Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالحسن حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برات مقیمی متولد ۱۳۳۳ روستای «داشلی قلعه» بجنورد از هنرمندان سرشناس موسیقی شمال خراسان بود.

وی گفت: این هنرمند به صورت رسمی از سال  ۱۳۵۲ وارد صحنه موسیقی مقامی شد و ۴۸ سابقه فعالیت در این عرصه داشت.

وی افزود: همچنین  رضا رضازاده متولد۱۳۴۶ روستای  گرماب شهرستان شیروان دوتار نواز این استان پس از ۳۰ سال نوازندگی  بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری با بیان اینکه  از جوانی جسم و جان او با نوا و نغمه هنر موسیقی محلی و مقامی عجین گشته بود گفت: این هنرمند فراگیری دوتار را در نزد اساتیدی نام آشنای شهرستان  و سپس با حضور فعال در برنامه ها و جشنواره های مختلف موسیقی محلی و مقامی ملی درکنار استاد همیشه ماندگار خود شادروان موسی الرضا ولی نژاد به هنرنمایی پرداخت و از چهره های به نام این مرز و بوم به شمار آید.

 معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت:رحمان گواهی از هنرمندان نسل میانی دو تار نواز این استان نیز در هجدهم آبان ماه سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

حیدری گفت: رحمان گواهی از خنیاگران شناخته شده منطقه شیروان استان خراسان شمالی در سن ۵۳ سالگی درگذشت.

وی افزود: این هنرمند از دوتارنوازان صاحب‌نام منطقه خراسان شمالی است که در سال‌های اخیر در جشنواره‌های مختلف مرتبط با موسیقی اقوام ایران حضور مؤثری داشت و چندی پیش تر نیز در جریان برگزاری نهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفته بود.

وی گفت: زنده یاد رحمان گواهی از جمله هنرمندانی بود که از او به عنوان یکی از هنرمندان نسل میانی موسیقی نواحی منطقه خراسان شمالی یاد می‌کردند که به واسطه اجرای آثار گذشتگان و استادان خود در این حوزه میان مخاطبان این گونه موسیقایی معرفی شده بود.

حیدری اظهار داشت: محمد ابراهیم رخشا پیشکسوت موسیقی مقامی و دوتار نواز در سن ۷۵ سالگی و با ۵۰ سال فعالیت در این حوزه نیز براثر کرونا درگذشت.

وی در ادامه گفت: این هنرمندان در مجموع بیش از ۵۰ هنرجو تربیت کرده اند که هم اکنون برخی از آنها در جشنواره‌های مختلف اجرای برنامه دارند.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

هم اکنون شمار کمی از بخشی های خراسان شمالی هنوز دوتار در دست می نوازند و این افراد که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد در شهرستان های شیروان، اسفراین، رازو جرگلان و بجنورد فعالیت دارند.

موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی موسیقی خراسان شمالی بخشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سامان محمدی درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و مرمت آنها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱، ۵۰ رشته به طول ۵۰ کیلومتر با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار احیا و مرمت شدند.
محمدی با بیان اینکه لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: ۱۰۰ رشته قنات استان نیاز فوری به مرمت دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
در خراسان شمالی ۶۵۳رشته قنات با آب دهی سالانه ۸۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

خراسان شمالی دارای سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و۶۵۳ رشته قنات دارد و سالانه میانگین بارش در این استان به حدود ۲۴۰ میلمتر می‌رسد که حدود ۳۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز وابسته به این منابع آبی است.

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی