Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@08:54:49 GMT

محققان چینی: کرونا ارتباطی با خفاش ندارد!

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۷۵۳۷

محققان چینی: کرونا ارتباطی با خفاش ندارد!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، دانشمندان و محققان چینی در آخرین تحقیقات پزشکی در ردیابی منشا اولیه ویروس کرونا، بر نمونه‌های جمع‌آوری بیش از 13 هزار خفاش از 56 گونه در 14 استان این کشور متمرکز شده‌اند. در این مطالعه که 142 کروناویروس با منشا خفاش در چین کشف شد مشخص شد که هیچ‌کدام از آنها ارتباط نزدیک با همه‌گیری ویروس کرونای جدید ندارند!

در واقع این مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد که این 142 ویروس کرونای خفاش مربوط به ویروسی است که باعث شیوع بیماری SARS در دو دهه قبل بوده است اما هیچ کدام از آنها ارتباط نزدیک با ویروس ایجادکننده کرونا ندارند؛ این مطالعه توسط متخصصان موسسه زیست‌شناسی بیماری‌زا در پکن انجام شده است و نشان می‌دهد که از ژانویه 2020 نمونه‌های بیش از 4700 خفاش در مناطق سراسر چین جمع‌آوری و آزمایش شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا از جمله گروه‌هایی بودند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تحقیقات خود را برای منشاشناسی این ویروس آغاز کردند و تمرکز خود را روی خفاش‌ها گذاشتند. نتایج تحقیقات این گروه نشان می‌دهد ویروس کرونا در خفاش‌ها از 40 تا 70 سال پیش وجود داشته است و سیر تکامل و تغییرات ویروس از دهه 1940 تا 1950 آغاز شده است.

این تحقیقات که بر ریشه‌یابی ویروس SARS-CoV-2 صورت گرفته پاتوژن ویروس را با ویروس‌های شبیه به آن مورد مقایسه قرار داده است. همچنین در این تحقیقات، روند تغییرات ویروس مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد سه بخش از اطلاعات ژنتیکی ویروس تغییری نکرده است و ویروس SARS-CoV-2 به همراه ویروس‌های هم‌خوانواده‌اش در خفاش‌ها مشترک هستند.

اما بخشی از تحقیقات بر این موضوع تمرکز داشت که ویروس مرگبار SARS-CoV-2 دقیقاً چه زمانی از سایر ویروس‌های هم‌خانواده‌اش مجزا شد. برای این سوال با بررسی "دی ان ای" آن تاریخ‌های 1948، 1969 و 1982  میلادی به عنوان کلید تغییر ویروس مشخص شد.

بنابراین تحقیقات این دانشمندان که در "نیچر میکروبیولوژی" منتشر شده نشان می‌دهد این ویروس از ده‌ها سال قبل در خفاش‌ها وجود داشته و به مرور تغییر کرده است؛ مصداق این موضوع هم نمونه رصد شده ویروس در سال 2013 در یک خفاش بود که نشان می‌دهد هم‌خانواده ویروسی است که در سال 1969 در خفاش وجود داشته است. این تحقیقات اثبات می‌کند در بدن خفاش‌ها ویروس‌های کرونای دیگری است که می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1112443 برچسب‌ها کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا نشان می دهد خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۱ اردیبهشت برابر ۳۰ آوریل را ورق می‌زنیم.

***

پزشکی فضایی

۳۰ آوریل ۱۹۹۳ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۲ خورشیدی، پزشک شاتل فضایی کلمبیا برای خنثی‌کردن عوارض جانبی ناشی‌از بی‌وزنی، نزدیک به نیم گالن محلول نمکی را به فضانورد همکارش، هانس شلگل، فیزیکدان آلمانی، تزریق کرد که اولین آزمایش در نوع خودش بود. مسافران فضا معمولاً از پف صورت و لاغری شدید پاها رنج می‌برند، زیرا مایعات بدن در حالت بی‌وزنی حرکت می‌کنند. تغییر مایعات بدن به کم‌آبی بدن در مدار منجر می‌شود. بدن مایع اضافی را در قفسه سینه حس می‌کند و هورمون‌ها را فعال می‌کند تا میزان خون و سایر مایعات بدن را کاهش دهد. درنتیجه، زمانی‌که فضانوردان به زمین بازمی‌گردند و دوباره با جاذبه مواجه می‌شوند، کاهش شدید فشار خون و سرگیجه را تجربه می‌کنند. در تلاش برای جلوگیری از این امر یا حداقل کاهش علائم، فضانورد-پزشک برنارد هریس جونیور و سه فضانورد دیگر این آزمایش را انجام دادند.

خفاش قهوه‌ای کوچک پیر

۳۰ آوریل ۱۹۶۰ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۹ خورشیدی، پیرترین خفاش ایالات متحده با ۲۴ سال سن شناسایی شد. این خفاش قهوه‌ای کوچک ماده از گونه میوتیس‌لوسیفوگوس، فراوان‌ترین خفاش در ایالات متحده، در غاری در کوه آئولیس در ورمونت پیدا شد. خفاش قهوه‌ای کوچک دارای طول بال‌های ۲۲۲ تا ۲۶۹ میلی‌متر با خز براق در پشت و رنگ‌های زیرین کم‌رنگ‌تر از خرمایی کم‌رنگ تا قهوه‌ای تیره است. این گونه در سراسر مناطق جنگلی آمریکای شمالی و آلاسکا، در حفره‌های درختان یا صخره‌ها، غارها، معادن و اتاق‌های زیر شیروانی یافت می‌شود. آنها از طیف گسترده‌ای از حشرات تغذیه می‌کنند. ۲۵ آگوست ۱۹۹۹روزنامه‌ای از خفاش وحشی ۳۳ ساله‌ای در اروپا خبر داد. ۲۰ ژوئن ۲۰۰۵ مجله‌ای مقاله‌ای دریافت کرد که از شناسایی خفاش ۴۱ ساله‌ای در سیبری خبر می‌داد.

مندلویوم

۳۰ آوریل ۱۹۵۵ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۴ خورشیدی، عنصر ۱۰۱، به‌عنوان یک عنصر مصنوعی جدید اعلام شد. آلبرت گیورسو، برنارد جی. هاروی، جی.آر. شوپن و اس.جی تامپسون، شیمیدانان پژوهشی، به سرپرستی برنده جایزه نوبل، گلن تی سیبورگ با بمباران ایزوتوپ ۲۵۳ عنصر ۹۹ با نام اینشتینیوم با هسته هلیوم و با استفاده از سیکلوترون در آزمایشگاه تابش دانشگاه کالیفرنیا به عنصر ۱۰۱ دست یافتند. این عنصر رادیواکتیو است و نیمه عمری بین نیم ساعت تا چند ساعت دارد و نمی‌تواند در طبیعت وجود داشته باشد زیرا به سرعت به عناصر سبک‌تر تجزیه می‌شود. به افتخار دیمیتری مندلیف، شیمی‌دان روسی که روی طبقه‌بندی دوره‌ای عناصر و ارائه جدول تناوبی کار می‌کرد، آن را مندلویوم نامیدند.

کوه یخی

۳۰ آوریل ۱۸۹۴ میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۳ خورشیدی، یک قطعه کوه یخی در قطب جنوب در عرض جغرافیایی ۲۶.۵۰ درجه جنوبی مشاهده شد که به‌عنوان نزدیک‌ترین کوه یخی قطب جنوب به خط استوا شناخته می‌شود. سال ۱۸۹۳ یعنی یک‌سال قبل از این کشف، ۱۵ کشتی مشاهده کوه‌های یخی بزرگ تا ۴۲ درجه جنوبی را گزارش کرده بودند. یک کوه یخ به‌طور معمول بین ۱ تا ۷۵ متر بالاتر از سطح دریاست و  بین ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار تن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • در تبریز استقلال نشان می‌دهد کت تن کیست | هر وقت کم آوردیم به سمت چپ سینه‌مان نگاه می‌کنیم
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت