Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:56:39 GMT

کشف حفره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری!

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۰۶۷۵

کشف حفره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری!

ستاره‌شناسان حفره‌ای بزرگ در کهکشان راه‌شیری یافته‌اند و باور دارند این حفره در نتیجه‌ی یک انفجار ابرنواختری میلیون‌ها سال قبل به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این حفره‌ حباب‌مانند ۵۰۰ میلیون‌ سال نوری پهنا دارد و در منطقه‌ای میان دو صورت فلکی برساووش(Perseus) و تور(Taurus) در محل تشکیل ستارگان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ی محققان، به نظر می‌رسد محل تشکیل ستارگان که دارای گاز و غبار کیهانی است و ابر مولکولی نامیده می‌شود از انفجار ابرنواختری مشابهی که حدود ۱۰ میلیون سال قبل رخ داده به وجود آمده باشد. این یافته‌های جدید می‌تواند به درک بهتر نحوه‌ی تشکیل محل تولد ستارگان از ابرنواخترها کمک کند.

"شمول بیالی"(Shmuel Bialy)، نویسنده اصلی این مقاله و محقق پسادکتری در موسسه نظریه و محاسبات(ITC) از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین(CfA) در بیانیه‌ای گفت: صدها ستاره در حال تشکیل شدن در سطح این حباب بزرگ هستند. ما دو نظریه داریم. یا یک ابرنواختر در مرکز این حباب رخ داده و گازها را به بیرون پرتاب کرده است و یا چندین ابرنواختر طی میلیون‌ها سال باعث به وجود آمدن این حباب بزرگ که ما آن را حباب "برساووش-تور" نامیدیم شده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی "گایا"(Gaia) که متعلق به آژانس فضایی اروپا است برای اولین بار نقشه‌ای سه‌بعدی ابر مولکولی برساووش و تور را ترسیم کردند و این حفره را که در نقشه‌های دوبعدی نامشخص بود یافتند.

"کاترین زاکر"(Catherine Zucker)، محقق پسادکتری از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در بیانیه‌ای گفت: ما برای دهه‌ها قادر به مشاهده‌ی این ابرها بودیم اما شکل، عمق و قطر آن‌ها را نمی‌دانستیم و حتی از فاصله‌ی دقیق آن‌ها اطلاعی نداشتیم. اکنون ما با دقت ۹۹ درصدی می‌دانیم که آن‌ها کجا قرار دارند و می‌توانیم این حفره در میان‌ آن‌ها را بیابیم.

محققان نقشه مناطق تشکیل ستارگان را ترسیم کردند تا به درک بهتری از نحوه ی آزاد شدن گاز و غبار کیهانی در انفجار ابرنواختری و تبدیل آنها به ابرمولکولی برسند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ابر مولکولی برساووش و تور در نتیجه‌ی یک ابرنواختر مشابه به وجود آمده‌ است.

این مطالعه جدید در روز ۲۲ سپتامبر در مجله‌ی "Astrophysical Journal Letters" منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابرنواختر کهکشان راه شیری گودال ابر مولکولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۰۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان لیگ ستارگان قطر با شکست سنگین السد

السد در هفته پایانی لیگ ستارگان قطر شکست سنگینی را برابر الریان متحمل شد.

به گزارش ایسنا، هفته بیست و دوم و پایانی لیگ ستارگان قطر با انجام ۶ دیدار به پایان رسید.

در حساس ترین بازی السد که هفته قبل قهرمانی خود را قطعی کرد با ۴ گل برابر الریان شکست خورد.

محمد امین حزباوی مدافع ایرانی السد در این بازی نیمکت نشین بود و فرصت بازی به او نرسید.

الدحیل هم‌ در ادامه نتایج ناامید کننده خود با نتیجه ۴ بر ۲ برابر القطر شکست خورد.

نتایج دیگر بازی ها 

الاهلی ۱- الوکره ۰

العربی ۴-معیذر ۳

المرخیه ۱-ام صلال ۱

شمال ۱-الغرافه ۰

در پایان فصل لیگ ستارگان السد قهرمان شد و الریان و الغرافه و الوکره هم به ترتیب در رده های دوم تا چهارم قرار گرفتند این در حالی است که تیم های معیذر و المرخیه هم سقوط کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • پایان لیگ ستارگان قطر با شکست سنگین السد
  • پایان لیگ ستارگان قطر با قهرمانی السد
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند