Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در شورای آموزش و پرورش استان  گفت:  با وجود همه مشکلات و کمبود‌هایی که در استان وجود داشت، همواره تلاش کردیم با اولویت‌بندی، شاخص محوری و براساس آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی کرده و سپس در جهت رفع مشکلات قدم برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نظارت را مکمل برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد هزینه و وقت دستگاه تعلیم و تربیت در استان صرف نظارت بر برنامه‌های در دست اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: پراکندگی جمعیت در این استان که بیش از ۳ برابر متوسط کشور است، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، کثرت مناطق مرزی و دورافتاده، فقر اقتصادی خانواده‌ها و پایین بودن نرخ متوسط درآمد خانوار از جمله مهمترین مشکلات آموزش و پرورش در استان پهناور سیستان و بلوچستان است.

رخشانی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای بیشترین رشد جمعیت دانش آموزی (۶ درصد) در مقایسه با کشور است و هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان افزوده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی گذشته با جمعیت ۸۲۵ هزار و ۱۲۲ دانش آموز با کمبود ۱۰ هزار و ۲۴۸ معلم در استان روبرو بودیم، اما این کمبود هیچ خللی به آموزش دانش آموزان وارد نکرد و از طریق خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و حق التدریس نیرو‌های شاغل و برون سپاری این کمبود برطرف شد.
رخشانی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز ۱۲ هزار و ۴۳۴ کمبود معلم خواهیم داشت، ادامه داد: در طول سه سال اخیر ۲۲ هزار مجوز استخدام در آموزش و پرورش استان گرفته شد.
وی ادامه داد: در آزمون استخدامی جدید که امسال برگزار خواهد شد نیز آموزش و پرورش استان سهمیه جذب ۳ هزار و ۵۴۳ نیرو را گرفته است. همچنین سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان استان نیز در سال جاری از هزار و ۸۱۷ نفر به ۲ هزار و ۸۱۷ نفر افزایش یافت که اتفاقی بی‌نظیر بود.

رخشانی افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان در سیستان و بلوچستان را یکی از شاخص‌های مهم در جلوگیری از افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: در طول سه سال گذشته نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان از ۳۶.۲ درصد به ۴۳.۰۵ درصد افزایش یافته است که در این زمینه از روش‌هایی بین المللی و آزموده شده استفاده کردیم که از آن جمله می‌توان به جذب نیروی انسانی، ایجاد فضای آموزشی، افزایش مدارس شبانه روزی، طرح روستا مرکزی و ایجاد هنرستان‌های مهارتی اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس افزایش جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان هر سال با کمبود فضای آموزشی روبروست.

رخشانی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته ۳۷ هزار و ۱۴۴ کلاس درس موجود و ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس کمبود داشتیم.

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۳ کلاس درس در استان ساخته می‌شود، گفت: از سال گذشته تا کنون ۲ هزار کلاس درس در استان ساخته شده است، اما با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی امسال ۱۸ هزار و ۸۸۲ کلاس کمبود خواهیم داشت.

وی توسعه مدارس شبانه روزی را از اولویت‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: طرح ایجاد ۹۲ مدرسه شبانه‌روزی و طرح ساخت ۳۰ هنرستان (طرح سیمرغ) در سراسر استان از جمله طرح‌های توسعه فضا‌های آموزشی و مهارتی در سیستان و بلوچستان است.
رخشانی خاطر نشان کرد: تعداد مدارس شبانه روزی استان از ۱۶۵ مدرسه در سال تحصیلی ۹۳_۹۲ هم اکنون به ۲۳۳ مدرسه رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری به شرایط آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۷ هزار و ۷۳۷ فیلم و محتوای الکترونیک در مقاطع ابتدایی و متوسطه توسط معلمان استان تولید و از طریق شبکه استانی هامون در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

رخشانی ادامه داد: همچنین ۱۷۳ هزار و ۷۳۳ درسنامه و محتوای خودآموز برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند تولید و در اختیار آنان قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع جمعیت دانش آموزی استان در سال تحصیلی گذشته ۳۵۱ هزار و ۱۸۵ دانش آموز از آموزش‌های الکترونیک استفاده کردند.
رخشانی ادامه داد: از مجموع ۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۶۰۸ مدرسه شهری و ۵ هزار و ۶۳۲ مدرسه روستایی و عشایری است.

وی گفت: از مجموع مدارس روستایی و عشایری نیز ۲ هزار و ۹۵۳ مدرسه زیر ۵۰ نفر جمعیت دارند که با توجه به واکسیناسیون معلمان و دستورالعمل‌های مشخصی که در این زمینه ابلاغ شده، شرایط آموزش حضوری در این مدارس از ابتدای مهرماه وجود دارد.

رخشانی با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطر نشان کرد: در شهر‌های استان که از نظر زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی وجود ندارد از ابتدای مهرماه کلاس‌ها به صورت مجازی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهر‌ها و یا روستا‌های نزدیک به شهر ساکن هستند که برای این جمعیت آموزش فرد به فرد و توزیع درسنامه تا عادی شدن شرایط برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا در ایران آموزش و پرورش مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان سال تحصیلی گذشته آموزش و پرورش استان رخشانی ادامه جمعیت دانش آموزی خاطر نشان دانش آموزان شبانه روزی ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی‌بر اینکه برنامه آموزش و پرورش برای عدم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از ظریف‌ترین و مینیاتوری‌ترین اقدامات است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.

وی افزود: این کار در مقطع متوسطه اول با بهره‌گیری از توان مشاوره دقیق روان‌شناختی و تحصیلی در مدرسه انجام شود و به نیرو‌های کیفیت‌بخشی و مشاور در مدرسه وابستگی دارد. فرهادی ادامه داد: زمانی‌که یک انحراف در آمار می‌بینیم؛ در بخش‌های نرم‌افزاری و فکری دچار خطا هستیم و در امکانات مشکلی وجود ندارد. در دبیرستان‌ها امکاناتی که رشته‌های دیگر و دانش‌آموزان تحربی دارند، دانش‌آموزان ریاضی نیز بهره‌مند هستند.

انتخاب رشته تحصیلی ناظر بر بازار اشتغال است

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته دوم ناظر بر بازار اشتغال است و نوع اطلاع‌رسانی برای مشاغل در کشور و تحقیقات صورت می‌گیرد. نهاد‌هایی که در آموزش و پرورش همکار هستند و در سند تحول برای آنها وظیفه‌ای تعیین شده، مراقب باشند که خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام نکنند و تبلیغات کاذب شکل بگیرد.

در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم

وی با اشاره به برنامه ششم و هفتم توسعه، اضافه کرد: در این برنامه قرار است دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش با یک ضریب بالای پنجاه درصد هدایت شوند و در میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی کم‌ترین بیکاری را داریم؛ به عبارت دیگر، بیکار نداریم، زیرا دانش‌آموزان مهارت دارند.

فرهادی ادامه داد: بسیاری از دختران در رشته‌های کامپیوتر و طراحی و دوخت، هنری و صنایع دستی نه‌تنها بیکار نداریم، بلکه با افزایش بیشتر تقاضا در حرفه آموزش‌دیده روبرو هستند.

هنرستان‌ها برای همه رشته‌ها الگو موفقی هستند

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان‌ها برای نه‌تنها برای رشته‌های ریاضی بلکه برای هنرستان‌ها الگوی موفقی است و باید به آنها مشاوره دقیقی ارائه دهیم، ابراز کرد: برای رشته ریاضی ما در آموزش و پرورش وظیفه مشاوره دقیق ارائه دهیم که ناظر بر استعداد‌های خدادادی و علایق است تا در این رشته تحصیل کنند.

وی در پایان افزود: رشته بنده ریاضی و فیزیک است و معتقد هستم مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود