Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین  در راس این داروها داروی «مولناپیراویر» ساخت شرکت مرک و شرکت ریجبک بیوتراپیوتیکز قرار دارد. دو داروی دیگر شامل یک داروی نامزدشده ساخت شرکت فایزر به نام PF-07321332 و یک داروی ضدویروسی ساخت شرکت روش و شرکت Atea به نام AT-527 است.

این داروها با مختل کردن توانایی ویروس در تکثیر در سلول‌های انسانی عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد مولناپیراویر، دارو باعث می‌شود آنزیمی که ماده ژنتیکی ویروسی را کپی می‌کند، دچار اشتباهات متعدد شود و به این ترتیب ویروس نمی‌تواند تکثیر کند. در نتیجه بار ویروسی در بدن بیمار کاهش پیدا می‌کند، دوره عفونت کوتاه می‌شود و از پاسخ‌های ایمنی خطرناک که باعث بیماری وخیم و مرگ می‌شود، جلوگیری می‌شود.

در حال حاضر، تنها داروی ضد ویروسی که برای درمان کووید تایید شده است، داروی رمدسیویر است. اما این دارو به شکل داخل‌وریدی برای افراد دچار بیماری شدید کووید که بستری شده‌اند، به کار می‌رود، نه برای مصرف گسترده و زودرس در بیماران سرپایی. بر عکس این سه داروی در دست آزمیاش را می‌توان به صورت قرص خوراکی عرضه کرد.

مولناپیراویر در بررسی‌های پیش‌بالینی در موش‌ها توانسته است که از بیماری زودرس ناشی از کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که عامل کووید-۱۹ است، جلوگیری کند. فرمول این دارو در دانشگاه اموری در آمریکا کشف شد و بعد شرکت‌های ریجبک و مرک حقوق آن را کسب کردند

کارآزمایی‌های بالینی بعدی از جمله یک کارآزمایی اولیه در ۲۰۲ شرکت‌کننده در بهار گذشته نشان داد که مولناپیراویر به سرعت میزان ویروس سرایت‌دهنده در بدن را کاهش می‌دهد. شرکت مرک این ماه اعلام کرد که در انتظار داه‌های از کارآزمایی‌های بزرگتر مرحله سوم این دارو در هفته‌های آینده است و ممکن است پیش از پایان سال درخواست مجوز مصرف اضطراری این دارو را تسلیم سازمان غذا و داروی آمریکا کند.

شرکت فایزر هم یک کارآزمایی ترکیبی مرحله دوم و سوم داروی ضدویروسی‌اش را از اول سپتامبر شروع کرده است و مقامات شرکت Atea هم می‌گویند انتظار دارند نتایج کارآزمایی مرحله دوم و مرحله سوم داروی‌شان در ماه‌های بعدی سال جاری به دست آید.

اگر این نتایج مثبت باشند و هر یک از این سه دارو بتوانند مجوز مصرف اضطراری بگیرند، توزیع آنها می‌تواند به سرعت شروع شود.

این امر به معنای آن است که میلیون‌ها نفر می‌توانند به یک داروی خوراکی روزانه دسترسی داشته باشند که در شکل مطلوب به صورت یک قرص منفرد در روز برای پنج تا ۱۰ روز پس از مثبت شدن ازمایش کرونا مصرف شود و از ایجاد بیماری شدید جلوگیری کند.

داروهای ضد ویروسی خوراکی که زمانی توجه چندانی به آنها نمی‌شد، اکنون در کانون رقابت و سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند. دولت بایدن در ماه ژوئن اعلام کرد که موافقت کرده است در صورتی که داروی مولناپیراویر شرکت مرک مجوز مصرف اضطراری بگیرد، ۱.۷ میلیون دوره درمانی آن را به قیمت ۱.۲ میلیارد دلار بخرد. در همین ماه دولت آمریکا اعلام کرد که ۳.۲ میلیارد دلار در «برنامه داروهای ضدویروی برای پاندمی‌ها» سرمایه‌گذاری خواهد کرد که هدفش ساختن داروهای ضدویروسی برای بحران کووید و بحران‌های مشابه آینده است.

پاندمی کرونا باثع شده است که تلاش‌های قبلی برای ساختن دارهای ضد ویروسی قوی برای خانواده کروناویروس‌ها دوباره از سر گرفته شود. گرچه ویروس سارس- کوو-۱ عامل نشانگان حاد شدید تنفسی یا سارس در سال ۲۰۰۳ و پس از آن نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس که یک کروناویرس دیگر عامل ایجاد آن بود در سال ۲۰۱۲ باعث جلب توجه دانشمندان به این حوزه شده بود، اما روند پژوهش‌ها در این مورد پس از اینکه این شیوع‌ها چندان طول نکشیدند، کند شدند.

این داروهای ضد ویروسی به درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی خواهند پیوست که از قبل برای درمان و پیشگیری از بیماری وخیم و بستری شدن ناشی از کووید به کار رفته‌اند. این آنتی‌بادی مونوکلونال ساخته شده در آزمایشگاه را که پاسخ طبیعی بدن را به عفونت تقلید می‌کنند، راحت‌تر می‌توان ساخت، اما این داروها باید نیز تزریق داخل‌وریدی شوند.

کد خبر 628655 برچسب‌ها كروناويروس دارو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس دارو داروهای ضد ضد ویروسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۳۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید

مدیرکل انتقال خون قم روز دوشنبه گفت: به همت و تلاش مسئولان با مستقر شدن دستگاه Alinity i در سازمان انتقال خون استان قم، آزمایش‌های غربالگری برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس به روش کمی لومینسانس و با کمترین زمان انجام می‌شود.

مهدی پهلوانی افزود: نمونه خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: دستگاه Alinity i از شرکت Abbott یک سیستم تشخیص پزشکی پیشرفته است که برای استفاده در آزمایشگاه‌های بالینی طراحی شده است.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: این دستگاه بخشی از خانواده وسیع‌تری از سیستم‌های آزمایشگاهی Alinity است و برای افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و بهبود کیفیت نتایج آزمایش‌های پزشکی طراحی شده است.

به گفته پهلوانی، دستگاه Alinity i به خصوص برای آزمایشات ایمونولوژی (سنجش و تجزیه و تحلیل سیستم ایمنی) به کار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به هزینه ۷۰ میلیارد ریالی خرید این دستگاه، گفت: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به سرعت بالا، دقت عالی و قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های آزمایشگاهی اشاره کرد؛ این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های ایمونولوژیکی است.

پهلوانی مزایای استفاده از دستگاه Alinity i را، کارایی بالا، دقت عالی، انعطاف‌پذیری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و کاهش نیاز به فضای فیزیکی برشمرد.

مهدی متقیان سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل قم در پایان مراسم، به مناسبت روز ملی خلیج فارس خون خود را اهدا کرد.

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، نیز سوم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور حسن نادری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم در اداره کل انتقال خون این استان به بهره‌برداری رسیده بود.

با استفاده از دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، جدا از گروه‌بندی اصلی خون، تمام گروه‌های فرعی خون نیز به‌صورت هوشمند و تمام الکترونیک تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • معاینات زائران ایرانی برای حج تمتع پایان یافت
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • تکلیف قهرمان لیگ همین فردا معلوم می‌شود! | اگر یحیی مانده بو چنین نتایجی کسب نمی شد
  • تکلیف قهرمان لیگ همین فردا معلوم می‌شود!
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور