Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:42:07 GMT

پایه‌گذاران مراسم اربعین اسیران کربلا هستند

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۵۹۸۹

پایه‌گذاران مراسم اربعین اسیران کربلا هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» با حضور حجج اسلام نجف لکزایی، محسن مهاجرنیا، سید سجاد ایزدهی، محمدباقر پورامینی، مسعود پورفرد، عبدالوهاب فراتی، سید کاظم سید باقری، محمد مهدی باباپور، محمد ملک‌زاده، جعفری‌پناه با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی (حوزه‌های علمیه)، معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌نشست حجت‌الاسلام باباپور درباره کارکردهای سیاسی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین موجب اقتدار شیعیان و مسلمانان در سایه و حتی مقابل دشمنان و گروه‌های سلفی و تکفیری است. اربعین قدرت بسیار بلایی برای بسیج سیاسی مردم دارد، بسیجی که جهانشمول و فرامذهبی است که تصویر حقیقی شیعه را در جهان به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: اربعین به علت فراملیتی بودن زمینه ساز وحدت و همگرایی در جهان اسلام و تقویت مناسبات بین ایران و عراق و رفع کدورت‌ها است. اربعین با پاسداشت یاد امام حسین (ع) موجب تقویت هویت شیعی در جهان و رسوایی یزیدیان و طواغیت زمان است که ظرفیت جریان‌سازی دارد و می‌تواند نماد جنبش‌ها و نهضت‌های شیعی باشد.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده نیز گفت: پایه‌گذاران مراسم اربعین خود اسیران کربلا در مسیر برگشت از شام هستند. اربعین باعث قدرت شیعیان در منطقه و جهان، تضعیف و نابودی جریانات تکفیری افزایش معنویت‌گرایی در جهان و درنوردیدن مرزهای فرهنگی توسط امام حسین (ع)، همگرایی تمدنی و منشأ امنیت شده و هژمونی ایران را تقویت نموده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا نیز در این نشست عنوان کرد: اربعین با هم برکاتی که تا کنون داشته اما دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که هنوز شکوفا نشده است. از جمله آثار عقلی و فلسفی اربعین احیا و تقویت هویت فردی و تقویت آرمان مقدس در افراد، ارتقا همبستگی و روح جمعی، احیای اصل اسلام بر محور امت و مفاهیم فرامرزی تمدن‌سازی است.

حجت‌الاسلام ایزدهی نیز با اشاره به اینکه در اربعین بازگشت به امام حسین (ع) داریم گفت: مناسک عبادی مسلمانان دارای محتوا و بار سیاسی است و اگر در حج نشست و هم‌اندیشی و وحدت و دیپلماسی عمومی بین نخبگان و عموم جهان اسلام رقم می‌خورد و اگر حج نماد دارالاسلام است باید بگوییم که اربعین نماد دارالایمان، دارالمقاومت، تقویت قدرت نرم و صدور ارزشهای انقلاب است و همه به سوی امام حسین (ع) که غایت انسان و احیاگر ظلم‌ستیزی، عدالت‌محوری، توحید محوری و امر به معروف و نهی از منکر بازمی‌گردند و تمدنی شکل می‌گیرد که در آن بین فقیر و غنی فاصله‌ای نیست و ارمغان آن آرامش است.

حجت‌الاسلام سیدباقری نیز درباره وجوه اخلاقی مراسم اربعین گفت: یکی از وجوه کار اخلاقی انجام آن از روی میل و اختیار و بدون اجبار است، همچنین فعل اخلاقی انسان را از خودمحوری و نفس پرستی دور می‌کند که در مراسم اربعین به وضوح دیده می‌شود. در اربعین همه دنبال خدمت صادقانه بدون چشم داشتی هستند. از دیگر آثار اربعین همگرایی اجتماعی و سیاسی است و همه بر گرد محبت اهل بیت با دوستان امام حسین (ع) دوست وبا دشمنان او دشمن هستند و سیاستمداران صادق می‌توانند از این محبت اجتماعی فراگیر سود بجویند.

وی افزود: تقویت هویت اجتماعی نیز از آثار اربعین است و همه انسان‌ها بدون مفاهیم زیردستی و بالادستی مشتاقانه در کنار هم قرار می‌گیرند و همه می‌خواهند لوازم آرامش دیگران را فراهم کنند. اربعین زنده کننده آرمان فضیلت‌خواهی است و امام حسین (ع) جان خود را برای نجات انسان‌ها از گمراهی و ضلالت و خیرخواهی فدا کرد. تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی که مؤلفه بسیار مهمی در اندیشه سیاسی است از دیگر آثار سیاسی اربعین است.

حجت‌الاسلام پورامینی نیز در این نشست گفت: برخی کشورها معیار قدرت را توانمندی اقتصادی نظامی یا جمعیتی عنوان می‌کنند. اربعین در دو دهه اخیر از مناسک فردی به مناسک اجتماعی تبدیل شده و اثر قدرت بخش خود را نیز عیان کرده است. در اربعین شاهد خیزش عمومی و هدفمند هستیم و امام حسین (ع) نقطه کانونی این حرکت است.

حجت‌الاسلام لک‌زایی نیز در این نشست گفت: اقتدا به امام حسین (ع) در حکمرانی یعنی به دنبال تحقق آزادی و عدالت و حقوق انسان‌ها مثل حق تعیین سرنوشت و مبارزه با ظلم و باطل براساس عقل و عدل باشیم.

کد خبر 5313889

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری اندیشه سیاسی تمدن نوین اسلامی اربعین حسینی وحدت اسلامی اربعین 1400 دفاع مقدس جنگ تحمیلی معرفی کتاب هفته دفاع مقدس ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش ترجمه رونمایی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب ادبیات دفاع مقدس تازه های نشر درگذشت چهره ها رایزنی فرهنگی مراسم اربعین حجت الاسلام امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین 1403 و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسنرده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاههای مختلف در مراسم اربعین پرداخت و درعین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی درجهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف آمام حسین(ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت ، عدالت و مبارزه با فساد ، استقلال و آزادی ، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بعنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما بعنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش نمایید ، امام حسین(ع) هم افرادی را که دراین مسیر گام بر می دارند در دنیا دستشان را می گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دراین جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین 1403 ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه ، آخرین اقدامات ، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه در حرم بانوی کرامت
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • «مردم‌محور بودن» اساس و پایه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر است
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال