Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری با ارتفاع ۲۷۵ متر بلندترین سد بتنی ایران محسوب می‌شود که بایک نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی برقابی بر روی شاخه بختیاری رود دز ساخته می‌شود. ارتفاع این سد در طرح اولیه ۳۲۵ متر و ظرفیت تولید برق آن ۱۵۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده بود.

این طرح در استان لرستان و در ایستگاه راه آهن تنگ پنج بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد واقع شده، و همه راه‌های دسترسی آن علاوه بر راه آهن از مناطق امام زاده سیدعلی -سیرم -للری-تنگ هفت، تنگ پنج - دوآب ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سنوات اخیر همواره شاهد توجه خاص مردم لرستان به مباحث مربوط به حوزه آب از جمله سد بختیاری بوده‌ایم. 

در روزهای اخیر صحبت‌های در برخی از رسانه‌های استان در خصوص سد بختیاری منتشر شد که دل نگرانی‌هایی به همراه داشت. خبر انتقال سد بختیاری از لرستان در گفت‌وگو با رئیس مجمع نمایندگان استان تکذیب شد. در مصاحبه‌ای که با این مقام مسوول داشتیم در مورد مزایایی سد بختیاری و اهمیت احداث آن برای استان لرستان سوال کردیم که در ادامه آمده است.

حسین گودرزی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان اظهار داشت: احداث این سد که بزرگترین سد کشور خواهد بود، نقش موثری در  پیشرفت استان لرستان به ویژه بخش های جنوبی آن خواهد داشت که در ادامه به برخی از مزیت های کوتاه مدت و بلند مدت آن مستند به نظر کارشناسان وزارت نیرو اشاره می‌کنم.

وی افزود: برابر نظر کارشناسان این طرح در زمان اجرا برای حدود ۱۰ هزار نفر بطور مستقیم و ۴۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد و در زمان بهره برداری برای ۳۰۰ نفر شغل پایدار ایجاد می‌کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس و رئیس دوره‌ای مجمع نمایندگان لرستان گفت: بودجه این طرح حدود ۲ میلیارد دلار  برآورد شده که از طریق فاینانس و‌ یا تهاتر نفت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیروگاه پیش بینی شده است. بدیهی است گردش مالی این طرح و توزیع  و مصرف بخش اعظم معادل ریالی این بودجه در استان، منشأ تحول زیادی خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: این طرح در زمان ساخت به مدت حداقل ۱۵ سال ظرفیت‌های کارخانه‌های سیمان لرستان از جمله کارخانه های سیمان دورود، ازنا، خرم‌آباد - صنایع فلزی و ماشین سازی لرستان - صنایع تعمیرات ماشین آلات  سنگین - صنایع غذایی و بازار میوه، خدمات عمومی و... را به شکل موثری بکار خواهد گرفت.

گودرزی تصریح کرد: احداث سد بختیاری لرستان نیروی کار بومی و غیر ماهر را به نیروهایی تخصصی و ماهر در زمینه های یاد شده تبدیل کرده و باعث رشد و توسعه منطقه، به ویژه مردم محروم مسیر راه آهن و عشایر همجوار از جهات متعدد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آمد سالیانه این سد از طریق فروش برق ۲۰۰ میلیارد تومان و در آمد آب آن نیز بسته به سیاستهای دولت و‌ با توجه به اینکه سد دز در آینده نه چندان دور از حیض انتفاع خواهد افتاد، بسیار بالا خواهد بود.

پیگیری احداث سد بختیاری در سفر رئیس جمهور به لرستان

نماینده مردم دورود و ازنا گفت: این مرور مختصری بود بر مزایای اختصاصی که احداث سد بختیاری برای پیشرفت استان محروم لرستان ایجاب می‌کند، برای راه اندازی مجدد بزرگترین پروژه لرستان، به ویژه در سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهوری به استان، تلاش داریم مزیت این سد برای استان و کشور را بر اساس واقعیات موجود نه بیش و نه کم تبیین نماییم. 

وی یادآور شد: از سوی دیگر علیرغم عطف توجه نظام جمهوری اسلامی به محرومیت زدایی، ساکنان جنوب استان، از جمله منطقه راه آهن و دهها روستا و ایلات و عشایر زاگرس میانی، از اغلب شاخص‌های توسعه و خدمات عمومی مانند راه، برق، آب شرب بهداشتی، مدرسه، درمانگاه، گاز و... محروم مانده، عموما مجبور به کوچ ناخواسته در حاشیه شهرها شده‌اند. بدین روی احداث این پروژه عظیم بصورت مستقیم و غیر مستقیم انقلابی در پیشرفت و آبادانی مناطق جنوب استان به وجود خواهد آورد.

گودرزی خاطرنشان کرد: نکته دیگر ره آورد ملی این سد برای کشور در تولید برق، تامین آب کشاورزی، صنعتی و شیلات و... است که همانند نگاه استانی باید وجه همت دولت آقای رئیسی، وزارت نیرو، مسئولان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: با این حال استان لرستان نیازمند سدهای بزرگ و کوچک متعدد با قابلیت و کاربردهای‌های مختلف است که توأمان باید مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان سد آب رئیس مجمع نمایندگان مجمع نمایندگان استان لرستان سد بختیاری راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز دوشنبه در بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی سد «حوضیان»، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت آب منطقه‌ای لرستان، مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف تأمین آب شامل سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و انتقال آب، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبرسانی مطابق سیاست‌ها و برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب وزارت نیرو است.

وی بیان داشت: پروژه شبکه انتقال آب «حوضیان» باهدف توسعه و تأمین آب دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم منطقه با دستگاه آبیاری بارانی در دست اجرا است، طول اصلی خط انتقال این پروژه ۱۱ کیلومتر است و برای مصارف کشاورزی میزان تخصیص ۱۳.۷ میلیون مترمکعب و جهت مصارف صنعت، دو میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: این پروژه هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۲۰۰ میلیارد ریال موردنیاز است.

کد خبر 6090947

دیگر خبرها

  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • التیماتوم ۴ ماهه شفقت برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • التیماتوم ۴ ماهه «شفقت» برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات احداث زیرگذر سرخون آغاز شد
  • کمبود اعتبار ۲۵۰میلیاردی برای احداث ساختمان استانداری لرستان