Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@19:20:39 GMT

جرئیات وام ساخت مسکن ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۹۴۶۰۱

جرئیات وام ساخت مسکن ابلاغ شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نظام بانکی کشور را مکلف به پرداخت ۱.۲ میلیون تسهیلات ساخت مسکن ۳۰۰ میلیونی برای متقاضیان فاقد مسکن نمود.

بر همین اساس، بانک مرکزی مکلف شد، دستورالعمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع این قانون را تهیه کرده و آن را به بانک‌های کشور ابلاغ نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین راستا، شورای پول و اعتبار بانک مرکزی پس از گذشت ۲ ماه از تاریخ مذکور، دستور العمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ را در قالب ضمیمه نامه‌ای به روسای ۲۷ بانک فعال در سطح کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این دستور العمل، نظام بانکی کشور مکلف است، ۱.۲ میلیون تسهیلات ساخت مسکن را با رعایت سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن شهری و ۱۰۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی با نرخ ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان واجد شرایط معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نماید.

تخلف شورای پول و اعتبار از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی

 در شرایطی سقف تسهیلات در شهر‌ها و روستا‌ها به ترتیب ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده که بر اساس متن صریح قانون مقرر بود، سقف تسهیلات برای مناطق شهری و روستایی ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

به استناد متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰، کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی چهارصد هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهر‌های کمتر از بیست و پنج هزار نفر جمعیت و هشتصد هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت سه میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن (معادل بیست درصد تسهیلات نظام بانکی) به افراد واجد شرایط اقدام نمایند.

در همین راستا تخلف شورای پول و اعتبار از متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در شرایطی رقم می‌خورد که منابع ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این طرح به ۲۴۰ هزار میلیارد کاهش پیدا خواهد کرد.

دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات ساخت مسکن

علاوه بر سقف تعیین شده برای این تسهیلات، بر اساس دستور العمل شورای پول و اعتبار، مدت زمان بازپرداخت تسیهلات ساخت مسکن حداکثر ۲۰ سال در نظر گرفته شده که باپرداخت سود تسیهلات ۳ ساله و بارپرداخت اصل تسهیلات ۱۷ سال خواهد بود.

پرداخت این تسهیلات از سوی نظام بانکی کشور منوط به ثبت نام و تایید شرایط واجد شرایط بودن متقاضیان از طریق سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

با توجه به ابلاغیه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی به بانک‌های کشور پیرامون اجرای قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی باید در اسرع وقت شرایط را برای ثبت نام متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن مهیا کرده و متقاضیان واحد شرایط را به بانک‌های کشور معرفی نماید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مسکن وام بودجه شورای پول و اعتبار تسهیلات ساخت مسکن میلیون تومان نظام بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: افزایش سهمیه شهرستان میاندوآب از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به یک‌هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا رضایی، امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در دومین جلسه شورای تأمین مسکن شهرستان میاندوآب اظهار کرد: دولت عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد.

وی افزود: افزایش سهمیه شهرستان میاندوآب از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به یک‌هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: تسهیلات خوبی توسط دولت سیزدهم برای به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی با سود ۲۳ درصد درنظر گرفته است که تنها پنج درصد از سود این تسهیلات توسط اشخاص پرداخت می‌شود و ۱۸ درصد باقی مانده نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

رضایی تصریح کرد: در زنجیره پرداخت تسهیلات مساکن روستایی تعداد معرفی شده به بانک‌ها زیاد، اما تعداد عقد قرارداد و تسهیلات پرداخت شده به مراتب کمتر است.

وی با بیان اینکه هستند کسانی که باوجود معرفی به بانک پیگیر موضوع نشده و تشکیل پرونده نداده‌اند، تأکید کرد: بنیاد مسکن موظف است، طی دو هفته نسبت به تعیین تکلیف معرفی‌شدگان، سنجش میزان رضایتمندی معرفی‌شدگان از بانک‌های عامل و اعلام گزارش کامل از مراجعه نداشتن برای تشکیل پرونده و عقد قرارداد اقدام و راهکار مناسبی برای شناسایی و رفع مشکل ارائه دهد.

رضایی ادامه داد: هدف شورای تأمین مسکن باید حفظ و افزایش سهمیه در به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی باشد، انتظار داریم بانک‌های عامل با دید تسهیل‌گرانه نسبت به دریافت ضمانت پرداخت عمل و تابع قوانین باشند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب خاطرنشان کرد: شهرستان میاندوآب با پوشش ۵۵ درصدی معرفی شدگان برای اخذ تسهیلات، تعداد سهمیه و عملکرد بانک‌های عامل رتبه نخست استان را کسب کرده که اقدامی ارزنده و شایسته تقدیر است.

کد خبر 747855

دیگر خبرها

  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان