Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آمارها حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشتر معضلات در باب حوادث ناشی از کار در حوزه کارگاه‌های معدنی و مربوط به معادن ذغال سنگ بوده است.

کارشناسان معدن عدم استفاده از فناوری‌های روز در مسائل استخراج معادن به ویژه ذغال سنگ را از جمله علل وقوع حوادث معدنی دانسته و معتقدند عدم رعایت این موارد موجب بروز حوادث ناگوار در سالهای اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، تعداد کم بازرسان کار و عدم تناسب تعداد آنها با تعداد کارگران مشمول قانون کار در مقایسه با نرم جهانی و عدم امکان تأمین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار که ناشی از محدودیت‌های بودجه‌ای است از دیگر علل تاثیرگذار بوده است.

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از دو موضوع حفاری و نگهداری سنتی به عنوان عوامل اصلی حوادث کار در معادن نام برده و می گوید: در حال حاضر در کشور بیش از ۵۵۰۰ معدن وجود دارد و حدود ۹۰ درصد معادن در حوزه ذغال سنگ فعالیت می کنند که روش های استخراج در بیش از ۹۰ درصد این معادن عمدتاً به شکل سنتی و تقریباً ناایمن است.

وی راهکار ارتقای ایمنی نیروی کار شاغل در معادن و افزایش بهره‌وری را عبور از روش‌های سنتی و به کارگیری تکنولوژی نوین عنوان کرده و می افزاید: از شرکت‌های دانش بنیان که دارای قابلیت‌های فنی بالایی هستند می‌توان برای تغییر روش‌های سنتی در استخراج معادن کمک گرفت.

معاون وزیر کار ابراز امیدواری کرده که وزارت صمت و شورای عالی معادن برای ایمن سازی معادن تصمیم اساسی بگیرند.

شاکرمی درباره شرکت‌هایی که معادن را به پیمانکاری ها می سپارند و مسئولیتی در قبال کارگران احساس نمی کنند، می گوید: متأسفانه بعضی از شرکت‌هایی که این معادن را در اختیار دارند تصور می‌کنند اگر کار را به پیمانکار واگذار کنند در رابطه با نیروی کار دیگر مسئولیتی ندارند، در صورتی که این شرکت ها در رابطه با شرایط محیط و امور رفاهی کارگران همواره دارای تعهد هستند.

رییس شورای‌ عالی حفاظت فنی با اشاره به ماده ۱۳ قانون کار می گوید: به استناد این ماده قانونی، مسئولیت نظارتی صاحب و مالک معدن به عنوان مقاطعه دهنده در واگذاری فعالیت‌ها به پیمانکاران، سلب نمی‌شود.

آمارها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش معدن مربوط به معادن ذغال سنگ است که به اصلاح ساختارهای سنتی و استخراج به روش‌های مدرن و مکانیزه نیاز دارد.

بی تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان در کارخانه ها، سازمانها و واحدهای تولیدی و صنعتی به شمار می رود و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می تواند بروز حوادث و آسیبهای شغلی را موجب شود.

پربیننده ترین قیمت جدید انواع پژو + جدول توضیحات سازمان ثبت درباره بخشنامه مربوط به تعویض پلاک الان واردات را به صلاح نمی دانیم، ولی موافق انحصار هم نیستیم / ارز باید برای واردات تکنولوژی لوازم خانگی مصرف شود ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۴۰۰/۶/۳۱ مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن امشب به پایان می رسد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حوادث کاری ذغال سنگ شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۶۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود

جعفر میعادفر رییس اورژانس کشور:شامگاه شنبه در نشست با مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: امدادگران پرتلاش و فداکار اورژانس سالانه بیش از پنج میلیون ماموریت امدادی برای خدمات رسانی به بیماران و حادثه دیدگان مختلف در سطح کشور انجام می‌دهند.

میعادفر ابراز کرد: این میزان خدمات بصورت هوایی، دریایی و زمینی به اقشار مختلف مردم بصورت رایگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکی از چالش‌های اصلی دولت خدمت گذار بحث کاهش عوارض ناشی از حوادث ترافیکی که در سطح جاده‌های کشور است.

میعادفر عنوان کرد: تلاش ما در مجموعه سازمان اورژانس کشور توسعه متوازن و محرومیت زدایی در تامین پایگاه‌های اوژانس در سراسر کشور است.

وی بیان کرد: اورژانس هوایی با در اختیار داشتن ۵۲ پایگاه هوایی بزرگترین ناوگان هوایی کشور محسوب می‌شود.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی در بخش فوریت‌های پزشکی فعالیت می‌کنند گفت: بیش از سه هزارو ۳۰۰ پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزارو ۹۰۵ پایگاه آن جاده‌ای و یکهزارو ۳۸۵ پایگاه دیگر شهری است.

وی بیان کرد: در ترافیک‌های شهری بیش از ۴۰۰ موتورلانس در نقاط پر تردد انجام ماموریت می‌کنند و برای حوادث دسته جمعی بیش از ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس در کشور وجود دارد.

میعادفر عنوان کرد: سه هزار دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد، که بیش از ۱۵ سال عمر دارند.

ضرورت استقرار بالگرد هوایی در گچساران و کهگیلویه

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۵۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای زمینی و یک پایگاه اورژانس هوایی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کار خدمات رسانی به حادثه دیدگان را به عهده دارند.

حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود

امین نیکویی نژاد افزود: از این تعداد پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای بیش از ۱۹ مورد شهری مابقی جاده‌ای هستند.

وی بیان کرد: با توجه به سخت گذر بودن مناطق مختلف این استان استقرار بالگرد در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه نیاز ضروری است.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش‌های شرکت نفت و گاز و رایزنی‌های انجام شده دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران راه اندازی خواهد شد.

نیکویی نژاد ابراز کرد: تاسیس پایگاه اورژانس هوایی مجهز به بالگرد و کادر امدادی متخصص به بهبود حال و سلامت مصدومان حوادث احتمالی در این منطقه حساس کمک زیادی می‌کند.

وی بیان کرد: به دلیل قرار گرفتن شهرستان گچساران در مسیر استان‌های جنوبی و بروز حوادث جاده‌ای متعدد و همچنین وجود تاسیسات نفتی و صنعتی، راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در گچساران ضروری بود که با همت مسئولان شرکت نفت و گاز گچساران این مهم در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • هشدار احتمال وقوع سیلاب در ایلام
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • دستگیری اعضای باند سرقت به عنف در بوئین‌زهرا
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار