Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@07:37:22 GMT

واردات موز در چه شرایطی ممکن است؟

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۶۲۰۲

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: واردات موز در قبال صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد و به صورت آزاد با تعرفه ۲۰ درصد به منظور تنظیم بازار باید انجام شود.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به شرایط واردات موز اظهار کرد: در گذشته به منظور رونق صادرات سیب مصوبه صادرات سیب در ازای واردات موز ابلاغ شد که در سال ۹۹ به دلیل نبود ثبت سفارش، مجوز فروشی رونق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: سال گذشته با بحث مجوز فروشی توسط عده ای، هر کیلو موز با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به مصرف کننده تحمیل می‌شد.

نورانی ادامه داد: گرچه با این مصوبه به دنبال صادرات سیب و رونق آن هستیم، اما گاهی باید مراقب بازار باشیم تا در مواقعی که با کمبود موز مواجه می‌شویم، قیمت‌ها جهشی افزایش نیابد.

این مقام مسئول با تاکید بر در نظرگرفتن سیاست‌های بازار بیان کرد: همان گونه که در گذشته واردات موز و میوه‌های گرمسیری آزاد بود و با ارز صادرات میوه و تره بار این امر رخ می‌داد، هم اکنون باید با تعرفه ۴ درصد در ازای صادرات سیب و در صورت عدم صادرات حداقل با تعرفه ۲۰ درصد وارد شود که گاهی بازار با کمبود مواجه نشود.

به گفته او، موز در طول چند دهه گذشته جز سبد کالایی مردم قرار گرفته است که با این وجود انتظار می‌رود وزیر جهاد کشاورزی سیاست‌های جدیدی در این راستا پیش بگیرد تا ضمن تنظیم بازار از کمبود‌های مقطعی هم در بازار جلوگیری شود.

نورانی با تاکید بر واردات موز در برابر صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد بیان کرد: بنده معتقد هستم که واردات موز باید آزاد شود به طوری که در صورت عدم صادرات سیب با تعرفه ۲۰ درصد انجام نشود تا بازار با کمبودی نشود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: طی ۲ سال اخیر با اتخاذ سیاست واردات موز، در برخی مواقع کمبود اتفاق افتاده که این موضوع به ضرر مصرف کننده است و در این مدت هیچ گاه نتوانستیم نظمی در بازار احساس کنیم که با این وجود آزادسازی صادرات و اعمال نظارت بیشتر برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود امری ضروری است.

نورانی در پایان تصریح کرد: اگر قرار است که واردات موز تنها در قبال صادرات سیب انجام شود، از این رو شاهد تزلزل در نرخ‌های بازار خواهیم بود، کما اینکه این اتفاق در گذشته رخ داد و هیچ گاه نتوانستیم بازار با نرخ منظم برای موز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: افزایش استقبال از میادین میوه و تره بار در مناطق برخوردار

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: واردات موز اخباراقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واردات موز صادرات سیب واردات موز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد
  • فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه