد و امنیت اقتصادی دانست و افزود: برای تحقق این امر مردم بایستی فضای امن کسب و کار را به طور ملموس حس کنند و بدانند در صورت ورود به اقتصاد سرمایه‌ی خود را از دست نمی‌دهند.    بُرزشی به وظیفه مرکز صنایع خلاق و فرش ایران برای تحقق شعار سال اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت‌های مهمی با رویکرد افزایش مشارکت مردم و اشتغال و در نتیجه جهش تولید در سال ۱۴۰۳ در این مرکز هدفگذاری شده است.    وی با اشاره به لزوم بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در پیشبرد صنایع گفت: عنصر خلاقیت در جهت تقویت صنایع و ایجاد کسب کار و تولید محصولات نوین با استفاده حداکثری از علم و دانش، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و خلق ثروت همچون جوامع صنعتی دیگر جز در سایه تعامل جدی و موثر دستگاه‌های مربوطه اعم از دانشگاه ها، مراکز علمی، واحد‌های صنعتی و دانش بنیان و دستگاه‌های متولی سیاستگذاری و حمایت کننده و قانون گذار میسر نخواهد بود.   رونمایی از برنامه راهبردی هنرصنعت فرش دستباف به زودی    ­سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران به اقدامات و برنامه‌های دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برنامه راهبردی در حوزه تخصصی اسباب بازی و سرگرمی، برنامه راهبردی در حوزه تخصصی طلا، نقره و جواهر و برنامه راهبردی در حوزه تخصصی البسه و تجهیزات ورزشی با برگزاری جلسات و اخذ نظرات کارشناسان مرتبط در بخش دولتی، خصوصی و انجمن‌ها سال گذشته تدوین شد و برنامه راهبردی هنر صنعت فرش دستباف نیز به زودی رونمایی خواهد شد.   وی همچنین به برنامه‌ها و اقدامات این مرکز در سال ۱۴۰۳ برای رشد تولید و مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در حوزه اسباب‌بازی، فلزات گرانبها و جواهرات، تجهیزات و البسه ورزشی و فرش دستباف اشاره کرد و افزود: ساماندهی کد تعرفه و آیسیک (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) این مرکز در رشته فعالیت‌های تعریف شده، پیگیری جدی طرح درج کد شناسه و رهگیری بر روی محصولات، کنترل صادرات و واردات به وسیله وضع قوانین تشویقی در کشور برنامه ریزی شده است.    براساس اعلام سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران؛ آمار واحد‌های تولیدی در رشته فعالیت‌های مختلف این مرکز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشته است که براین اساس در رشته فعالیت طلا، نقره، جواهر و بدلیجات با ۷ درصد افزایش، اسباب بازی و سرگرمی ۱۰ درصد افزایش، در رشته فعالیت تجهیزات و البسه ورزشی در سه بخش تجهیزات ورزشی ۷ درصد افزایش، توپ‌های ورزشی ۱۱ درصد افزایش و چمن مصنوعی ۵۰ درصد افزایش و در حوزه فرش دستباف با ۱۱ درصد رشد تولید روبرو بوده ایم.

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید