Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| در روزهایی که صدای پای پیاده‌روی اربعین به همراه تپش قلب دلدادگان حسینی به گوش می‌رسد، همه جاماندگان به این فکر می‌کنند که کاش از زائران اربعین بودند.

اربعین رفتگان‌ می‌دانند حضور در اقیانوس بیکران لطف و معرفت سیدالشهدا (ع) چه عطشی از دل به بیرون می‌کشد، میزبان که حسین (ع) باشد مهمانی چه شود! 

پس از حضور زائران حسینی در پیاده‌روی آسان و بی قید و شرط اربعین قبل از شیوع کووید ۱۹، در سال گذشته شاهد عدم حضور زوار ایرانی در عراق بودیم، امسال هم که کرونا با کمی پا پس کشیدن محدودیتش را به رخ زائران کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

بگذریم، در هر صورت جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ یا کسانی هستند که در سال‌های گذشته سعادت حضور داشتند و یا افرادی که در طول عمر حتی یک بار به حرمین مشرف نشدند..

ما در آستانه سفر اربعین در خبرگزاری فارس به گفت‌وگو با جوانی پرداختیم که از سال ۱۳۹۳ پای ثابت حضور در مواکب حسینی در عراق " حتی زمانی که در خدمت سربازی به‌سر می‌برد" بود ولی امسال از جاماندگان است، او از روزهایی که گذشت و تجربیات سفرش برایمان می‌گوید که در ادامه با هم می‌خوانیم....

*از دانشگاه به قرارگاه جهادی

محمدرضا صادقی متولد ۱۳۶۹ اهل ساری دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل، فعال فرهنگی اجتماعی در حوزه اردوهای جهادی و اربعین، می‌گوید؛ بنده به‌واسطه تولد در خانواده‌ای مذهبی از کودکی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی زیادی داشتم و در دوران دانشجویی فعالیتم را ادامه دادم.

وی اضافه می‌کند؛ در سال ۱۳۹۰ در کنار شهید محمد بلباسی قرارگاه محرومیت‌زدایی جهادی علمدار را در بسیج دانشجویی ساری شکل داده و فعالیتم را شروع کردم، بعد از مانوس شدن با این فضا فعالیت این مجموعه از مناطق مختلف و محروم از چهاردانگه ساری گرفته تا خارج از استان گسترده و سال به سال بیشتر تا اینکه تبدیل به یک مجموعه شاخص در حوزه جهادی شد.

*۷ سال و تجربه اولین حضور در موکب اربعین

صادقی بیان می‌کند؛ همچنین این مجموعه جهادی و جزو اولین‌هایی بوده که اردوی جهادی را در حوزه خارج از کشور در عراق برگزار کرد، از سال ۱۳۹۳ که بساط پیاده‌روی اربعین فراهم شد ما هم تصمیم گرفتیم کاری کنیم تا تنور اربعین گرم شود، از این جهت با چند تن از بزرگان، حج و زیارت و عتبات عالیات مشورت گرفته و به بحث موکب‌داری روی آوردیم.

این نیروی جهادی ادامه می‌دهد؛ پس از رایزنی با عراق موفق شدیم یک حسینیه را در عمود ۷۷ در جاده نجف به کربلا با ظرفیت هزار نفر پذیرش و اسکان راه‌اندازی کنیم، ناگفته نماند ما جزو ۱۲ مجموعه‌ای بودیم که از ایران و اولین مجموعه از مازندران بودیم با هدف موکب‌داری وارد عراق شد.

وی همچنین اضافه می‌کند؛ بار اول برایم جالب بود بسیاری از وسایل و ارزاق را با دست خودمان از مرز رد کردیم، نه می‌دانستیم روال چگونه است و نه اینکه مرز و گمرک چه قوانینی دارد،خیلی آنی با حضور تعدادی از جوانان زیر ۲۵ سال کار را در موکب آغاز کردیم و به لطف نگاه امام حسین (ع) فعالیت‌ها را به خوبی انجام دادیم،  شکر خدا آن فعالیت به خوبی پذیرفته شد و باعث شد در سال‌های بعد به فکر گسترش کمی و کیفی‌سازی کار بیفتیم.

*فعالیت دو موکب توسط یک مجموعه

آقای صادقی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۴ توانستیم علاوه بر موکب ۷۷۷ که نقطه تمرکز و عطف ما در عراق است، موکب کربلا را با کمک نهادهای حاکمیتی به ظرفیت ۲ هزار نفر در شهر کربلا راه‌اندازی کنیم، تصریح می‌کند؛ کار در این موکب به این صورت است که تیم ایجادی از قبل زمین را تحویل گرفته و اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در سال اول مکان استقرار در صحن در حال ساخت عقیله در جوار حرم امام حسین (ع) قرار داشت.

این خادم موکب اربعین یادآور می‌شود؛ از سال ۱۳۹۵ تیم پزشکی را در دو موکب اضافه کردیم، تا جایی که امروز در موکب عمود ۷۷۷ هزار نفر و در موکب کربلا به ۴ هزار نفر در بحث تغذیه، اسکان و پزشکی خدمات ارائه می‌شود، در این چند سال با کمک خیران و خدام توانستیم کار را پسش ببریم،...

*ارائه خدمات در زمان بحران در داخل کشور با نیت حسینی

وی می‌گوید؛ مجموعه بیعت حسینی همچون قرارگاه علمدار در بحران‌ها فعالیت‌های خود را در داخل کشور ارائه می‌دهد، اقداماتی همچون ساخت یک باب منزل مسکونی در کیاکلا و خانه مسکونی برای یک فرد بی‌بضاعت در روستای مرزرود ساری، به‌علاوه کمک‌های میدانی در سیل، توزیع بسته‌های مواد غذایی در طول سال، ایجاد کارگاه تولید ماسک در پنج شهرستان و توزیع ماسک در روزهای کرونایی از جمله این فعالیت‌ها است‌.

صادقی با تاکید بر اینکه این مجموعه یک مجموعه اربعینی است، اضافه می‌کند؛ هسته اولیه این گروه بچه‌های جهادی هستند، ما در موکب و مجموعه در طی این چند سال خاطرات تلخ و شیرین زیاد داشتیم، جالب است برای اربعین همیشه برنامه‌ریزی می‌کنیم ولی هر سال که وارد کار می‌شویم کلا همه برنامه‌ریزی‌های ما به هم می‌خورد، البته به لطف و کرم امام حسین‌‌ (ع) هدف و نتیجه به دست می‌آید، گویی آقا به ما گوشزد می‌کند که اینجا همه کاره من هستم.

*جای خواب‌مان را به زوار می‌دادیم روی صندلی می‌خوابیدیم

این فعال حوزه اربعین، ادامه می‌دهد؛ طبق عادت در عمود ۷۷۷ زمانی که تعداد زائران زیاد می‌شود در حالی که حوزه اسکان خدام با زائران فرق می‌کند خدام با اینکه خیلی خسته هستند شب برای استراحت جای خود را زائران می‌دهند و خودشات در حیاط و بیرون را روی صندلی شب را می‌گذارند تا لطف و کرم امام حسین (ع) شامل حالش شود.

وی اضافه می‌کند؛ یک شب یک زائر عربی از کویت به موکب آمد دو نفر بودند فکر می‌کردم تعدادشان همین‌قدر است، در اتاق خدام رفتم جایی پیدا کردم گفتم بیاید از پله‌ها که بالا می‌رفتم دیدم یک گروه ۱۰ نفره آمدند، تعجب کردم که بر تعدادشان اضافه شد، خلاصه آن شب هر ترتیبی که بود اسن ۱۰ زائر را جا کردیم، هنوز با هم رفاقت داریم.

*ماجرای رفتن به پیاده‌وری اربعین با دوران سربازی

صادقی همچنین می‌گوید؛ در سالی که به خدمت سربازی مشغول بودم، برای رفتن به اربعین خیلی سختی کشیدم، دوستانم رفته بودند و من محدودیت مرخصی و خروج از کشور داشتم، شب‌ها به لحاظ روحی خیلی به من سخت می‌گذشت، حتی نمی‌توانستم بخوابم ولی آن سال اولین کسی بودم که مجوز خروجم را با پیگیری‌های زیاد گرفتم،در نهایت آن بنده خدایی که داشت برگه مجوزم را امضا می‌کرد گفت این پیگیری‌های تو باعث شد کنجکاو شویم و  به این سفر برویم، یکی از شیرین‌ترین سفرهای من نیز همان سال بود.

* ما خادمان عضوی از خانه هستیم کمتر زیارت کردیم/ رزق و روزی را از حضرت گرفتیم

این خادم الحسین (ع) اظهار می‌کند؛ قالب دوستان ما آنطور که یک زائر زیارت می‌کند وقت زیارت ندارند، می‌دانند وظیفه ما خادمی است، گاهی در نجف از دور عرض ارادت می‌کنیم و می‌رویم سر کارمان، شاید وقت کافی برای زیارت نباشد، به قول یکی از بچه‌ها که می‌گفت "خادم" عضوی از خانه صاحب‌خانه است در واقع ما عضوی از خانه امام حسین (ع) محسوب می‌شویم...

وی تصریح می‌کند؛ در این چند سال رزق و روزی خودمان را از اربعین گرفتیم و موفقیت‌هایی که در زندگی دیدیم همه‌اش از اربعین بوده، این یک سالی که اربعین برگزار نشد خیلی سخت گذشت تا کسی اربعین را تجربه نکند نمی‌داند ما چه می‌گوییم.

صادقی در پاسخ به این سوال که در سال جاری با این محدودیت‌ها در اربعین حضور دارید یا خیر، بیان می‌کند؛ به گفته محمد صادق محمدی مسؤول ستاد مردمی بیعت حسینی امسال در کربلا و عمود ۷۷۷ جاده نجف به کربلا فعال هستند ولی تعداد خادمان مشخص نیست و بنده نیز در این سفر حضور ندارم، خودم نه ولی روحم در کربلا است...

به گزارش فارس؛ این‌ها گذری بر فعالیت‌های جوانان از خطه شمال در خاک کربلا بود، کسانی که چندین سال متوالی زائر اربعینی بودند، کرونا از سال گذشته تاکنون محدودیت‌های زیادی را در سفرها ایجاد کرده، امسال این جاماندگان هستند و خاطراتی که تمامی ندارد...

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا صادقی پیاده روی اربعین پیاده روی امام حسین فعالیت ها هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۸۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه‌شماری بایرن: شاید این ستاره به رئال برسد

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ هفته آینده در چهارچوب دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه آلیانز آرنا میزبان رئال مادرید خواهد بود و امیدوار است که بتواند با کسب پیروزی در این بازی شرایط را در بازی برگشت برای خودش بهتر کند.

شاید کمتر کسی انتظار داشت که شاگردان توماس توخل با توجه به فصل پرفراز و نشیبی که در بوندسلیگا پشت سر گذاشته بودند بتوانند برابر آرسنال به پیروزی برسند و به جمع چهار تیم برتر رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنند اما این اتفاق افتاد تا آنها در یک قدمی فینال قرار بگیرند.

با این حال، مصدومان بایرن باعث نگرانی کادر فنی و هواداران این تیم شده اما به نظر می‌رسد که یکی از آنها شاید فرصت حضور در میدان برابر رئال مادرید و کمک به تیمش در این بازی سخت و حساس را داشته باشد.

تصاویر منتشر شده از تمرین امروز بایرن مونیخ نشان می‌دهد که گنابری از شرایط بهتری نسبت به گذشته برخوردار است و کار با توپ را آغاز کرده است و این می‌تواند خبری بسیار خوب و امیدبخش برای کادر فنی این تیم باشد. پزشکان بایرن تمام تلاش‌شان را به کار خواهند گرفت تا بتوانند این بازیکن را تا سه شنبه هفته آینده آماده حضور در میدان کنند.

دیگر خبرها

  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ملی‌پوش فرنگی که شاید در مسابقات مجارستان کشتی بگیرد
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • لحظه‌شماری بایرن: شاید این ستاره به رئال برسد
  • حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!
  • برگزاری همایش پیاده‌روی در مهر