Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:55:58 GMT

«کودک و پساکرونا» در هم‌اندیشی هفته ملی کودک

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۱۸۸۹

«کودک و پساکرونا» در هم‌اندیشی هفته ملی کودک

نشست هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی هفته ملی کودک با حضور نمایندگانی از ۱۲ نهاد و سازمان در حالی برگزار شد که «کودک و پساکرونا» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست بود.

به گزارش ایسنا به نقل اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابوالقاسم سلیمانی، دبیر هفته ملی کودک در ابتدای این نشست که روز سه‌شنبه (۳۰ شهریور ماه) برگزار شد، به روند برنامه‌ریزی‌های هفته ملی کودک سال ۱۴۰۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او با اشاره به جلسه‌های برگزارشده با مدیرعامل و معاونت فرهنگی این مجموعه، شعارها و نام‌گذاری‌های پیشنهادی را حاصل جمع‌بندی‌هایی دانست که از سوی شورای معاونان و نمایندگان ۳۱ استان کشور شکل گرفته است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون تاکید کرد، این جمع‌بندی‌ها با توجه و تاکید بر نیازهایی شکل گرفته که از سوی استان‌های مختلف به دبیرخانه هفته ملی کودک ارسال شده است.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه‌های حضوری این هفته با توجه به همه‌گیری موجود، نیازمند تایید ستاد کرونا خواهد بود.

او همچنین گفت: کانون برنامه‌های شاد و مفرحی را برای اجرا در فضاهای آزاد مد نظر دارد که اجرای نمایش، بخشی از آن‌هاست. با این‌حال اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند نزدیک شدن به هفته ملی و بررسی وضعیت بیماری خواهد بود


بر اساس این گزارش وضعیت کودکان در دوران پساکرونا یکی از موضوع‌های مورد بحث در این نشست بود. نمایندگان ارگان‌های مختلف ضمن اعلام دیدگاه‌های خود درباره‌ شعار و نام‌گذاری هفته ملی کودک اعلام کردند که مهم‌ترین نیاز کودکان ایران در دو سال اخیر نیازهای اجتماعی و آسیب‌های آموزشی بوده است که پس از گذر از دوران همه‌گیری بیماری، اثرهای آن دیده خواهد شد.
مساله عدالت آموزشی از جمله نکته‌های طرح‌شده در این نشست بود.

سمیه شیخ‌محمدی، از سازمان هلال احمر با مطرح کردن این موضوع که در دو سال اخیر بسیاری از کودکان از تحصیل بازمانده‌اند، توجه به وضعیت روحی و روانی این دسته از بازماندگان از تحصیل را خواستار شد.


حجت‌الاسلام حامد تقدیری، از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به موضوع ارتباط مسئولان با کودکان و وظایف آن‌ها پرداخت و گفت: ساخت آینده تک تک کودکان بخشی از وظایف مسئولان در بخش‌های مختلف است. توجه به این امر و پرسش در این زمینه می‌تواند موضوعی قابل پیگیری باشد.

سهیل سلیمیان، از شهرداری تهران نیز از جمله حاضرانی بود که بار دیگر به عوارض کرونا و تاثیرات آن بر کودکان پرداخت. 

او دوربودن کودکان در جامعه را خطر مهمی خواند که به زودی آسیب‌های آن مشخص خواهد شد. عدم تعامل کودک با هم‌سن‌و سالان و دوری از مناسبات و رفتارهای اجتماعی نیز از جمله مباحث مطرح‌شده از سوی این کارشناس بود.

در بخش دیگری از این نشست مساله‌ اجرایی شدن شعارها و نام‌گذاری‌ها در طول سال مطرح شد که دبیر هفته ملی کودک در پاسخ به این مباحث به فعالیت‌های دو سال اخیر کانون در مجازی کردن فعالیت‌ها و ادامه روابط اجتماعی اعضا از طریق فضای مجازی اشاره داشت. او همچنین به تداوم اجرایی شدن طرح‌ها و مباحث هفته ملی کودک در طول سال پرداخت.
صلح و مهرورزی، امنیت کودکان و بزهکاری، مشکلات روحی و روانی کودکان از دیگر نکته‌هایی بود که این کارشناسان خواستار پرداختن به آن در حوزه کودک و نوجوان بودند.

ضرورت مشارکت نهادها و ارگان‌ها در برنامه‌ریزی‌های حوزه کودک و نوجوان


مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست به ضرورت همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف در حوزه کودک اشاره داشت.

او گفت: اگرچه نهادهایی مانند آموزش و پرورش و کانون به طور مستقیم با کودکان در ارتباطند. با این حال در نهادهای غیرمرتبط تمام کارمندان والدینی هستند که هدف از حضور و فعالیت آن‌ها ساخت آینده برای فرزندانشان است. از همین رو به اشتراک‌گذاری پیشنهادها، افکار، و نقدها راه‌گشا خواهد بود.


مهدی علی‌اکبرزاده با اشاره به این موضوع که رسالت تمام نهادها و سازمان‌ها تربیت نسل آینده است از تمامی ارگان‌ها دعوت کرد تا در برنامه‌ریزی‌های این حوزه سهیم شوند.


در پایان این نشست سلیمانی ضمن تشکر از حضور کارشناسان و فعالان حوزه کودک در این نشست عنوان کرد که پس از جمع‌بندی نظرها و دیدگاه‌های اعلام‌شده به زودی شعار روز جهانی کودک و عناوین روزهای هفته ملی کودک اعلام خواهد شد.


مدیرکل کانون استان تهران و نمایندگان سازمان‌های بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، یونیسف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت دادگستری، شهرداری تهران، کمیته امداد امام خمینی، وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان آتش‌نشانی و صداوسیما در این نشست حضور داشتند.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هفته کودک ویروس کرونا هفته ملی کودک برنامه ریزی حوزه کودک ارگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۱۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امیراسماعیل آذر نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با حامد علامتی مدیرعامل کانون برای طراحی و اجرای برنامه‌های ترویج شعرخوانی و مشاعره در بین کودکان و نوجوانان گفتگو کرد.

امیراسماعیل آذر مجری برنامه‌های مشاعره محور صدا و سیما در این نشست به دعوت علامتی برای همکاری در حوزه پرورش استعدادهای ادبی و شعری کودکان و نوجوانان ایرانی و ترویج فرهنگ و زبان فارسی در بین بچه‌ها پاسخ مثبت گفت و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

این شاعر و مترجم دیروز شنبه ۸ اردیبهشت و در جمع مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان گفت: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند آن‌ها در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد که این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بودند و آنان محصول شعرها هستند.

اسماعیل آذر ضمن اظهار خوشحالی از حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار گفت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده و هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آن‌ها نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم.

وی با اشاره به تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، «قصه‌گو» یی ویژه داشته و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آن‌چه امروز رایج است شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.

اسماعیل آذر گفت: من کانون پرورش فکری را دوست دارم و معتقدم از آموزش و پرورش و صدا و سیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آن‌هاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.

پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد تا مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.

برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل آذر به‌عنوان یکی از قله‌های مسلّم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست می‌کنیم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.

وی افزود: برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با سه سیاست محوری سال ۱۴۰۳ یعنی مرکز محوری، مخاطب محوری و نوجوان محوری کاملاً مطابقت دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان این که کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، گفت: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.

وی اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.

علامتی با تاکید دوباره بر این‌که احیا کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گفت: این امر تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم و اگر می‌بینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتماً تغییر خواهیم داد.

اعضا کانون پرورش فکری گنجینه همیشه درخشان عرصه هنر و ادبیات هستند

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری گفت: اعضای کانون پرورش فکری به عنوان گنجینه‌ای هستند که همیشه در رویدادهای هنری و ادبی و سینمایی کشور درخشیده‌اند.

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری گفت: سیاست کانون گسترش زبان و ادبیات فارسی با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری است و ما در این زمینه از طراحی برنامه‌های ترکیبی برای کشف استعدادهای نوجوانان در قالب‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

در ادامه محمدحسین علی‌مددی دستیار رسانه‌ای مدیرعامل کانون پرورش فکری از حضور اسماعیل آذر در کانون استقبال کرد و گفت: با حضور شما و از راه طراحی برنامه‌های تلویزیونی و بهره‌گیری از قالب‌ها و طرح‌های گوناگون و جذاب، نشر کتاب و… می‌توانیم به گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک کنیم.

در ادامه مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری گفت: طرح‌های در دست اجرا این مجموعه مانند کارگاه‌های خوانش متن، یا پروژه استعدادیابی نوجوانان در قالب باشگاه ادبی قاف را ظرفیت‌های مناسبی برای اجرای برنامه مشاعره است.

در ادامه عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات اظهار امیدواری کرد از دیدگاه‌ها و مشورت‌های اسماعیل آذر برای ایجاد بانک ایده انتشارات و نشر کتاب‌هایی جذاب و موردپسند کودکان و نوجوانان در حوزه اساطیر و ادبیات کهن در کانون بتوانیم استفاده کنیم.

در ادامه مجتبی دانشور مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون از ارائه بیش از یک هزار عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: امسال در نمایشگاه ۶ تا ۸ عنوان کتاب شعر نوجوان هم رونمایی می‌شود. سیاست کانون اکنون تجاری‌سازی محصولات و توزیع آن در همه فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های غیر کانون بوده است. مطمئن هستم با حضور آقای آذر انتشار این کتاب‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

در پایان این نشست اسماعیل آذر با همراهی مدیرعامل کانون پرورش فکری از کتاب‌خانه مرجع کانون بازدید کرد و به عضویت افتخاری این کتاب‌خانه درآمد.

کد خبر 6091114 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟