Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، هفتمین دوره «بر خط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد. این اجراها از تاریخ ۱ تا ۴ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند بر اساس زمان بندی مشخص شده در جدول، به صورت رایگان اجراها را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز دوم اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی روایتی از حُر بن یزید ریاحی را اجرا کرد.

اجرای دوم به نعش‌خوانی ابراهیم عباس‌پور از چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت. در این اجرا، سه برنامه اجرا شد که شامل تعزیه قدیمی و ثبت سرودهایی از ۱۵۰ سال گذشته بود. حجله حضرت قاسم (ع)، نعش حضرت علی‌اکبر (ع)، سبک بختیاری در ذکر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برنامه‌هایی بود که ابراهیم عباس‌پور اجرا کرد.

پس از این اجرا، نوبت به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری رسید که در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.

اجرای پایانی روز دوم، به اجرای سوگواره‌های غم و حزن از عباس زند اختصاص داشت. مبنای این اجرا، بر اساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرها بود. همچنین در این اجرا که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، چند ملودی نیز از موسیقی‌های آیینی نواخته شد که عباس زند برای اولین بار در برنامه‌های تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات در برنامه‌های تعزیه استفاده کرد.

کد خبر 5312868 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن موسیقی ایران پروژه برخط ماه و نوا موسیقی آئینی تالار رودکی موکب مهر حسینیه مهر محرم 1400 کنسرت آنلاین هفته دفاع مقدس فیلم کوتاه عکاسی اربعین 1400 اربعین حسینی برنامه تلویزیونی دفاع مقدس فیلم سینمایی موسیقی ایرانی حضور هنر ایران در جهان شبکه دو سیما تئاتر ایران جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

او تصریح کرد: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

ششم اردیبهشت مراسم افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار می‌شود و در روز‌های بعد، از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت‌ها) نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و در مدت هفت شب، ۱۴ اجرای صحنه‌ای برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی