Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@19:01:40 GMT

دانشگاه اسلامی چگونه دانشگاهی است؟

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۴۵۰۴

دانشگاه اسلامی چگونه دانشگاهی است؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری در خصوص دانشگاه اسلامی، گفت: دانشگاهی که عدالت را تبدیل به ارزش نکند یا در عمل خود در حق دانشجویان بی‌عدالتی ورزد و همچنین خروجی علمی‌اش در راستای رفع نیازهای اساسی بشر نباشد، اسلامی نیست حتی اگر تمام واحدهای درسی، معارف دینی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدرضا بسیج در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعاریف، معیارها و شاخص‌های دانشگاه اسلامی، اظهار کرد: اسلامی بودن دانشگاه‌ها یک عمل نبوده و یک فرآیند است که در آن مولفه‌های گوناگونی سهیم هستند، این مسئله جنبه‌های مختلفی را مدنظر دارد و مسائل ظاهری تنها گوشه‌ای از این موضوع را در بر می‌گیرد.

وی افزود: تعریف دانشگاه اسلامی باید منطبق با آیه « سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» باشد، یعنی نهایتا معرفتی درست از زندگی، یادگیری حکمت، درست دیدن و درست عمل کردن حاصل شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص علوم تدریس‌شده در دانشگاه اسلامی، تصریح کرد: هر علمی که در دانشگاه اسلامی خوانده می‌شود و مبدا و مقصد هستی یعنی توحید و معاد نیز در آن معلوم باشد، فرق نمی‌کند کدام علم مدنظر بوده و توسط چه استادی مطرح شود.

بسیج تاکید کرد: دانشگاهی که عدالت را تبدیل به ارزش نکند یا در عمل خود در حق دانشجویان بی‌عدالتی ورزد یا خروجی علمی‌اش در راستای رفع نیازهای اساسی بشر نباشد، اسلامی نیست حتی اگر تمام واحدهای درسی، معارف دینی باشد.

وی ادامه داد: این موضوع در مورد جامعه اسلامی هم صدق می‌کند، به عبارتی دیگر جامعه‌ای که در آن ترافیک بی‌رویه وجود دارد و بزرگترین سرمایه هستی که عمر انسان‌هاست، در این ترافیک به بطالت هدر می‌رود، شهرداری‌اش اسلامی نیست، حتی اگر نام بزرگان دینی را بر تمام خیابان‌ها بگذارند، بانکی که ثروتمندان را ثروتمندتر و فقیران را فقیرتر می‌کند، بانک اسلامی نیست، حتی اگر شورای فقهی عریض و طویلی داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این تعاریف ارائه‌شده باید در جای جای دانشگاه از جمله کتابخانه، فضای فیزیکی، تفکر استاد و دانشجو، محتوای کتب دانشگاهی، ابزارها و سخت‌افزارهای به‌کار گرفته‌شده و پیدا کنند و در ادامه در زندگی‌ها اعم از زندگی اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، هنری، آداب و رسوم و ... خود را نشان دهد.

بسیج اضافه کرد: اگر دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود و هم‌چنان به نماز پایبند نیست، نشان می‌دهد که آن دانشگاه اسلامی نبوده است، اگر دچار مشکل در زندگی، ازدواج، تعاملات با افراد جامعه، برخورد با سنت‌ها باشد، یعنی تغییر در سبک زندگی وی حاصل نشده است، بنابراین اسلامی بودن دانشگاه را باید از برون‌داد آن بررسی کرد.

وی در خصوص سند دانشگاه اسلامی، توضیح داد: سند دانشگاه اسلامی طی سال‌های گذشته تدوین شد، این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و برنامه آن چگونگی پیاده شدن اهداف دانشگاه اسلامی در دانشگاه‌ها است، اما تاکنون هیچ‌کدام از دستورات این سند در دانشگاه‌ها اجرایی نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: موضوع اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها هم مانند موضوع حجاب، موسیقی و ... از مباحث پرسابقه و پردامنه‌ای است که کشور نزدیک به نیم قرن در حال حل آن است، اما نه تنها در عمل اقدامی صورت نگرفته، بلکه کار تئوریک و نظریه‌سازی برای آن نیز انجام نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی منطقه چهارمحال و بختیاری دانشگاه اسلامی سند دانشگاه اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه اسلامی اسلامی نیست دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخورد‌های صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد. در متن این بیانیه آمده است:

بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است. دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکل گیری، تثبیت و استمرار این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد. گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می‌شود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه‌های جغرافیایی و آموزشی غرب است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی رغم خفقان ناشی از سلطه لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده اند، جنایت و برخورد‌های صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می‌کند. همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است. بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، حداقلی‌ترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو