Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

احمد مسعود: با هواداران خود ماندگارم

یکی ‌از اعضای خیزش مردمی در پنجشیر در برنامه لایو اینستاگرامی دیشب محمد حسین جعفریان گفت: به شمول پنجشیر در فرنک خوست، اندراب، و بسا نقاط دیگر کشور فعالیت شان را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال احمد مسعود در یک نوار صوتی تازه نشر شده گفته است سربازگیری جدید خود را آغاز کردیم و منطقه را تحت کنترول خواهیم گرفت. وی گفته است که از اقشار مختلف جامعه برای کمک و همکاری با مردم دعوت می کنیم. این در حالی است که شواهد و مستندات حاکی است پنجشیر به تصرف کامل طالبان درآمده است.

احمد مسعود در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی هم دیشب گفت: علاقه شدید به ستارگان و کهکشان در آسمانها دارد ولی شرایط بحرانی فعلی وی را در زمین افغانستان کشاند و حالا میگوید در کنار هوادارن خود ماندگارم. وی افزوده است که میراث پدر که فداکاری و اثار برای ملتم بود بر دوش خواهم کشید.

کوچ اجباری مردم دایکندی توسط طالبان

امین احمدی عضو پیشین تیم مذاکرات صلح افغانستان می‌گوید: هر قدر که طالبان زنان و اقوام را از عرصه عمومی محروم کند و اقوام را تحت فشار بگذارد کشور را منزوی‌تر و خطر جنگ را بیشتر میکند. این در حالیست که خبرها از کوچ اجباری مردم دایکندی به گوش میرسد. ساکنان دایکندی هزاره نشین هستند و ضرب الاجل برای ترک دیارشان از سوی طالبان داده شده است. گفته میشود که طالبان با ایجاد محدودیت های زیادی برای زنان در این کشور و سهم ندادن اقلیت های قومی مورد اتقاد سازمان ملل و رهبران مردمی قرار گرفته است.

ترس آمریکا از تکرار حادثه ۱۱ سپتامبر

آمریکا طالبان را برای توانمند سازی تروریستان متهم کرده و میگوید: خطر تکرار حادثه 11 سپتامیر خیلی زیاد است. نمی‌گویم فردا یا پس فردا اما این امکان خیلی بالا است. این در حالیست که گفته میشود آمریکا به ارزش بیش از 85ملیارد دالر تجهیزات را بعد از خروج، در افغانستان جا گذاشته است. بعضی از کشورهای جهان این تجهیزات به جامانده آمریکا و هم پیماناش را خطر جدی بر منطقه می دانند و از آمریکا بخاطر این عمل کرد سخت انتقاد می کنند.

حقانی: اگر رهبران طالبان تروریست‌اند پس جُرج واشنگتن هم تروریست بود

انس حقانی، عضو برجسته طالبان در پاسخ به پرسش خبرنگاران خارجی که او را تروریست می‌خوانند می‌گوید اگر رهبران طالبان تروریست‌اند پس جُرج واشنگتن هم تروریست بود.

او نوشت: اگر جرج واشِنگتن برنده جنگ استقلال امریکا و چرچیل قهرمان بریتانیاست رهبران طالبان هم قهرمان جنگ افغانستان‌اند.

ریاست پاسپوت افغانستان همچنان تعطیل است

علیرغم تمام مشکلات در ادارات دولتی افغانستان مردم به خصوص بازرگانان به خاطر اخذ پاسپورت بلا تکلیف مانده اند. پس از تسلط طالبان بر کابل، ریاست اداره پاسپوت افغانستان به رغم وعده‌های داده شده از سوی دولت موقت همچنان تعطیل است. برخی از شهروندان کابل ضمن انتقاد از ادامه تعطیلی اداره گذرنامه خواهان بازگشایی و آغاز به کار مجدد این نهاد شدند. این در حالیست که طالبان مولوی عالم گل را به سمت رئیس پاسپورت مقرر کرده است و گزارش ها از آغاز به کار وی خبر میدهد. با این حال خیلی از تاجران و کسبه کاران منتظر اخذ پاسپورت اند و اینکه حکومت طالبان هنوز هم به رسمیت شناخته نشده است. دیده شود که گذرنامه با نشان این گروه چقدر رسمیت خواهد داشت

اتحادیه اروپا خواستار برسی نقض حقوق بشر در افغانستان شد

اتحادیه اروپا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد تا با توجه به موارد گسترده نقض حقوق بشر در افغانستان، یک گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر برای این کشور تعیین کند.

اتحادیه اروپا درخواست کرده که مسئولیت این گزارشگر خاص «نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان» باشد. این در حالیست که گزارش ها از کوچ اجباری، خشونت علیه خبرنگاران و ایجاد محدودیت ها برای مردم از سوی طالبان خبر میدهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان تحولات افغانستان حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه
  • گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحریم اسرائیل شد
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود