Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@22:00:37 GMT

تاکید بر سلطه ستیزی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۱۸۸۰

تاکید بر سلطه ستیزی

همچنین ابهاماتی در منشور سازمان ملل است که اجازه تفسیر و مصادره به مطلوب به نفع برخی قدرت‌های جهانی می‌دهد بنابراین نباید چندان انتظار داشت که به خاطر عضویت در سازمان ملل، مشکلی برای ایران حل شود.

اما با این وصف، امروزه بیشترین خاصیت سازمان ملل در دو فصل خلاصه می‌شود؛ یکی دیپلماسی عمومی یعنی همان سخنرانی‌هایی که مقامات سیاسی کشورهای مختلف انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اظهارات، مواضع رسمی کشور عنوان می‌شود البته از این امر متاسفانه کشورها درست استفاده نمی‌کنند و نطق‌های خیلی کلیشه‌ای و خنثی است.

با این حال، کشورهای سلطه‌ ستیز از جمله ایران از این موقعیت بهره مناسب بردند. آقای رئیسی به خوبی در همان ۱۵ دقیقه سخنرانی از این موقعیت استفاده کردند و مواضع جمهوری اسلامی را به صورت شفاف بیان کردند.

این مواضع رسمی به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. خاصیت دوم سازمان ملل، برنامه‌های حاشیه‌ای آن است که یکی از آنها ملاقات‌هاست.

در این جلسه با توجه به حضورنداشتن آقای رئیسی،‌ وزیر خارجه ملاقات‌هایی را انجام دادند. من به عنوان کسی که سابقه حضور در این ملاقات‌ها را در دوره‌های گذشته داشتم باید بگویم که ایشان در تعداد ملاقات‌ها رکورد زدند.

این‌ ملاقات بیشتر حالت تبیین مواضع ما را دارد و تجربه نشان داده که این نوع مذاکرات در دیپلماسی ما بسیاری تاثیرگذار است.

هدف ما از شرکت در مجامع عمومی، کمیته‌ها و اجلاس مختلف روشنگری است. توجه به متن سخنرانی رئیس جمهور نشان می‌دهد که ایشان به مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های ما و حتی جامعه جهانی اشاره کردند.

به عنوان نمونه به موضوع تروریسم اشاره داشتند و تذکر دادند که در این حوزه نباید استانداردهای دوگانه داشت. بحث عقب‌نشینی شکست‌گونه آمریکا از افغانستان هم از جمله مسائلی بود که ایشان به جامعه جهانی یادآور شد.

در بین‌السطور جملات رئیس جمهور این مساله هم مورد تاکید قرار گرفت که دیگر آمریکا قدرت بلامنازع نیست و کشورها دیگر مثل گذشته به سیاست‌های ایالات متحده توجه ندارند.

اختلاف اخیر فرانسه با آمریکا و انگلیس درباره فروش زیردریایی به استرالیا شاهدی بر این مدعاست. ایشان در بخشی دیگر عنوان کردند همان طور که اشغال نظامی به جایی نمی‌رسد تحمیل عقیده و در نظرنگرفتن اندیشه‌های گوناگون در یک کشور هم راه به جایی نمی‌برد.

نکته مهم دیگر که حاکی از تغییر ریل سیاست خارجی کشورمان است این عبارت رئیس جمهور مبنی بر بازگشت به ریل‌گذاری در عرصه سیاست خارجی براساس آموزه‌های امام راحل است.

ایشان اشاره کردند که ما سیاست و نگاه جدیدی داریم و اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان و کشورهای مختلف جهان است.

این مساله حاوی پیام مهمی برای جامعه جهانی است و به این نکته تصریح دارد که در این حوزه سیاست ما سلطه‌ ستیزی است.

در مجموع معتقدم ۱۵ دقیقه سخنرانی آقای رئیسی حاوی اصلی‌ترین خطوط سیاست خارجی ماست و بر این باورم که بازتاب فراوانی خواهد یافت.

علیرضا شیخ عطار - قائم مقام پیشین وزیر خارجه / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حق وتو تروریسم افغانستان سیاست خارجی سازمان ملل ملاقات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۱۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در محل برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با عبدالله جوپ وزیر خارجه مالی گفت و گو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه از صبح امروز با وزرای خارجه مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، بنگلادش، سودان و همچنین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرده است.

رایزنی‌های امروز امیرعبداللهیان با سامح شکری و فیصل بن فرحان همتایان مصری و سعودی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

کد خبر 6096733

دیگر خبرها

  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • پایان سلطه گوگل با این موتور جست‌وجوی جدید
  • ‏فیلم/ ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید
  • توسعه تعریف «یهودستیزی» در آمریکا چه خطراتی دارد؟
  • انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • ۱۳ زندانی به صورت الکترونیکی با رئیس کل دادگستری استان لرستان ملاقات کردند
  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین