Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نخستین یارانه نقدی پس از استقرار دولت سیزدهم در این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

ثبت نام جاماندگان یارانه به کجا رسید؟

با وجود اعلام اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام‌ جاماندگان یارانه وجود ندارد اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که این موضوع همچنان در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد هنوز این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است.

از همان زمان پرداخت اولین یارانه معیشتی تعدادی از متقاضیان گلایه داشتند که درخواست آنها تایید نشده است. با این حال همچنان این طرح اجرا شد و معمولا هر ماه پس از پرداخت این یارانه، بار دیگر برخی انتقادات و گلایه‌های خود را مطرح کردند. حتی تعدادی از این متقاضیان نیز همچنان در انتظار اعلام ثبت نام جدید برای یارانه معیشتی هستند.

اخیرا نیز در پی انتشار خبری مبنی بر آغاز پیش‌ثبت‌ نام جاماندگان یارانه نقدی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام‌ یارانه نقدی توسط این وزارتخانه اعلام نشده است. هرگونه اقدام در خصوص ثبت‌نام جاماندگان یارانه صرفا از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.با توجه به امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری از متقاضیان ثبت‌نام، تاکید می‌شود به پیامک‌های غیرمرتبط توجه نشود.

با این حال، با وجود اعلام اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در حال حاضر هیچ سایت یا سامانه‌ای برای ثبت‌نام‌ جاماندگان یارانه وجود ندارد اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که این موضوع همچنان در حال بررسی است. به نظر می‌رسد هنوز این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است.

حجت عبدالملکی در پاسخ به سوالی در مورد مطالبی که در فضای مجازی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی مطرح می‌شود، عنوان کرده است: طرحی در دولت در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده و در حال طراحی و زمان‌بندی نحوه اجرای آن هستیم که هنوز هیچکدام نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

پیش از این نیز در ابتدای خرداد ماه، هیات وزیران مصوب کرد که به همه‌ کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه نقدی و معیشتی ثبت‌نام کنند. طبق این طرح قرار بوده این فرصت ثبت‌نام فقط مختص یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی نباشد و متقاضیان برای دریافت یارانه معیشتی بنزین نیز ثبت درخواست کنند. با این حال هنوز ثبت نام شروع نشده اما به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی به دنبال این است که یارانه جدید را برای جاماندگان برقرار کند.

یارانه معیشتی دهم هر ماه پرداخت می‌شود. بر این اساس، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

شیوه پرداخت یارانه باید تغییر کند

فریدون عباسی گفت: موضوع تغییر نرخ سوخت باید به صورت لایحه از سوی دولت بیاید، وزارتخانه‌های مربوطه کار کارشناسی را کرده باشند و توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شود، سپس مجلس هم در کمیسیون تخصصی بحث می‌کند.

وی افزود: قطعا شیوه پرداخت یارانه باید تغییر کند، شیوه اکنون که یارانه در اختیار همه قرار گیرد، مناسب نیست. ضمن اینکه رقم یارانه پایین و پرداخت ۴۵۵۰۰ برای اقشار کم درآمد کافی نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مصرف‌کننده باید متناسب با مصرف و با قیمت واقعی بهای سوخت مصرفی را پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: مانند کشورهای دیگر باید بدانیم که سوخت تولیدی چقدر تمام می‌شود بر مبنای آن قیمت را تعیین کنیم. اگر نرخ واقعی باشد مصرف هم کنترل شده و درآمد کشور افزایش پیدا می‌کند و از آن درآمدها به دهک‌های کم‌درآمد کمک قابل توجهی می‌شود تا زیر خط فقر قرار نگیرند.

ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار یارانه به برق و ۱۲.۲میلیارد دلار به گاز و حدود ۹۰ میلیارد دلار به سوخت مصرفی تخصیص داده است.

جزئیاتی از ایجاد سامانه‌ مسکن و یارانه

نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی از راه‌اندازی عن‌قریب سامانه‌ای به منظور ثبت نام افراد فاقد مسکن خبر می‌دهند؛ وزیر رفاه نیز قطع یارانه ثروتمندان و افزایش یارانه اقشار ضعیف را در قالب سامانه جامع رفاه ایرانیان که تا یک سال آینده تکمیل می‌شود را در دستور کار دارد.

 رییس کمیسیون عمران مجلس اخیرا اعلام کرده که سامانه ثبت نام افراد فاقد مسکن تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. البته در حال حاضر نیز سایت طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که هر از گاهی برای ثبت نام فراخوان داده می‌شود.

اما محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ گفته است: سامانه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد معایب فراوانی دارد و باید سامانه‌ای جامع برای ثبت نام افراد فاقد مسکن و جامعه هدف طراحی شود. اولویت هم افراد فاقد مسکن و افرادی که درآمدهایشان کفاف خانه دارا شدن آنها را نمی‌دهد باشد.

چند روز بعد هم (۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰) رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ بیان کرد:  مردم دغدغه تامین مسکن خود را نداشته باشند و تمام افرادی که فرم «ج» آنها قرمز نشده نسبت به ثبت نام نام در سامانه اقدام کنند.

قاسمی با بیان اینکه ساخت برخی واحدها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کارها به سرعت پیش برود گفت: با این قانون جدید جهش و رونق مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه خوبی داده و زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه خواهد شد تا صاحب‌ خانه شوند.

از طرف دیگر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان براساس قانون،  یارانه ثروتمندان باید قطع شود  و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد، گفته است: ما به مجلس وعده دادیم که طی یک سال سامانه جامع رفاه ایرانیان را تکمیل کنیم تا براساس آن بتوان سیاست‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

بنا به گفته حجت الله عبدالملکی، بر اساس قانون، یارانه پردرآمدها (طبق فرمول خاصی) باید قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد. نکته اصلی در این امر نحوه شناسایی این افراد است که برای تحقق آن به بانک اطلاعاتی اقتصادی قوی نیاز است تا بتوان براساس آن سطح درآمدی افراد را تعیین کرد.

وزیر کابینه سیزدهم افزود: هرچند در سال‌های گذشته راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده اما اطلاعات آن ناقص بوده و برخط نیست، تکمیل این سامانه جزو برنامه‌های ما است.

اگر دو طرح مذکور که تامین مسکن و کاهش دغدغه‌های معیشتی را هدف‌گذاری کرده به مرحله اجرا در بیاید قطعا تاثیرات مثبتی در سطح رفاه خانوارها خواهد داشت. دولت و مجلس در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن به منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستند.

کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی راه را برای احداث سالانه یک میلیون واحد هموار می‌کند که در روزهای اخیر قیمت سیمان و فولاد کاهش یافته است.

سیمان که به دلیل قطعی‌های مکرر برق طی دو سه ماه گذشته تا کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان رسیده بود هم اکنون در بازار حدود ۵۰ هزار تومان و در بورس حدود ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. وزیر راه و شهرسازی پنج روز قبل اعلام کرد که طی دو هفته آینده خبرهای خوبی درباره شروع اقدام عملی ساخت برنامه مسکن دولت اعلام می شود. او از ایجاد بانک زمین، برنامه ریزی برای کاهش قیمت سیمان و ارایه پیشنهاداتی در شورای عالی مسکن برای تامین مصالح ساختمانی در روزهای آینده خبر داد.

افت شدید ارزش یارانه ها

بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز دو یارانه نقدی و معیشتی تاکنون، قدرت خرید یارانه نقدی ۸۹ درصد و قدرت خرید یارانه معیشتی ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، اگر فرض کنیم که قدرت خرید این یارانه ها برای یک خانوار تک نفره می خواست ثابت بماند، باید مبلغ آن به ترتیب به جای ۴۵ هزار تومان کنونی ۴۱۸ هزار تومان و به جای ۵۵ هزار تومان، ۹۲ هزار تومان باشد. در آذر سال ۸۹ پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد و از آن سال تاکنون به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان با عنوان کمک نقدی واریز می شود.

با این حال، داده های مرکز آمار نشان می دهد که در آغاز پرداخت یارانه ها شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۳۵.۲۲۴ بوده که به مرور و با رشد مستمر قیمت ها این متغیر در تیر ۱۴۰۰ تقریبا ۹.۳ برابر شده و به ۳۲۷.۴ رسیده است. بنابراین محاسبات ارزش پول با دخالت نرخ تورم پس از ۱۱ سال نشان می دهد ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی که در ماه اول تابستان به حساب خانوارهای تک نفره واریز شده به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است. از سوی دیگر این محاسبات را برای یارانه معیشتی که از آذر ۹۸ پرداخت آن آغاز شده می توان داشت. در این مدت، شاخص قیمت مصرف کننده که آن زمان رقم ۱۹۳.۸ بوده، تا تیر امسال ۱.۷ برابر شده است. بنابراین محاسبات تورمی نشان می دهد که یارانه معیشتی دریافتی توسط یک خانوار تک نفره به میزان ۵۵ هزار تومان در تیر امسال، معادل با ۳۲ هزار و ۵۵۶ تومان در سال ۹۸ بوده و تنها ۵۹.۲ درصد ارزش این رقم در آن سال را دارد.

سناریو برای افزایش یارانه‌ ها

چند سناریو برای افزایش یارانه‌های در دولت رئیسی مطرح است که به احتمال زیاد یکی از آنها در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

چند سناریو برای افزایش یارانه‌ها یا تغییر آن در دولت رئیسی مطرح است، از وعده‌ای شخص رئیس‌جمهور داده تا موافقت وزیر کار با افزایش یارانه‌ها و طرح یارانه پدرانه مرکز پژوهش‌های مجلس.

تخصیص کارت اعتباری معیشت وعده ابراهیم رئیسی است. جزئیاتی نیز از آن نیز منتشر شده و باید از سه ماه بعد این طرح اجرا شود.

ابراهیم رئیسی برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

وزیر کار موافق افزایش یارانه‌ها

جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است. وزیر کار از روش جدید برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است.

حجت الله عبدالملکی گفته است: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها برای شناسایی مشمولان است و به گفته وزیر کار قرار است مشمولان از طریق سامانه رفاه ایرانیان شناسایی شوند.

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

سومین سناریو افزایش یارانه‌ها به پیشنهاد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. محسن رضایی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود گفت که یارانه‌ها را ۱۰ برابر می‌کند و ۶۰ میلیون نفر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گیرند.

بنابراین سومین سناریو در دولت به اظهارات معاون اقتصادی برمی‌گردد که به احتمال زیاد پیشنهاد افزایش ۱۰ برابری را در دولت مطرح می‌کند.

یکی دیگر از اعضای دولت که در موضوع یارانه‌ها درگیر است، وزیر اقتصاد است.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوارها وام آسان پرداخت شود. اگر قرار باشد مردم دسترسی آسانی به وام داشته‌باشند این ساده‌سازی باید با کاهش نرخ سود بانکی، افزایش تعداد اقساط، افزایش میزان وام، حذف شرط سپرده‌گذاری و … انجام شود.

یارانه پدرانه

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزارشی پیشنهاد یارانه شبه نقدی را مطرح کرده است. اگر قرار باشد این پیشنهاد اجرایی شود، یارانه‌ها حذف و به جای آن یارانه مسکن، سلامت، آموزش، تغذیه، نگهداری کودکان و بهبود فضای بازار کار به مردم داده می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در گزارش خود آورده است: در طرح یارانه پدرانه، قرار است با تعداد زیادی خرده‌فروش مواد غذایی قرارداد منعقد شود و مشمولان یارانه، محدود به خرید مواد غذایی از این فروشگاه‌ها شوند تا در این صورت، افراد در انتخاب کیفیت اجناس مصرفی آزادی داشته و جلوی فساد در توزیع کالاها گرفته شود.

در بین پنج سناریویی که برای افزایش یارانه‌ها مطرح است، سناریور کارت اعتباری معیشت یعنی وعده ابراهیم رئیسی از دیگر سناریوها قوی‌تر است.

 

 

    آنچه دیگران می خوانند روحانی سرشناس دارفانی را وداع گفت؛ علت فوت چیست؟ عکس های لو رفته از همسر نوید محمدزاده در افغانستان! وام مسکن ویژه ۱۰۰ میلیونی به این افراد | چه کسانی مشمول می شوند؟ جاماندگان یارانه نقدی بخوانند؛ثبت نام برای جا ماندگان یارانه؟ قیمت مسکن در تهران گران تر از اروپا! + جزییات

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه ثروتمندان یارانه دارویی یارانه شهریور کی واریز می شود یارانه حمایت معیشتی یارانه 120 هزار تومانی یارانه جدید یارانه کالا های اساسی یارانه کمک معیشتی کرونا یارانه ۱۰۰ هزار تومانی یارانه چه کسانی قطع می شود یارانه معیشتی کی واریز می شود نام جاماندگان یارانه برای افزایش یارانه کار و رفاه اجتماعی افزایش یارانه ها افراد فاقد مسکن ابراهیم رئیسی یارانه معیشتی پرداخت یارانه رفاه ایرانیان ۴۵ هزار تومان هزار تومان برای ثبت نام یارانه نقدی وزارت تعاون هزار تومانی حال حاضر نشان می دهد خانواده ها سامانه ای وزیر کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان استخدام کننده افغانستانی‌ها بخوانند/ جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند را برای اجرا به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ کرد.

به موجب این بخشنامه به استناد بند (ج) ماده (۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳، میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال تعیین شده که در صورت تکرار تخلف، این میزان ۲ برابر خواهد شد.

سال گذشته جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال اعلام شده و ۳۱۰ هزار تومان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به‌ کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

مطابق با بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده کند یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می شود.

با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ هزار تومان تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی به میزان ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه و معادل ۱ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۶۴ تومان خواهد بود که در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر در این بند، بر اساس ماده (۱۸۱) قانون کار مصوبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۶۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام تعقیب کیفری به عمل خواهد آمد.

طبق گزارش وزارت کار از وضعیت اشتغال اتباع خارجی و بر مبنای عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۹۵ فقره پروانه کار برای نیروهای خواهان اشتغال توسط وزارت کار صادر شده و طی این مدت ۳۱۲۲ مورد پروانه کار برای افراد خارجی شاغل در کشور از طریق این وزارتخانه تمدید شده است. همچنین تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۰ مورد بازرسی از کارگاه‌ها، ۱۹۲۷ فقره گشت مشترک شناسایی اشتغال اتباع غیرمجاز و شناسایی ۶۷۰۵ مورد کارفرمای متخلف در دستور کار وزارت کار قرار گرفته و محقق شده است.

پیش از این معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار اشتغال اتباع خارجی در کشور را بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود: حضور اتباع خارجی در کشور صرفنظر از ابعاد امنیتی، ابعاد فرهنگی و اقتصادی هم دارد و وزارت کار به کسانی مجوز می‌دهد که حضورشان در داخل کشور قانونی و قابل شناسایی باشند.

به گزارش ایسنا، برابر قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و در صورت اشتغال و به‌کارگیری، کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904202

دیگر خبرها

  • خبر بنزینی دولت؛ دارندگان کارت سوخت بخوانند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • کارفرمایان استخدام کننده افغانستانی‌ها بخوانند/ جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  • متقاضیان خانه بخوانند / مسکن کارگری به کجا رسید؟
  • طرح فجرانه کالابرگ تا جمعه تمدید شد
  • نرخ جدید نان «آزادپز» در کردستان اعلام شد
  • چگونه دانشجویان، اساتید و طلاب بن خرید نمایشگاه کتاب را فعال کنند؟ + عکس
  • فردا آخرین مهلت دریافت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ است
  • توزیع بیش از ۳۳ هزار تن سبوس یارانه‌ای در کردستان
  • از ایمپلنت دندان چه می‌دانید؟ افرادی که دندان کشیده شده دارند بخوانند!