Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@19:51:38 GMT

زبان تحریم، کارآیی ندارد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۴۸۲۷

زبان تحریم، کارآیی ندارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسین امیر عبداللهیان در نشست روز جمعه با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه های آمریکایی، سیاست‌های دولت جدید با تمرکز بر سیاست خارجی را تبیین کرد و گفت: اولویت اصلی دولت جدید پیگیری سیاست خارجی متوازن است. ما برای ارتباط با همه کشورهای جهان برنامه داریم و تنها کشوری که از نظر ما مشروعیت نداشته و ارتباطی بین ما و آن کشور برقرار نخواهد شد رژیم جعلی اسرائیل است که آن را به رسمیت نمی شناسیم و نسبت به سیاستهای غیر سازنده و اقدامات تخریب کننده آن در منطقه مواضع روشن و دقیقی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آمریکا نیز، اظهار داشت: ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی است. ما بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان در خصوص موضوع «برجام» با اشاره به اینکه آمریکایی ها از یکسو به بازگشت به برجام تاکید می کنند و از ایران می خواهند که به میز مذاکرات وین برگردد، اما همزمان تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کنند، این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده ای نیست.

وزیر امور خارجه با یادآوری این نکته که دولت جدید از زمان شروع به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به رسمیت شناختن تداوم مذاکرات، فاصله نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را اعلام کرده است، تاکید کرد: این‌ پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

وی سفر گروسی به تهران و دیدار با رییس جدید سازمان انرژی اتمی و توافق سازنده ای که با یکدیگر داشتند را علامت و اقدام مثبت دیگری از سوی ایران برشمرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به دریافت پیام های رسانه ای و دیپلماتیک متعارض از کاخ سفید اشاره کردو خطاب به اصحاب رسانه در نیویورک، اظهار داشت: دولت جدید ایران دولتی عمل گرا است. برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد. این قابل قبول نیست که بایدن از یکسو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند اما سیاست های غلط رییس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص میکند. از زمانی که بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است، هیچ اقدام عملی سازنده به غیر از اظهار نظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.

وزیر خارجه درادامه با اشاره به عدم امکان استفاده ایران از پول‌ها و دارایی های خود در بانک های ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشورها برای خرید داروهای مورد نیاز و واکسن، از تحریم های آمریکا به عنوان جنایت و تروریسم نام برد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد؛ مذاکره ای را سازنده می دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد.

وی در خصوص موضوعات منطقه ای نیز با اشاره به اینکه در سیاست خارجی دولت جدید ایران طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه دنبال می شود، در جریان بودن گفتگوها در خلیج فارس، ابتکارات سازنده برای بازگشت صلح به یمن و سوریه و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و پیشرفت و توسعه در عراق را به عنوان رئوس اولویت های سیاست های منطقه ای برشمرد.

وزیر امور خارجه در همین راستا اظهار داشت: اولویت دهی به همسایگان و قاره آسیا، به معنی نادیده گرفتن بقیه اولویت ها نیست بلکه دنبال کردن سیاست خارجی متوازن و روابط خارجی فعال با همه کشورها و مبتنی بر احترام و منافع متقابل، اصول سیاست خارجی دولت جدید است.

امیرعبداللهیان خطاب به دولتمردان آمریکا،تاکید کرد : ایالات متحده آمریکا نیز می تواند با تجدید نظر در سیاست های غلط و غیرسازنده خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از این فرصت استفاده کند. ملت ایران تاریخ و تمدن بزرگی را با خود به همراه دارد و دولتمردان آمریکا باید بدانند زبان تحریم و تهدید کارآیی نخواهد داشت، کما اینکه در 40 سال گذشته به آنها ثابت شده است.

وی گفت انتظار ما این است که دولتمردان آمریکا واقع بینانه به وین بیایند و به جای حرف‌های زیبا اقدامات عملی ، مثبت، سازنده و قابل اندازه گیری داشته باشند و تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران، دست بسته نخواهد ماند. لازم به ذکر است در ادامه این جلسه، وزیرخارجه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

پربیننده ترین ساینا ۱۵۵میلیون شد/ قیمت پراید، کوییک و تیبا + جدول پیش بینی قیمت دلار برای ۳مهر / شکست قفل ۲۷هزار تومانی به دست برجام در حال انجام بررسی‌ ها برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم / با همه طرف ها در افغانستان در ارتباط هستیم نشانه‌ ای از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات وین وجود ندارد قیمت محصولات ایران خودرو امروز ۱۴۰۰/۷/۲

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برجام دولتمردان آمریکا سیاست خارجی مذاکرات وین دولت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۴۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا و همچنین قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران تصریح کرد:  توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایرانقطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا