Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  خلیل رحیمی عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه ناشنوایی یکی از عمیق‌ترین معلولیت‌ها است که هنوز بیشتر مردم و مسئولان ما درک درستی از این معلولیت ندارند، گفت: ناشنوایان و کم شنوایان عضوی از جامعه هستند و در استان اصفهان نیز جمعیتی حدود ۱۳ هزار نفر، از کودک خردسال تا سالمند داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان با اشاره به تفاوت‌هایی که بین جامعه شنوا و ناشنوا وجود دارد، گفت: این تفاوت‌ها در نوع بیان، طرز صحبت کردن و طریق شنیدن است؛ ما با دست هایمان صحبت می‌کنیم و با چشم‌هایمان می‌شنویم و در واقع دست‌های ما کلام ما است.

وی یکی از اهداف انجمن را آشنایی با زبان و فرهنگ ناشنوایان عنوان کرد و افزود: در جامعه ما باور‌های نادرستی نسبت به ناشنوایان وجود دارد که تلاش می‌کنیم این باور‌های نادرست را تغییر دهیم.

رحیمی با بیان اینکه زبان اشاره، زبان اصلی و رسمی ناشنوایان است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، گفت: در کنوانسیون حمایت از حقوق معلولین، این زبان با توضیحات مفصلی تعریف و به افرادی که از این زبان استفاده می‌کنند توجه ویژه‌ای شده است، اما در کشور ما حقوق معلولان نادیده گرفته شده و در قانون حمایت از حقوق معلولان موارد اساسی همچون به رسمیت شناختن زبان اشاره، دسترسی به مترجم زبان اشاره، تربیت مدرسان زبان اشاره و مناسب سازی و تغییر ذهنیت افراد تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه جامعه ناشنوایان نتوانسته اند مثل سایر معلولان خواسته هایشان را به درستی تعریف کنند، خاطرنشان کرد: تربیت مترجم زبان اشاره از خواسته‌های اصلی ما است، درحالی که در استان اصفهان تعداد مترجمان زبان اشاره به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

رحیمی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش زبان اشاره از سوی این انجمن، گفت: برای کارمندان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی، کارمندان بهزیستی، مخابرات، شهرداری و پلیس راه اصفهان دوره‌های آموزش زبان اشاره برگزار و درخواست‌هایی نیز از سوی ادارات دیگر داشته ایم و برای آموزش زبان اشاره در خدمت علاقه‌مندان هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان به رسمیت شناختن زبان اشاره را از خواسته‌های اصلی جامعه ناشنوایان دانست و افزود: دوره مدیریت مسئولان و نمایندگان می‌گذرد، اما مشکلات ناشنوایان پابرجاست. تلاش می‌کنیم خواسته هایمان را به گوش مسئولان برسانیم تا در هر زمینه حامی و در واقع صدای ناشنوایان باشند.

وی از دیگر مطالبات جامعه ناشنوایان را اشتغال، ازدواج و مسکن عنوان و تصریح کرد: درست است این مشکلات برای همه جامعه وجود دارد، اما برای ناشنوایان سخت‌تر است و هنوز بسیاری از افراد به ناشنوایان اعتماد نمی‌کنند.

رحیمی گفت: مشکلات ناشنوایان در دوره شیوع کرونا خیلی بیشتر شده است، چراکه ارتباط ناشنوایان از طریق زبان اشاره و لب خوانی است، اما از زمانی که افراد ماسک می‌زنند ارتباط با سایر افراد بسیار سخت‌تر شده است. امیدواریم با پایان کرونا حداقل از طریق لب خوانی بتوانیم با افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم.
توصیه‌هایی برای ارتباط با ناشنوایان
وی توصیه‌هایی به افراد برای ارتباط با ناشنوایان و کم شنوایان داشت و گفت: نیاز نیست فریاد بزنید، همین که شمرده و رو در رو صحبت کنید کافی است، یک کلمه را چندبار تکرار نکنید، اگر یک ناشنوا را دیدید تفاوت در زبان و نحوه ارتباط دارد او را درک کنید، ناشنوایان دوست دارند بدانند در جمع چه حرفی زده می‌شود، از آن‌ها سوال کنید از چه طریقی می‌توانید برای او توضیح دهید، از طریق نوشتن یا لب خوانی می‌توان با او صحبت کرد.

رحیمی با اشاره به اینکه ۸۰۰ نفر عضو انجمن ما هستند درحالی که به هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر خدمات می‌دهیم، گفت: بیشتر فعالیت‌های انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان فرهنگی، آموزشی، مناسب سازی ذهنی و تربیت مدرس زبان اشاره است.

آیگین عباسی مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این انجمن یکی از موسسات فعال ناشنوایان در کشور است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و الگویی برای انجمن‌ها در کشور است.

وی برگزاری کلاس‌های آموزش زبان اشاره و تربیت مترجم زبان اشاره را از مهمترین فعالیت‌های این انجمن برشمرد و افزود: ناشنوایی یکی از معلولیت‌های پنهان و از عمیق‌ترین معلولیت‌ها است، درحالی که ناشنوایان مثل بقیه افراد جامعه حق شهروندی دارند و حق دارند از زندگی برابری با سایر افراد جامعه برخوردار باشند.

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هفته جهانی ناشنوایان جامعه ناشنوایان انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان آموزش زبان اشاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۶۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: تاکنون تعداد ۳۴۱ نفر از جامعه هدف سازمان به تفکیک به تعداد ۲۷۵ نفر افراد دارای معلولیت، ۱۲ نفر زنان سرپرست خانوار و ۵۴ نفر از ببهبودیافتگان در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور مشغول به کار شدند.
علی صدر  افزود: فرایند معرفی، مشاوره شغلی و حمایت مستمر توان‌یابان از این پس از طریق مرکز پشتیبانی شغلی بهیاب تحت نظارت این شهرستان و تسهیلگران شغلی پیگیری خواهد شد. 
 وی گفت: در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق اداره بهزیستی جذب و برای اشتغالزایی تعداد ۳۵۲ نفر از جامعه هدف سازمان پرداخت شد.
صدر افزود: تسهیلات کارفرمایی به کارفرمایانی که برای مددجویان اشتغال ایجاد کنند، برای هر مددجو ۱۵۰ میلیون تومان وام و تا سقف ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که در سال ۱۴۰۲ برای ایجاد اشتغال به تعداد ۱۷ نفر به ۳ کارفرما به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است. 
وی گفت: به منظور فراهم اوردن انگیزه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای افراد تحت پوشش و ترغیب کارفرمایان برای جذب این افراد و نیز فراهم سازی اشتغال پایدار، فرایند هزینه کرد اعتبارات بیمه سهم کارفرما تاسقف ۲۰ درصد به کارفرمایان پرداخت می‌شود، که در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۳۴۱ نفر طی سه مرحله به مبلغ ۳ میلیارد تومان پرداخت شد.

دیگر خبرها

  • چرا افراد معروف برای خرید فالوور، خرید فالوور اینستاگرام را انتخاب می‌کنند؟
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد