Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@00:27:54 GMT

۲۰ هزار دار قالی فعال در سطح استان همدان

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۷۹۵۲

۲۰ هزار دار قالی فعال در سطح استان همدان

ایسنا/همدان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از وجود ۱۵ تا ۲۰ هزار دار قالی فعال در سطح این استان خبر داد.

آقایار فراشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان همدان دارای ۵۰ هزار نفر بافنده فرش بوده که از این تعداد ۲۰ هزار نفر دارای کارت قالیبافی هستند و از این افراد ۱۳ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی تفاهم نامه‌ای بین مرکز ملی فرش ایران با صندوق بیمه روستاییان و عشایر بخشی از بافندگان فرش دستباف توسط این کارگزاران این صندوق  بیمه می‌شوند که این نوع از بیمه دارای از کار افتادگی و بازنشستگی بوده و تنها مشکل فاقد دفترچه درمانی بودن آن است.

فراشی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف سطح استان همدان را زنان شامل می‌شوند، تصریح کرد: سالیانه ۲۰ هزار متر مربع فرش دستبافت در سطح استان همدان توسط بافندگان فرش تولید می‌شود و این استان جزء شش و یا هفت استان‌های برتر در تولید فرش و فعالیت‌های مرتبط با فرش به شمار می‌رود.

کبودراهنگ دارای ماهرترین و بیشترین بافندگان فرش دستباف در همدان

وی میانگین تولید سالیانه فرش دستبافت به ازای هر بافنده فرش در استان همدان را کمتر از نیم متر برشمرد و ادامه داد: شهرستان کبودراهنگ دارای ماهرترین و بیشترین بافنده فرش در استان همدان به نسبت جمعیت خود بوده و طرح "مهربان" و شاخ گاوی از معروفترین نقشه و طرح های این شهرستان محسوب می‌شود.

فراشی بیان کرد: بیشتر تولیدات فرش دستبافت شهرستان کبودراهنگ گران قیمت، ریز بافت و ظریف بوده و تجاری از قم در گسترش این نوع بافت در این شهرستان  از نقش موثری برخوردار بوده اند.

همدان با ۴۰ برند فرش

وی در ادامه رزن را از پایین‌ترین میزان تولید فرش دستبافت در سطح استان برشمرد و گفت: استان همدان دارای ۴۰ برند فرش بوده که هر شهر استان دارای دو تا سه طرح است و  از جمله برندهای معروف شهرستان  همدان  می توان به پرطاووسی ،حاج خانمی ،انجلاس ،از جمله معروفترین طرح ها و  نقشه های بومی فرش دستباف شهرستان ملایر میشن ،جوزان ،چهارچنگ و حسین آباد،شهرستان بهار طرح " تاج آباد"،شهرستان تویسرکان طرح" آقاصادقی" و" ماهی" و "مالیچه " ،شهرستان اسدآباد ماهی درهم (هراتی ) ،شهرستان رزن طرح "سوزن" ،شهرستان نهاوند طرح کله گلی ،سالاری ،نقشه تاریخی ،عشوند ،گل حیدر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اکثر بافندگان فرش دستباف استان همدان به صورت فصلی نسبت به بافت فرش مشغول هستند خاطر نشان کرد: مقاصد بازار صادرات فرش دستبافت کشور ایران از جمله استان همدان متفاوت بوده و بیشتر اروپا و آمریکاست که در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها بازار فرش ایران نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

فراشی در رابطه با میزان سالیانه فرش دستبافت استان به سایر کشورها بیان کرد: به دلیل شرایط تحریم جریان صادرات فرش آزاد نیست و برخی از افراد به صورت مخفی نسبت به صادرات تولید فرش اقدام می‌کنند که به همین دلیل به هیچ نحو نمی‌توان آمار دقیقی از جریان صادرات فرش ارائه داد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه با بیان اینکه در چند سال گذشته  در بحث فرش شهرستان نهاوند با اقدامات خوب فرمانداری شهرستان و کمک اداره فرش سازمان صنعت و معدن استان حرکت های خوبی را آغاز کرده گفت:ارائه تسهیلات حمایتی  به بافندگان فرش این شهرستان  با اقدامات خوب فرمانداری نهاوند از نقش موثری در ترغیب بیشتر قالیبافان نهاوندی به فعالیت پررنگ تر  در زمینه بافت فرش برخوردار بوده است.

فراشی فعالیت شهرستان  ملایر را نیز در بحث فرش در سال های اخیر مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر ۱۵۰ واحد پشتیبان، سه مجتمع تولیدی دارای مجوز، یک اتحادیه استانی، هفت اتحادیه فراگیر و یک انجمن فرش در استان همدان دارای فعالیت هستند.

وی در ادامه از اختصاص ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون اعتبار برای ترویج فرش استان همدان در سال جاری خبر داد و گفت: با کمک فرمانداری همدان و  برخی از فرمانداری‌های سطح استان این میزان اعتبار از استانداری برای ترویج فرش استان اختصاص یافت  که فعلا این اعتبار  تخصیص نیافته است.

فراشی اضافه کرد:تسهیلات قابل توجهی نیز با کمک اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش استان همدان اخذ شده که از این میزان تسهیلات سهم بافندگان شهرستان همدان  ۲.۵ میلیارد تومان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش دستباف برند تحريم تسهیلات بانکی بیمه تامین اجتماعی دفترچه درمانی صادرات فرش دستباف استانی اقتصادی بافندگان فرش استان همدان فرش دستبافت بافنده فرش فرش دستباف سطح استان ۲۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرماندار شهرستان اهر در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی با تشریح وضعیت آبی شهرستان در سال جاری گفت: مطابق پیش بینی‌ها و گزارشات واصله امسال نیز تنش آبی خواهیم داشت و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاد شود و شایسته است شهروندان و کشاورزان در صرفه جویی و مدیریت مصرف بهیته آب اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

ابوالفضل غنی زاده با بیان اینکه ۲۰۸ هزار کیلومتر مربع مساحت شهرستان اهر است، افزود: یک چهارم مساحت شهرستان، ذخایر معدنی بوده و تعداد ۲۸ مورد پهنه معدنی ثبت شده که در مرحله اکتشاف و بهره برداری هستند و در صورت فعال شدن این معادن، به شدت ناترازی آب خواهیم داشت که باید از الان برای آن چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه که در سطح جهانی ارزش افزوده‌ای که از آب برداشت می‌شود ۴ دلار است، گفت: این موضوع در ایران زیر ۷۵ سنت است و باید در این خصوص راهکار‌های مناسبی در تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان برای تولید با ارزش افزوده و بهره وری بالا ارائه گردد.

غنی زاده همچنین عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که باغداران، سیب‌هایی که در سردخانه انبار کرده بودند را به عنوان سیب بادریز فروختند که جهاد کشاورزی باید نسبت به این موضوع ورود کند تا امسال شاهد ورود خسارت به باغداران نباشیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اهر با اشاره به تغییرات آب و هوایی و ترسیم وضعیت آبی منطقه گفت: تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، اصلی‌ترین راه حفاظت از منابع آبی خواهد بود که باید در این خصوص کشاورزان بصورت اقنایی و علمی توجیه شوند.

فرماندار اهر از دبیر و اعضای این شورا خواست تا همایشی با عنوان آب، محیط زیست و امنیت غذایی، بصورت سراسری در شهرستان برگزار شده و از ایده، طرح و مقالات علمی برتر ارائه شده به این همایش در راستای مدیریت مصرف آب استفاده شود.

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • ۱۲۰ روستای سردشت دارای تنش آبی هستند
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • افتتاح ۲ طرح بهداشتی در جوین
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان