Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل با بیان اینکه این نشست ارتباطی با اقلیم ندارد گفت که سیاست خارجی جزو اختیارات بغداد است و ما به قانون اساسی کشور پایبندیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نچیروان رئیس اقلیم کردستان عراق در این باره اظهار کرد که مقام های اقلیم هیچ اطلاعی از برگزاری کنفرانس اربیل نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جمعه شب گذشته نشستی با حضور برخی چهره های عشایری عراق در اربیل مرکز اقلیم کردستان این کشور با عنوان «السلام و الاسترداد» برگزار که در آن به عادی سازی روابط عراق با اسرائیل پرداخته شد.

برگزاری این نشست و انتشار اخبار آن از روز شنبه همچنان موجی از اعتراض و واکنش همراه با خشم و انزجار در عراق به دنبال داشته و بسیاری از چهره های سیاسی این کشور به آن واکنش نشان دادند.

در واکنش به این اعتراض، اواخر شب گذشته رسانه های کردی در اقلیم کردستان عراق بیانیه ای منتشر کردند که اظهارات نچیروان بارزانی رئیس این اقلیم را در باره کنفرانس اربیل بازتاب داد.

تارنمای «شفق نیوز» وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق با انتشار این بیانیه نوشت که ریاست اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که اربیل ملزم به احترام و رعایت سیاست خارجی دولت مرکزی فدرال (بغداد) است.

در بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق آمده است که اربیل هیچ اطلاعی از این نشست و محورها و محتوای آن نداشته و خروجی این نشست بیانگر دیدگاه، سیاست و یا موضع اقلیم کردستان عراق نیست.

بیانیه بارزانی افزود که ریاست اقلیم بار دیگر تأکید می کند که هرگونه گفت و گو، موضع گیری و جهت گیری مرتبط با سیاست خارجی مطابق اصول قانون اساسی کشور، از اختیارهای دولت فدرال است و تاکید می شود که اقلیم کردستان عراق به سیاست خارجی دولت مرکزی پایبند و متعهد است.

رئیس اقلیم کردستان عراق در این بیانیه از همه شخصیت ها، احزاب و نیروهای عراقی خواسته با این مساله در آرامش بیشتر برخورد کنند و نتظر نتایج تحقیقات وزارت داخله اقلیم کردستان در مورد موضوع باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نچیروان بارزانی کنفرانس اربیل سیاست خارجی اقلیم کردستان عراق سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.

او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».

سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».

دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».

دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».

او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».

سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران