Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@02:27:40 GMT

نجات کولبران از مسیر گردشگری

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۷۵۱۷

نجات کولبران از مسیر گردشگری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ قماری که ممکن است به معنای از دست رفتن جان و مال و عمرشان باشد، بی‌شک این تجارت در ازای دریافت اندک سود، هیچ محلی از ارزش ندارد. پدیده‌ کولبری به عنوان یک مفهوم عمومی در مناطق مرزی غرب ایران درست در جایی که مرزداران غیور زندگی می‌کنند بروز بیشتری پیدا کرده است و امروزه از آن به عنوان یکی از معضلات بزرگ این مناطق نام برده می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال آنکه هیچ همتی هم برای ساماندهی افرادی که به این شکل امرار معاش می‌کنند دیده نمی‌شود. چه بسیار جوانان تحصیلکرده و مستعدی که سرخورده از پیدا کردن یک شغل درست و حسابی راه کوهستان‌های خشن را می‌گیرند تا بلکه در پی روزی چاره‌جویی کرده باشند.

همین‌ها اگر در راه تخصصی به کار گرفته شوند علاوه بر بهره‌مندی از یک زندگی آرام که حقشان است می‌توانند سرمنشأ تحول برای جامعه‌ خود باشند. اما چه می‌توان کرد که پدیده‌ ناهنجار کولبری از مناطق مرزی غرب ایران رخت بر‌بندد؟ اگر از دید کلی به مساله بنگریم پاسخ در فراهم کردن زمینه برای انواع توسعه است، توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... .

یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند به این مهم کمک کند توسعه‌ پایدار گردشگری است. یعنی برخورداری جوامع محلی از عواید توسعه‌ای توریسم به شرطی که هیچ گونه اثرات نابهنجاری بر جامعه‌ میزبان بر جای نگذارد. گردشگری پایدار یک صنعت پاک است که می‌تواند صادر‌کننده‌ فرهنگ و هنر و آداب و رسوم باشد، متضمن صلح باشد، با طبیعت همسو باشد و از آن حراست کند و در تیمار مشکلات اجتماعی پیشرو باشد.

اگر به عنوان نمونه‌ موردی به منطقه‌ هورامان بنگریم که اتفاقا جدیدترین اثر ثبت جهانی شده‌ ایران در فهرست میراث یونسکو است این فرصت هم‌اکنون فراهم است تا با تعریف درست از گردشگری و گشودن دروازه‌های آن به سوی گردشگران ورودی به ایران موجبات رونق اقتصادی منطقه فراهم آید. اثرات مثبت احیای گردشگری پایدار در منطقه چنان است که به سرعت می‌توان جوانان مستعدی را که خطر کولبری را به جان می‌خرند در صف شاغلان گردشگری تصور کرد.

از قضا هورامان یک منطقه فرا‌ملی است که بخش‌های زیادی از آن در خاک استان‌های کرمانشاه و کردستان در کشور قرار دارد و بخش کوچک‌تری از آن در اقلیم کردستان عراق واقع شده است. همین یک فرصت طلایی برای ایجاد یک رویکرد بین‌المللی در این منطقه است. درست چیزی که بسیاری از گردشگران خارجی در پی آن هستند: جغرافیای بدون مرز.

همچنین تنوع زیستی، اقلیمی، فرهنگی، زبانی، پوششی و مذهبی این منطقه را مستعد انواع گردشگری‌ها می‌کند، از گردشگری فرهنگی گرفته تا اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و ورزشی و موارد بی‌شمار دیگر. بنابراین در صورت ایجاد زیرساخت و تشویق به سرمایه‌گذاری مادی و معنوی، این منطقه از نیروی جوان کاملا مستعد بهره کافی را دارد تا راه خود را در امرار معاش هدفمند پیدا کنند. این بار نه در سینه‌کش کوهستان‌‌های سخت بلکه در خوان گسترده‌ گردشگری.

از بعد زیرساخت گردشگری این منطقه نیاز به آموزش فراگیر، توسعه امکانات، تبلیغات هدفمند و البته تدوین برنامه بلندمدت و جامع در حوزه‌ گردشگری دارد. تلفیق گردشگری با توسعه‌ بازارچه‌های مرزی می‌تواند سامان‌دهنده پدیده‌ کولبری در قالب یک ساختار نظام‌مند باشد و نه در شکل کنونی آن به‌صورت یک معضل. به هر روی امید می‌رود با توسعه‌ گردشگری علاوه بر معرفی منظر فرهنگی هورامان به جهانیان برخی معضلات اقتصادی منطقه نیز رفته رفته حل و فصل شود.

پربیننده ترین ازدحام زائران پس از بازگشایی موقت مرز مهران + عکس تست چشمی کرونا برای زائران بازگشته از عراق قیمت جدید تور کیش (هوایی) + جدول فوت یک زائر و ۳۶مجروح در جریان تجمعات پشت مرزهای عراق سرگردانی هزاران نفر در مرز مهران + عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن و شوهر مفقود شده در کوه توسط پلیس کوهبنان نجات یافتند

سرهنگ اسلامی گفت: مأموران انتظامی این شهرستان با دریافت خبری مبنی بر اینکه از صبح امروز، زن و شوهر جهت کوهنوردی از مقر خود خارج شدند و تا کنون بر نگشته اند؛ بلافاصله به منطقه اعزام شدند.


وی افزود: در ادامه طی تماس با امدادگران هلال احمر تیمی از مأموران یگان امداد و کلانتری و پایگاه جاده‌ای هلال احمر با گذر از مسیر‌های صعب العبور موفق به یافتن آثاری از مسیر عبور این زن و شوهر شدند و پس از چند ساعت تلاش هر دو فرد مفقود شده پیدا شدند.


سرهنگ اسلامی تصریح کرد: این دو نفر به سبب صعب العبور بودن و گم کردن راه، وضعیت مطلوبی نداشتند و به کمک مأموران و امدادگران از روبرو شدن با شرایط ناگوار و حتی مرگ نجات یافتند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • زن و شوهر مفقود شده در کوه توسط پلیس کوهبنان نجات یافتند
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • محله کم‌برخوردار حصه در مسیر توسعه‌ است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود