Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در دیدار با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درخصوص به خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی هشدار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بایدن که در دفتر کار خود در کاخ سفید میزبان جانسون بود، هشدار داد تنش‌های اخیر میان اتحادیه اروپا و بریتانیا نباید موجب به‌خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این دیدار بر اهمیت حفظ تعادلی دقیق بر اساس توافق بلفاست (جمعه خوب) حاصل شده است تأکید کرد. این توافق به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داد.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره بخشی از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) موسوم به «پروتکل ایرلند شمالی» گفت: «احساسی قوی در این زمینه دارم. ما [برای آن] وقت و تلاش زیادی در ایالات متحده صرف کردیم».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این یک تلاش حزبی گسترده بود و چه خودم و چه همکاران جمهوری‌خواهم نمی‌خواهیم ببینیم در توافق ایرلند تغییری ایجاد شده است».

جانسون در پاسخ گفت: «ما کاملاً به آن متعهد هستیم، زیرا هیچکس نمی‌خواهد ببیند که هیچ چیز موجب شود که بخشی از توافق بلفاست یا جمعه خوب، دچار اختلال یا عدم تعادل شود».

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برقراری «روابط ویژه» میان لندن و واشنگتن را وعده داده است.

نخست‌وزیر انگلیس قرار است با «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان و «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند.

هفته گذشته پلوسی هشدار داد اگر اختلافات میان انگلیس و اتحادیه اروپا که تهدیدی برای صلح در ایرلند شمالی محسوب می‌شود مرتفع نشوند، ممکن است توافقات تجاری واشنگتن و انگلیس نیز با خطر مواجه خواهند شد.

طبق پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت، این بخش از بریتانیا، جزو بازار واحد اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و ورود کالاهای ممنوع شده از سوی بروکسل، نمی‌توانند از انگلیس وارد ایرلند شمالی شوند.

این بخش از توافق برگزیت به این دلیل تنظیم شده است که از ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند که بخشی از اتحادیه اروپا است، جلوگیری شود.

ماه گذشته کمیسیون اروپا یک سری پیشنهادات را با هدف تسهیل اجرای پروتکل ایرلند شمالی منتشر کرد که لندن آن‌ها را با توجه به میزان مشکلات ناکافی خواند. یک سخنگوی دولت انگلیس گفت دو طرف در عوض، به راه‌حل‌های جامع و پایدار نیاز دارند. 

«دیوید فراست» معاون وزیر کشور انگلیس در امور برگزیت گفته که بدون تغییر عمده در متن قانونی پروتکل، لندن فعال کردن بند ۱۶ توافق اتحادیه اروپا-انگلیس را برای تعلیق بخش‌هایی از توافق در نظر خواهد گرفت. 

به نوشته روزنامه گاردین، چنین اقدامی در مواردی مجاز است که بتوان نشان داد مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا محیط زیستی جدی بوجود آمده و احتمالاً کمیسیون اروپا این تصمیم لندن را به چالش خواهد کشید که در آن صورت احتمالاً موضوع به داوری خواهد کشید و خطر تحریم‌های تجاری وجود دارد.

از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لندن بارها تغییر در بخش‌هایی از پروتکل ایرلند شمالی را پیشنهاد کرده اما بروکسل با رد مذاکره در این زمینه، تأکید کرده که اختلافات باید در چارچوب همین پروتکل حل و فصل شوند.

این در حالی است که فروردین امسال، به مدت یک هفته اتحادگرایان حامی بریتانیا در ایرلند شمالی، دست به تجمع در خیابان‌های این کشور زده و با مأموران پلیس درگیر شدند.

معترضان معتقد بودند توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به مانعی برای تبادلات تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های بریتانیا تبدیل شده است.

در پی وقوع این نا آرامی‌ها، پلیس ایرلند شمالی، شهروندان را به آرامش دعوت کردند و از سوی دیگر، مقامات سیاسی درخصوص بروز خشونت بیشتر درصورت تداوم اوضاع، هشدار دادند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: بوریس جانسون آمریکا ایرلند شمالی پروتکل ایرلند شمالی صلح در ایرلند شمالی اتحادیه اروپا خروج بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

آفتاب‌‌نیوز :

بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • تشدید مناقشات بین ایرلند و انگلیس بر سر مسئله مهاجران
  • ویدیوی لو رفته جو بایدن؛ توافق قریب الوقوع با ایران؟!
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • تیراندازی هنگام اجرای حکم جلب/ ۴ پلیس کشته شدند
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد