Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگوی اختصاصی با شبکه المنار به بررسی کمک ایران و انتقال سوخت به این کشور و  ارتباط این جنبش با ایران پرداخت.

وی گفت: رضایت حزب الله در سطح رهبری و در میان هواداران و منطقه حضور، مشهود است، زیرا به وظیفه خود عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب الله اصول و قواعد ثابتی دارد که بر اساس آن از وطن، حاکمیت، آزادی، استقلال، کرامت، عزت و ضرورت همزیستی مسالمت آمیز و آسوده مردم لبنان حفاظت می‌کند. اعتبار و پشتوانه حزب الله در سطح کشور بسیار قوی است و حزب الله در میان همه طرف‌ها و گروه‌های حتی غیرشیعه لبنان متحد و هم پیمان دارد. مشکل مخالفان حزب الله با ما این است که حزب الله یک الگوی مقاومتی ارائه داده و عملکرد سیاسی و اجتماعی موفقی داشته است.

شیخ نعیم قاسم افزود: مشکل اساسی لبنان در نبود برنامه اقتصادی است و فساد و تحریم‌های آمریکا باعث رسیدن کشور به این اوضاع شده است. مازوت خریداری شده از ایران که با میانجی گری حزب الله از طریق خاک سوریه وارد لبنان شد و مهمترین محاصره در تاریخ لبنان را شکست. منظورم محاصره آمریکا است که باعث گرسنگی لبنانی‌ها شده است و آنان را محتاج بنزین و مازوت می‌کند.

موازنه قدرت همان چیزی است که باعث شد مازوت ایرانی به لبنان انتقال داده شود

نعیم قاسم تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند تا با اعمال برخی فشارها، بین حزب الله و طرف‌های مختلف مشکل ایجاد کند و به مردم لبنان چنین القا کند که علیه حزب الله بایستند تا محاصره علیه آنان را لغو کند. هنگامی که حزب الله تصمیم گرفت مازوت ایران را به لبنان وارد کند، گشایشی در کشور حاصل شد که پیشتر وجود نداشت. انتقال مازوت ایران به لبنان، آمریکا را وادار کرد با انتقال گاز مصر از طریق سوریه و انتقال برق از اردن به لبنان موافقت کند. انتقال مازوت ایرانی به لبنان، چهار وزیر خارجه را در اردن سر یک میز جمع کرد تا فورا مقدمات انتقال برق به لبنان را فراهم کنند. طبق اطلاعاتی که من دارم سفیر آمریکا یک روز پس از سخنان جناب سید در عاشورا مبنی بر انتقال کاروان سوخت از ایران، اعلام کرد گاز از طریق سوریه می‌تواند وارد لبنان شود و آن‌ها در قانون سزار یک مستثنی قائل می‌شوند تا برق از اردن به لبنان منتقل شود.

معاون دبیرکل حزب الله اعلام کرد: در صورتی که شرکت‌ها و بانک مرکزی لبنان برای فراهم کردن نیازمندی‌های کشور به سوخت وارد عمل نشوند، ما وارد کردن فرآورده‌های نفتی را ادامه خواهیم داد. ما برای ورود چهار کاروان حامل سوخت از ایران برنامه ریزی کرده ایم؛ تا کنون دو کاروان وارد لبنان شده و قرار است کاروان سوم حامل بنزین و کاروان چهارم حامل مازوت باشد. در صورت اتخاذ تصمیم برای وارد کردن کاروان پنجم، باید شرایط میدانی را بررسی کنیم تا در مورد آن تصمیم گیری نهایی صورت گیرد. از این رو کاروان انتقال سوخت ایران به لبنان معادلات را در لبنان بیشتر از آنچه گفته و مشاهده می‌شود، تغییر داده است. طبق نظرسنجی ها، پس از اظهارات جناب سید درباره انتقال مازوت ایران به لبنان در دهم محرم، مشخص شد ۶۰ درصد مردم لبنان موافق انتقال مازوت از ایران هستند، ۱۷.۶ مردم موضع بیطرفانه دارند و ۱۲.۳ مخالف این اقدام هستند.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنیم در مذاکرات هسته‌ای ایران به هیچ عنوان هیچ گفتگویی نه از دور و نه نزدیک، درباره موضوع انتقال مازوت به لبنان یا هر موضوع دیگری صورت نگرفته است. ما برای بار هزارم می‌گوییم مذاکرات هسته‌ای ایران با توجه به رهنمود‌های امام خامنه‌ای حفظه الله، فقط هسته‌ای است و در آن به هیچ موضوع دیگری حتی در سطح داخلی ایران از جمله قدرت منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران پرداخته نشده است. موازنه قدرت همان چیزی است که باعث شد مازوت ایرانی به لبنان انتقال داده شود. بیانات جناب سید در این خصوص مشهور است که گفت کشتی ایرانی حامل مازوت ایرانی، حوزه سرزمینی لبنان محسوب می‌شود و در صورتی که هدف حمله قرار گیرد، ما به آن پاسخ خواهیم داد. اسرائیل می‌دانست اگر کاروان سوخت ایران را هدف قرار دهد، ما به آن پاسخ خواهیم داد و می‌دانست تحمل این پاسخ را نخواهد داشت.

ورود کمک‌های غرب برای برخی طرف‌ها در لبنان غیرقانونی است

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: می‌خواهم از کسانی که دَم از ضرورت حفظ حاکمیت لبنان می‌زنند، درباره چگونگی وارد شدن کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا، فرانسه و کشور‌های اروپایی برای برخی طرف‌ها و انجمن‌های غیر دولتی سؤال کنم؟ آیا این کمک‌ها به صورت رسمی و با موافقت دولت وارد شده یا با ارتباط مستقیم با این گروه‌ها صورت گرفته است. آیا این نقض حاکمیت لبنان نیست؟ اما ما حاضریم مازوت ایران را از طریق گذرگاه‌های مرزی شناخته شده وارد کنیم، این در حالی است که برخی‌ها در داخل کشور از آمریکا و تحریم‌های آن هراس دارند.

وی درباره موضع نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان درخصوص انتقال کاروان سوخت ایران از طریق سوریه به لبنان گفت: اگر من جای میقاتی بودم از این اقدام ناراحت نمی‌شدم، بلکه شاد می‌شدم، زیرا انتقال مازوت نشان داد در لبنان مردمان شریفی حضور دارند که مقابل آمریکا ایستادند و به این کشور گفتند ملت ما نباید گرسنه باشد و حق دارد مازوت را تحویل بگیرد. مازوت وارد شده به لبنان، یک حق و سهم ملی است و جناب سید از همان ابتدا گفتند که هر کسی خواهان این مازوت باشد، می‌تواند آن را تحویل بگیرد.

لبنان و ایران سیاست مشترک دارند و متحد هستند

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد: مساحت ایران حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع و مساحت لبنان حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع است. از این رو لبنان به اندازه یک شهر ایران است. ایران نیازی به لبنان ندارد و هیچ طمعی به لبنان نیز ندارد. این ما لبنانی‌ها هستیم که از ایران خواسته ایم کمک مان کند و ما با ایران سیاست‌های مشترکی داریم. ما، ولی فقیه را رهبر و امام عصر خود می‌دانیم. این یک موضع دینی است. اما اینکه ایران برای لبنان برنامه ریزی کند و از آن دستاورد کسب کند، خیر این گونه نیست. ایران فقط به لبنان کمک کرده است. سرزمینی که به واسطه کمک‌های ایران آزاد شده است، لبنانی است و این فرزندان لبنان هستند که شهید شده اند. عده‌ای می‌گویند چرا شما با ایران تعامل دارید؟ پاسخ ما این است که هر کشور حاشیه خلیج فارس و یا هر کشور دیگری اعلام کند به لبنان کمک می‌کند، ما از آن استقبال می‌کنیم. حتی وقتی آمریکا ادعا کرد به ارتش لبنان کمک می‌کند، ما گفتیم مشکلی در این خصوص نداریم، هر چند اهداف آن‌ها از این کمک، بد و منفی باشد. ما به صورت علنی اعلام می‌کنیم متحد ایران هستیم و ایران آشکارا از ما حمایت می‌کند و از این مسئله هیچ ترسی نداریم و از آن احساس شرم نمی‌کنیم، بلکه برعکس به آن افتخار می‌کنیم.

دولت لبنان مسئول پیگیری مشکلات کشور است

شیخ نعیم قاسم در ادامه با اشاره به تحولات داخلی لبنان گفت: دولت لبنان مسئول پیگیری مشکلات پرونده ترسیم مرز‌ها است. ما منتظر موضع گیری دولت لبنان در پرونده ترسیم مرز‌های آبی و دریایی هستیم و وقتی نوبت به نقش آفرینی ما به عنوان مقاومت برسد، به وظیفه خود عمل خواهیم کرد. ما از همان روز اول به این نتیجه رسیدیم که دولت هر چه سریعتر باید تشکیل شود تا روند حل مشکلات کشور آغاز شود. این، دولت است که می‌تواند برای اصلاح دستمزد‌ها و حل بحران سوخت و مهار کردن افزایش قیمت دلار کار کند.

وی تصریح کرد: هیچ مانعی برای رایزنی با صندوق بین المللی پول برای دستیابی به نتیجه مشترک وجود ندارد، ولی ما در این مسیر، هیچ نسخه از پیش پیچیده شده‌ای را نخواهیم پذیرفت. دولت باید به حرکت درآید و یکی از اهداف برنامه نجات اقتصادی کشور باید برداشتن بار از روی دوش مردم باشد. از امور اساسی که دولت باید بر روی آن کار کند، حسابرسی کیفری و مقابله با فساد به هر راه و شیوه‌ای است. اگر دولت به صورت مؤثر و کارساز عمل کند، امید به برنامه نجات اقتصادی همچنان وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما موافق برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر آن هستیم و اکنون با تشکیل دولت فرصت برگزاری انتخابات بسیار بیشتر شده است. ما به عنوان حزب الله یک ساختار مشخص داریم و بر اساس آن کار می‌کنیم و همه مقدمه سازی‌های ما برای انتخابات آتی آماده است.

بیشتر بخوانید:

رای الیوم: محور مقاومت با انتقال سوخت به لبنان، سیلی محکم دیگری به آمریکا زد شیخ نعیم قاسم: کشتی‌های سوختی ایران یک دستاورد سیاسی و اجتماعی در مقابل بی‌عدالتی آمریکا هستند هر گونه تجاوز تل آویو به لبنان با پاسخ حزب الله مواجه خواهد شد

شیخ قاسم تصریح کرد: هر گونه تجاوز اسرائیل به لبنان با پاسخ حزب الله مواجه خواهد شد، حتی اگر این پاسخ به جنگ منجر شود. مخازن اسلحه ما پُر شده است و گاهی اوقات مجبور می‌شویم انبار‌های جدید برای آن بسازیم و ما برای واردن سلاح به لبنان راه‌های خودمان را داریم.

معاون دبیرکل حزب الله درباره موضع عربستان در خصوص تشکیل دولت لبنان گفت: عربستان هنگامی که از سرمایه گذاری بر روی تحولات لبنان نتیجه نگرفت، از روند تشکیل دولت و انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر کناره گرفت. عربستان به اوضاع داخلی خود، یمن و روابط با آمریکا و پرونده حملات ۱۱ سپتامبر مشغول است. بنابراین، دولت نجیب میقاتی صرف نظر از رضایت عربستان یا موضع گیری معین ریاض تشکیل شد.

وی در واکنش به انتشار اخبار درباره توافق ایران و فرانسه برای تشکیل دولت لبنان گفت: ایران حتی یک بار هم درباره لبنان با فرانسه مذاکره نکرده است. حتی اگر رئیس جمهور ایران در تماس با همتای فرانسوی گفته باشد به پرونده لبنان کمک کند، ایران مسئول پرونده لبنان نیست و حزب الله حضور دارد و هر مذاکره‌های در این خصوص لازم باشد را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نعیم قاسم حزب الله لبنان دولت آمریکا نفتکش ایرانی معاون دبیرکل حزب الله ایران به لبنان شیخ نعیم قاسم انتقال مازوت مازوت ایرانی انتقال سوخت مازوت ایران حزب الله تشکیل دولت دولت لبنان سوخت ایران لبنان کمک لبنان گفت جناب سید طرف ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان شهرک اسرائیلی کریات‌شمونا را موشک‌باران کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پی حمله امروز رژیم صهیونیستی به یک منطقه مسکونی در جنوب لبنان و به طور مشخص میس الجبل چهار نفر از اعضای یک خانواده لبنانی به شهادت رسیدند.

ساعاتی پس از این حمله رژیم اسرائیل، مقاومت لبنان شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونا را موشک‌باران کرد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»
  • چالش اصلی اسرائیل با حزب الله لبنان چیست؟
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • حزب‌الله لبنان شهرک اسرائیلی کریات‌شمونا را موشک‌باران کرد
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم