آرزوهای سیامک اطلسی با کرونا بر باد رفت
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۴۹۷۱
سیامک اطلسی از معدود بازیگرانی بود که با هر نقشی در قاب شیشهیی تلویزیون ظاهر نمیشد و به اعتقاد خودش نقشی را قبول میکرد که دوست داشته باشد.
بازیگر سریال «پدرسالار» میگفت که نقشی را که در آن بیتفاوت باشد، بازی نمیکند و باید دیده شود که قبول به ایفای نقش کند.
اطلسی که از طریق دوبله وارد عرصهی بازیگری در سینما و تلویزیون شد، دوبله را بیشتر دوست داشت و زمانی که از او پرسیده بودیم، دوبله یا بازیگری؟ بیدرنگ گفته بود: دوبله را بیشتر بلدم و مسلم است که آن را به بازیگری ترجیح میدهم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این دوبلور و بازیگر پیشکسوت در این سال ها بارها با خبرنگار ایسنا گفتوگو داشته که آخرین گفت وگو به همین دو هفته قبل برمی گردد، زمانی که هیچ نشانی از کرونا در او پدیدار نبود. اطلسی در این گفت وگو اعلام کرد که مشغول ایفای نقش در سریالی با موضوع کرونا به نام «اپیدمی» است.
در این گفت وگو به تاریخ دهم شهریور ماه، اطلسی تاکید کرده بود که «ساخت این مجموعه به خاطر شرایط سخت کرونایی چند روزی تعطیل شده بود و به تازگی شروع به کار کرده اند.» او در سریال «اپیدمی» نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و گفته بود، «با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارم حاضر می شوم تا ان شاءالله کار به پایان برسد.»
اطلسی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که به زودی کرونا تمام شود، آمار فوتی ها کم شود تا دوباره به آرامش برسیم.
این هنرمند باسابقه به ایسنا گفته بود: «متاسفانه در حال حاضر آمار فوتی های این بیماری نگران کننده است و بعد از هر مناسبتی، آمارها بالاتر هم می رود و نتایح دورهمی ها کم کم معلوم می شود.»
آنچه در ادامه می خوانید محتوای یکی از گفت وگوهای خبرنگار رسانه ایسنا با سیامک اطلسی در سال ۹۲ است. او در آن زمان مقابل دوربین محمدرضا ورزی قرار گرفت بود تا نقش «بختیار» را در «معمای شاه» بازی کند. اطلسی در این گفت وگو از تجربهی چندین سالهی خود در عرصهی دوبله تا بازیاش در سریال «پدرسالار» در نقش «پدر آذر» گفته است.
*** حاضر نیستم هر نقشی را در تلویزیون بازی کنم
وقتی در ابتدا از این بازیگر پیشکسوت، دربارهی حضور کمرنگش در تلویزیون سوال کردیم اینگونه پاسخ داد: هرگاه در تلویزیون لازم باشد، مرا برای بازیگری دعوت میکنند؛ بنابراین وقتی نیستم حتما لازم نیست. در کل من به عنوان یک بازیگر نقشی را بازی نمیکنم که بیتفاوت باشم و دیده نشوم به همین خاطر دلم نمیخواهد هر نقشی را قبول کنم؛ ضمن اینکه گذشته از سریال، فیلمهای تلویزیونی هم چندان خوب نیستند. اخیرا طی پیشنهاداتی که به من شد زمانی که قصهها را خواندم متوجه شدم که نقشها خیلی دیده نمیشوند اما پس از مدتها قرار است در یک سریال تاریخی - کار آقای ورزی با عنوان «معمای شاه» - به جای «بختیار» ایفای نقش کنم؛ ضمن اینکه در فیلم سینمایی «آواز پرجبرئیل» هم بازی کردم که هنوز اکران نشده است.
او سپس به سریال «پدرسالار» و نقشی که در آن مجموعه داشت، اشاره کرده و گفته بود: در «پدر سالار» نقش پدر آذر - کمند امیرسلیمانی - را بازی کرده بودم. اگر بخواهم حال آن مجموعه را توصیف کنم، باید بگویم «پدرسالار» با تمام سریالهای آن دوره و الان تفاوت داشت؛ چرا که از قصه خوبی برخوردار بود و مردم هم دوستش داشتند.
اطلسی در پاسخ به اینکه پیشنهادتان در زمینهی ساخت سریالهایی همچون «پدرسالار» به تلویزیون و کارگردانان چیست؟ خاطرنشان کرده بود: در آن دوران، سریالهایی همچون «پدرسالار» را میشد ساخت اما به مرور زمان دههها که میگذرد، فیلمسازیها، سریالسازیها و حتی سیاست سازمان صدا و سیما هم تغییر میکند و این مساله موجب میشود که دیگر کارها به آن شکل قبلی درنیاید.
*** دیگر صمیمیت گذشته در عرصه سریالسازی وجود ندارد
«راستش دیگر صمیمیت آن زمان در عرصهی سریالسازی وجود ندارد؛ چرا که حال حاضر بیشتر همه افراد گرفتار زندگی، کار و ترافیک هستند و شرایط تغییر کرده است؛ به عنوان مثال آن محلهای که ما آن دوران برای کار دوبله و بازیگری به آنجا میرفتیم رفت و آمدها خیلی ساده بود اما اگر حالا بخواهیم به همان جا برویم اصلا نمیدانیم چطور برویم، ماشین را کجا پارک کنیم و ... .»
اطلسی در ادامه جملات بالا تصریح کرده بود، «تمام این مسائل به خاطر این است که دغدغهها زیاد شده و سلیقهها تغییر کرده است. در عرصه سریالسازی اگر بخواهیم حال حاضر را با ۲۳ سال پیش مقایسه کنیم مسلم است که الان یک گروه دیگری به این عرصه ورود پیدا کردهاند و بازیگران جدیدی وارد ماجرا شدهاند؛ ضمن اینکه جوانان هم چیزهای دیگری را دوست دارند.»
این بازیگر فقید تاکید کرده بود: اگر تلویزیون حالا بیاید روی قضایایی کار کند که مردم دوست دارند و گروهی را مطابق سلیقهی مردم دعوت به کار کنند، قصههای خوبی را بیاورند و روی پروژهها خرج شود، قطعا مردم هم استقبال میکنند.
این بازیگر در ادامه با بیان اینکه در عرصه سریالسازی حال حاضر تکنولوژی پیشرفت کرده است، اظهار کرده بود: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و دوربینهای دیجیتال در حوزه فیلم و سریالسازی، زمانی که کارگردان میخواهد یک فیلم یا سریال بسازد خودش، خودش را سانسور میکند چه برسد که کارش مجوز گرفته شود.
*** بازیگر نباید موقعیتش را با هر نقش خنثی خراب کند
همچنین او با اشاره به حرفهی بازیگری در عرصهی تلویزیون و سینما و حفظ موقعیت یک بازیگر، اینگونه مطرح کرده بود: بازیگر باید از اجرای خودش راضی باشد. به اعتقاد من یک بازیگر زمانی که موقعیتی را به دست میآورد و در واقع برایش زحمت میکشد که به نوعی همین موقعیتها در یاد و خاطرهها باقی میماند که به نظرم باید حفظ شوند و نباید خودش را با برخی نقشهای خنثی، ژونالیستی و تجاری خراب کند.
*** دوبله را بیشتر بلدم
سیامک اطلسی پس از گپ چند دقیقهای با خبرنگار ایسنا، سپس به سراغ خانهی اول خود، یعنی دوبله رفته و چنین گفته بود: از همان ابتدا کار من دوبله بود و از طریق دوبله به تلویزیون آمدم و مسلم است که دوبله را بیشتر از بازیگری دوست دارم؛ چرا که از همان ابتدا این هنر را بلد بودیم و الان هم زمانی که کار نداریم به سمت دوبله میآییم و در کنارش هم اگر پیشنهادی در عرصه بازیگری شود میپذیرم و فقط از روی علاقه است و احتیاجی به درآمدش ندارم چرا که ما یک درآمد آب باریکهای داریم که به همان قانع هستیم.
این دوبلور پیشکسوت با اشاره به حضور جوانان در عرصهی دوبله در کنار اساتید دوبله، معتقد بود: در گذشته یکسری گویندگان در عرصهی دوبله فعالیت میکردند که دارای استعداد و سواد بودند اما حال جوانترها وارد میدان شدند که به نظر من باید هم جوانها حضور داشته باشند، چرا که نیرو و نفس آنها باید به دوبله وارد شود. در کنار جوانان، هنوز کسانی هستند که چند دهه قبل در دوبله کار میکردند و حال هم دعوت به کار میشوند. در آن دوره دوبله ایران با حضور آنها در دنیا تک بود اما در حال حاضر دوبله مکانیکی شده است.
گویندهای که آگهی پفک را هم میگوید، صدایش لو میرود
او به حرفهایش اضافه کرده بود: یک دورانی بود که ما وقتی میخواستیم یک فیلم را دوبله کنیم یک صفحه دیالوگ دستمان میدادند و باید صفحه را تا آخر میخواندیم و اگر خراب میشد از سرگرفته میشد اما حالا خط به خط دیالوگها را ضبط میکنند؛ البته هنوز هم گاهی گروهی کار میکنند اما دیگر حس گذشته وجود ندارد.
اطلسی دربارهی ورود صدای گویندهها در عرصه تبلیغات تلویزیون، توضیح داده بود: من شخصا با این قضیه مخالفم؛ چرا که معتقدم گویندهای که به جای یک شخصیت مطرحی صحبت میکند، نباید صدایش لو برود؛ به عنوان مثال وقتی گویندهای یک آگهی پفک را هم میگوید، صدایش لو میرود و حیف است که به خاطر مادیات با نقشهای خوبی که داشته به دنبال تبلیغات برود.
خسرو شکیبایی از جمله گویندگان و بازیگرانی بود که همتا ندارد
این صداپیشه در ادامه گفتوگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخیها معتقدند دوبلورها نباید مقابل دوربین به عنوان بازیگر ظاهر شوند، دیدگاه شما نسبت به این مساله چیست؟ خاطرنشان کرده بود: در این راستا باید بگویم اگر گویندهای از سوی تلویزیون و سینما دعوت به کار شود و مطمئن باشد که در نقشش موفق میشود، میتواند ادامه دهد، اما این اتفاق بر عکس هم رخ میدهد؛ مثلا برخی از گویندگان دعوت به کار میشوند تا خودشان را محک بزنند اما بعد از مدت کوتاهی متوجه میشوند که که کارشان اشتباه بود. به عنوان مثال زنده یاد خسرو شکیبایی از جمله هنرمندانی بود که از طریق دوبله وارد بازیگری شد و خیلی هم موفق شد که الان دیگر همتای او وجود ندارد.
*** تنها آرزویم تولید سریال های پرمحتواست
سیامک اطلسی در صحبتهای پایانیاش، اظهار امیدواری کرده بود، تلویزیون فیلم و سریالهای پرمحتوا تولید کند تا مردم کشورمان بیشتر تلویزیون خودمان را نگاه کنند، این تنها آرزوی من است. در وهلهی دوم امیدوارم بودجه کارها را برای جوانان بیشتر کنند تا دست و بالشان بازتر شود و مثلا به جای اینکه ۲۰ روز یک کار را تمام کنند، یک ماه روی پروژه کار کنند تا در نهایت یک اثر تغییر و محکم از آب دربیاید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سیامک اطلسی سیامک اطلسی درگذشت دوبله را بیشتر سیامک اطلسی دعوت به کار سریال سازی ی تلویزیون وجود ندارد گوینده ای عرصه ی ی دوبله گفت وگو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۴۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهرههای جدید
علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی درباره سریال جدید خود با نام «بدل» که با پایان مجموعه «هفت سر اژدها» از این شبکه پخش می شود به خبرنگار مهر بیان کرد: قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رخ می دهد و درباره خانواده عطاران است؛ شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می کند که نسل اندر نسل عطار هستند. پریسا مقتدی نقش همسرش را بازی می کند و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران دارد.
وی درباره عرفان آصفی که بیشتر در تئاتر فعالیت داشته است توضیح داد: رضا عطاران که تحصیلات مرتبط با هوا و فضا در خارج از کشور دارد پس از پنج سال به ایران باز می گردد. نقش او را عرفان آصفی بازی می کند که سال گذشته در فیلم «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری نقش اصلی را داشت و اینجا هم نقش اصلی سریال را دارد.
این نویسنده و کارگردان درباره قصه «بدل» بیان کرد: طرح این قصه را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و کنار گذاشتم و بعد از سال ها فکر کردم الان وقت آن است که ساخته شود.
مسعودی درباره نام رضا عطاران و اینکه برای این قصه با خود عطاران گپ و گفتی داشته است یا خیر بیان کرد: به هر حال من سال هاست در مقام نویسنده کار می کنم و سال های اخیر هم کارگردانی کرده ام. عطاران هم از مدل کاری من خبر دارد و برایش سوال نبود که چرا سراغ اسم او رفته ام. اما من زنگ زدم و برای استفاده از نامش از او اجازه گرفتم.
این فیلمنامه نویس درباره کمدی های سال های اخیر که نتوانسته است مخاطب را راضی کند، بیان کرد: من همه سریال های تلویزیون را می بینم چون آثار همکاران من است و همیشه این آثار را دنبال کرده ام. مساله این است که الان چهار یا پنج پلتفرم اصلی داریم و فضای مجازی هم بسیار فعال است. فضا نسبت به ۲۰ سال پیش خیلی تغییر کرده است. گرفتاری مردم هم بیشتر شده است. آن زمان شاید ساعت ۷ شب خانه بودید اما الان آنقدر دلمشغولی ها زیاد شده است که باید تا آخر شب کار کنید.
وی درباره اینکه سریالش چقدر می تواند فضای جدیدی در میان کمدی ها داشته باشد، عنوان کرد: این سریال هم از موقعیت های کمدی و هم از کمدی کلامی برخوردار است. شخصیت ها در این سریال فانتزی نیستند. شخصیت هایی که در این سریال انتخاب کرده ام به گونه ای هستند که مردم با آنها همذات پنداری دارند و ما به ازای آنها را می بینند. پیش از این هم سال ها تلاش کرده ام که مردم با شخصیت های آثارم ارتباط بگیرند و کاراکترها و شخصیت ها را اطراف خود دیده باشند.
نویسنده «کوچه اقاقیا» اضافه کرد: نویسنده هایی مثل پیمان و محراب قاسم خانی تخصص شان در فانتزی است ولی من هرچه ساختم مابه ازای آن را در زندگی خودم دیده ام مثل «نوروز رنگی» که چند سال پیش پخش شد و «بدل» هم چنین ویژگی ای دارد. غیر از شخصیت ها، بخشی از داستان هم براساس یک واقعیت است.
مسعودی در ادامه درباره حضور بازیگران در سریال های تلویزیونی با توجه به دستمزدهای شبکه خانگی بیان کرد: الان دستمزدها در پلتفرم ها آنقدر بالا و عجیب و غریب است که بسیاری از بازیگران را نمی توانید در تلویزیون داشته باشید. با این ارقامی که آن طرف رد و بدل می شود مگر می توانید به بازیگرانی چون جواد عزتی بگویید به تلویزیون بیاید. خود من با رقم های تلویزیون رویم نمی شود به اینها که رفقایم هستند بگویم به تلویزیون بیایند.
وی در پایان درباره اینکه چرا خودش به پلتفرم ها نمی رود و کار بسازد، بیان کرد: تلویزیون مخاطب بسیار بالایی دارد من ادعایم می شود تمام ایران را گشته ام و در سراسر ایران دیده ام که هنوز تلویزیون شان روشن است. شک نکنید یک سریال تلویزیونی در شبکه سه میزان بیننده اش خیلی بیشتر از سریالی است که در شبکه نمایش خانگی درباره اش بحث می شود.
منبع: خبرگزاری مهر