Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@22:30:31 GMT

روژه گارودی، الجزایر و نینوا

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۱۳۴۴

روژه گارودی، الجزایر و نینوا

ما بعنوان نیروهای اشغالگر فرانسوی در خاک الجزایر بودیم و حالا جرء دستگیر شدگانی هستیم که باید تقاص پس می دادیم. اما من با خود فکر کردم چرا بدون اینکه سلاحی داشته باشم و علیه الجزایری ها اقدام مسلحانه کرده باشم باید کشته شوم. چاره ای نبود، اما بعنوان آخرین تلاش برای زندگی وقتی افسر مسلمان برای یک لحظه – چشم به چشمانم دوخت، لبخند زدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگار برقی در چشمان او احساس کردم. کمی که دور شدیم پرسید: تو چرا علیه ما می جنگیدی؟

گفتم: من سلاح نداشتم و برای تحقیق آمده بودم.

با تعجب سوال کرد: واقعا سلاح نداشتی؟

با تاکید و تانی پاسخ مثبت دادم. بی تامل مسیرش را تغییر داد. به پشت تپه ای که رسیدیم  دست هایم را گشود و اشاره کرد: این مسیر را مستقیم که بروی به جاده می رسی، سریع برو!

و من رفتم! بعدها همین عمل افسر مسلمان الجزایری باعث شد درباره ی اسلام و مسلمانان تحقیق کنم و مسلمان شوم.

این گفته پروفسور روژه گارودی رئیس پیشین حزب کمونیست فرانسه و نویسنده شهیر فرانسوی است که در گفتگویی که حدود بیست و پنج سال پیش با وی داشتم، اشاره کرد و من ر ابطه عمل و تئوری را پیچیده یافتم.

**

رافت، محبت و صداقت در عمل، آیا مهم تر از وعظ و پند و اندرز نیست؟ آیا می توان با انسان ها با شفقت سخن گفت و آن ها را همراه و همپای خویش کرد؟ در این چند روز رفتار، کردار و گفتار مسلمانان را در ایام اربعین اینگونه یافتم، بخشش و سخاوت در خیابان و منزل و موقف و مرکب ها عملا روح و روان آدم ها را می نوازد.

نگاه ها آرام ، پر امید و دوستانه است. خشم و خشونت در میان میلیون ها انسان که با شفقت، پیاده پای، کیلومتر ها پیموده اند دیده نمی شود. سختی راه ، کمبود برخی منابع و نبود تسهیلات متعارف در خواب و خورد و خوراک، نه فقط آن ها را عصبانی و نا بردبار نکرده، که انگار آمادگی برای آن، خود بخشی از برنامه سفر بوده است.

معمولا انسان آزرده، زودتر از کوره در می رود و دنبال بهانه برای پرخاشگری است اما در این چند روز من حتی یک مورد ناروایی ندیدم. این آدم ها که از هر قشر و طبقه ای هستند آیا در شهر و دیار خود نیز چنیند؟ آیا موقعیت و فضای معنوی این مراسم موجب چنین عملکردی است یا می توان در دیگر فضاها هم همین عطوفت را تعمیم و تسری داد؟

**

سرهنگ روی کاناپه ای نشسته و کفش های مرا دستمال می کشد. می خواهم بگویم: آقا؟

می گوید: تا کفشت را تمیز واکس می زنم روی صندلی بغل بنشین موهایت هم کوتاه شود.

نگاهم که به کنار پنجره می رود مرد همراه می گوید: چطور کوتاه کنم؟

چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد! زمزمه می کنم: آخر شما ...

که یک چای داغ توی دست هایم می نشیند. پاسدار جوان همراه سرهنگ به خانمی می گوید: لطفا کفش هایتان را این طرف بگذارید الان می شویم!

زن لبخند زنان به ساعتش نگاه می کند. مرد پاسدار می گوید: نگران نباشید زود تمام می شود و به پرواز می رسید.

شور و نور انگار از نگاه و کلام پاسدار کنترل پرواز فرودگاه می بارد. با خود می گویم چطور می شود اگر همیشه همین حس به مسافر منتقل شود؟ تواضع و احترام در رفتار آن ها مشهود و ملموس بود. حالا با کفش های تمیز و براق و موهای اصلاح شده پای به هواپیما می گذارم که مقصدش نینوا است.

آن افسر الجزایری را هنوز به خاطر دارم.

کد خبر 1558671

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد الجزایر درخواست کرده است شورای امنیت سازمان ملل درباره گور‌های دسته جمعی کشف شده در نوار غزه در اواخر آوریل یک نشست غیرعلنی در روز سه شنبه برگزار کند.

در اواخر آوریل، شبکه الجزیره گزارش داد مقامات فلسطینی یک گور دسته جمعی با ۱۸۰ جسد را در داخل مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان یونس در غزه کشف کردند، جایی که نیرو‌های اسرائیلی در اوایل این ماه از آن خارج شده بودند. شبکه خبری سی ان ان بعداً به نقل از کارکنان دفاع مدنی غزه گزارش داد که بیش از ۳۰۰ جسد در این مکان پیدا شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت به منظور اثبات حقایق دسترسی بازرسان بین المللی به گور‌های دسته جمعی در غزه ضروری است. مقامات اسرائیلی گفتند که آنها در این موضوع دخالتی نداشته است.

به گفته مقامات محلی، تاکنون بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند.

دیگر خبرها

  • همه می‌گویند سپاهان سوپر استار دارد/ انگار سپاهان هرسال قهرمان می‌شد
  • درخواست الجزایر از شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • کونسیسائو: طارمی طوری بازی کرد که انگار قرارداد ۱۰ ساله دارد​​​​​​​
  • احمقانه است که از طارمی‌ استفاده نکنیم | او طوری بازی کرد که انگار قرارداد ۱۰ ساله دارد
  • کونسیسائو: طارمی جوری بازی کرد انگار قرارداد ۱۰ساله دارد
  • کنسیسائو: طارمی طوری بازی کرد که انگار قرارداد ۱۰ ساله دارد
  • مغضوب قطری‌ها در دو ماه، ۱۱ کیلو کم کرد!
  • درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد