Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل، اتحادیه‌های اروپا، آفریقا و اتحادیه عرب و جمعی از کشورهای جهان در بیانیه‌های جداگانه کودتای نافرجام در سودان را محکوم کرده و حمایت خود را از نهادهای دولتی و روند گذار دیپلماتیک در این کشور اعلام کردند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده تلاش برای کودتا در سودان را محکوم کرده و نسبت به هرگونه "دخالت خارجی" هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده حمایت خود را از "گذار دموکراتیک" در سودان ادامه می‌دهد.

وی هرگونه "اقدامات ضد دموکراتیک" را محکوم کرده و نسبت به "مداخلات خارجی با هدف انتشار اطلاعات غلط و تضعیف اراده سودانی‌ها" هشدار داد.

گروه ترویکا (آمریکا،انگلیس و نروژ) نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که با هرگونه مانع تراشی یا اخلال در تلاش مردم سودان برای ایجاد آینده‌ای دموکراتیک، صلح آمیز و مرفه مقابله خواهد شد.

این نهاد از اجزای غیرنظامی و نظامی و همه بازیگران سیاسی سودان خواست برای جلوگیری از تهدید گذار دموکراتیک و ایجاد نهادهای انتقالی و توقف تنش‌ها در شرق و دیگر مناطق با هم همکاری کنند.

این سه کشور حمایت قوی خود را از انتقال دموکراتیک سودان اعلام و تاکید کردند: "کسانی که به دنبال تضعیف گذار تحت رهبری غیرنظامیان هستند باید درک کنند که شرکای بین المللی سودان محکم پشت مردم و دولت انتقالی سودان ایستاده اند."

در همین زمینه ، سازمان ملل متحد هرگونه تلاش برای جایگزینی رژیم مدنی در سودان با حکومت نظامی را تحت هرگونه توجیهی محکوم کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مأموریت کمکی انتقال ملل متحد در سودان هم متعهد شد از تحول مدنی در این کشور حمایت کند.

اتحادیه اروپا نیز تلاش برای کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد و بر حمایت مداوم خود از دولت انتقالی تأکید کرد.

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی "توییتر" نوشت: "اتحادیه اروپا اقدام کودتای امروز در سودان را به شدت محکوم می کند."

وی افزود: "ما به حمایت از دولت انتقالی سودان در ایجاد صلح ، رفاه و دموکراسی در این کشور ادامه می دهیم."

موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هم کودتای نافرجام را که با هدف سرنگونی قدرت انتقالی در سودان انجام شد  به شدت محکوم و از شکست این تلاش ابراز خرسندی کرد.

وی در بیانیه‌ای از همه بازیگران سودان خواست تا قاطعانه در کنار مقامات قانونی و روند گذار دموکراتیک باشند.

احمد ابوالغیط ، دبیرکل اتحادیه عرب هم کودتای نافرجام در سودان را محکوم و بر حمایت اتحادیه عرب از دوره انتقالی در این کشور تأکید کرد.

یک منبع رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای گفت که "ثبات سودان برای اتحادیه عرب مهم است و سودان ستون مهمی در ثبات جهان عرب است."

مصر نیز تلاش کودتای نافرجام در سودان را که تحت رهبری سرلشکر "عبدالباقی الحسن عثمان" و ۲۲ افسر در رده‌های مختلف انجام شد ، محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: "جمهوری عربی مصر تلاش کودتای نافرجام را که صبح سه شنبه جمهوری برادر سودان شاهد آن بود، محکوم می کند و از نهادهای دولت انتقالی سودان و تلاش های خستگی ناپذیر آن برای دستیابی به آرزوها و خواسته‌های مردم سودان در این مرحله مهم از تاریخ آن  حمایت می‌کند. "

وزارت امور خارجه بحرین هم ضمن محکومیت  شدید کودتای نافرجام در جمهوری  سودان، آن را اقدامی غیرقابل قبول با هدف ضربه زدن به امنیت و ثبات، ایجاد هرج و مرج و تهدید منافع مردم سودان خواند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای از حمایت کامل بحرین از جمهوری سودان و مردم برادر آن و حمایت از همه مراحل، رویه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده برای حفظ حاکمیت سودان و حفظ امنیت و ثبات این کشور در جهت دستیابی به آرمانهای مردم برادر سودان برای صلح ، توسعه و رفاه تاکید کرد.

قطر هم به شدت تلاش کودتای نافرجام را که مقامات سودان آن را خنثی کردند، محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای این تلاش را "هدف قرار دادن آرزوها و امیدهای مردم سودان برای گذار دموکراتیک ، آزادی ، صلح و عدالت" دانست.

در این بیانیه بر "حمایت کامل دولت قطر از سودان و مردم آن در حفظ حاکمیت، وحدت، امنیت و ثبات سودان" تاکید شد است.

روز سه شنبه تلویزیون رسمی سودان از تلاش ناکام برای کودتا در این کشور خبر داد.

این اقدام توسط گروهی از افسران ارتش سودان که تلاش داشتند ساحتمان رادیو تلویزیون را در کنترل بگیرند صورت گرفت اما از سوی شورای انتقالی سودان این تلاش خنثی شد و ارتش اعلام کرد که در خیابان‌ها منتهی شده و اوضع در کنترل کامل است.

همچنین ۴۰ افسر ارتش در رده‌های مختلف به جزم مداخله در این تلاش بازداشت شدند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کودتای نافرجام در سودان سودان را محکوم گذار دموکراتیک انتقالی سودان دولت انتقالی بیانیه ای اتحادیه عرب مردم سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل

نشست اتحادیه ورزشی نویسان آسیا، در سومین روز هشتادوششمین کنگره ورزشی نویسان جهان (ایپس) در سانتاسوسانا اسپانیا برگزار شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این نشست که به ریاست هی دون، رویس اتحادیه ورزشی نویسان آسیا برگزار شد، نمایندگان 24 کشور آسیایی جدیدترین برنامه های ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و گزارش های رسمی رئیس، دبیرکل و خزانه دار را تصویب کردند.

بر این اساس، برگزاری کنگره سال 2024 اتحادیه ورزشی نویسان آسیا در کاتماندو نپال و همچنین کنگره سال 2025 در هنگ کنگ مورد تصویب اعضا قرار گرفت. همکاری بین ایپس آسیا و فدراسیون جدید التاسیس ورزش های محلی قطر و توافق همکاری ایپس آسیا و آژانس بین المللی عکس ATP نیز از دیگر توافقات صورت گرفته در این نشست بود.

در جریان این نشست، میثم زمان آبادی نایب رئیس اتحادیه ورزشی نویسان آسیا و رئیس ایرانی کمیته آموزش با تشریح جزییات نشست های آنلاین برگزار شده بین اعضای کمیته آموزش، از ارسال دعوتنامه رسمی خطاب به انجمن های ملی برای معرفی کاندیداهای دارای صلاحیت برای ورود به فرآیند رقابت جهت دریافت بورسیه تحصیلی خبر داد و ضمن تشریح ماموریت های کمیته آموزش جهت فراهم آوردن فرصت های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، جزییاتی از مذاکرات صورت گرفته با 3 دانشگاه برتر جهت تخصیص بورسیه های مدنظر را ارائه کرد.

در جریان این نشست همچنین، دکتر عبدالحمید احمدی، رئیس انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران و عضو هیئت رئیسه ایپس طی سخنانی، خواهان واکنش ایپس آسیا نسبت به شرایط غیرانسانی حاکم در اراضی اشغالی و غزه شد و جنایات فاجعه آمیز ماه‌های اخیر را که منجر به هزاران کشته و مصدوم و ویرانی اماکن و توقف جریان ورزش همگانی و قهرمانی و به تبع آن روزنامه نگاری ورزشی در فلسطین شده را محکوم کرد. وی همچنین خواستار حمایت و مساعدت جدی هیئت رئیسه ایپس آسیا از حضور همکاران فلسطینی در برنامه های آینده ایپس آسیا شد.

در ادامه روسای انجمن ورزشی نویسان عمان، عربستان سعودی و قطر نیز طی سخنانی، انتشار بیانیه اتحادیه ورزشی نویسان آسیا در محکومیت جنایات اخیر اسرائیل که علاوه بر کشته شدن بیش از 34هزار شهروند بیگناه فلسطینی، منجر به کشته شدن بیش از یکصد روزنامه نگار و همچنین 3 روزنامه نگار ورزشی عضو ایپس نیز شده را خواستار شدند.

در این نشست پیام رئیس انجمن ورزشی نویسان فلسطین، از محل اقامت وی و خانواده اش واقع در یک چادر موقت در مرز رفح قرائت شد. هی دون رئیس انجمن ورزشی نویسان آسیا و امجد مالک، دبیرکل نیز طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان روزنامه نگاران فلسطینی درگذشته، بر انتشار بیانیه ایپس آسیا در محکومیت جنایات اخیر تاکید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • واکنش اتحادیه جهانی علمای مسلمان به خیزش دانشجویان در حمایت از فلسطین
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • اتحادیه جهانی علمای مسلمان: خیزش‌های دانشجویی برای حمایت از فلسطین را ارج می‌نهیم
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • جاسوس آمریکایی به 22 سال حبس محکوم شد
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات