Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ بازنشسته ارتش حسین پولادستون متولد ۱۳۲۷ شهرستان نی ریز از توابع استان فارس سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا خاطرات خود را شرح داد و گفت: با توجه به تحرکات دشمن بعثی که پیشتر حمله آنها به ایران ردیابی شده بود، تاریخ سی ام فروردین ماه ۵۹  آتشبار یکم گردان ۳۸۷  شهرستان شهرضا با قطار از اصفهان به خرمشهر حرکت کرد و در منطقه عمومی شلمچه در جنب نهر عرایض مستقر شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین پولادستون ادامه داد: ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه سی و یکم شهریور ۵۹  در آن زمان در حالی که درجه ستوانی داشتم و معاون آتش بار بودم عملا حمله‌ همه جانبه‌ دشمن بعثی شروع شد و اولین سیلی به صورت سردمداران بغداد در همان دقایق نخستین دلیر مردان بی‌ادعای ایران زمین توسط  آتشبار یکم گردان ۳۸۷  شهرضا نواخته شد.

وی اضافه کرد: نخستین گلوله‌ دشمن در ۴۰ متری جنوب موضعی که ما مستقر بودیم اصابت کرد و به اتفاق تمام پرسنل با حالت دو درجایگاه‌های مورد لزوم مستقر شدیم.

برپایی سفره هفت سین با اداوات جنگی سال ۱۳۶۲،منطقه کوشک اهواز، پولادستون نفر اول از راست   

نفس زنان

پولاد استون ادامه داد: آنچنان با سرعت در سنگر انفرادی که محل افسر تیر بود و باید از آنجا فرمان به عناصر تیر و  توپ‌ها داده شود، رفتم که پس از استقرار به‌علت نفس نفس زنان چند ثانیه مکث کردم تا توانستم تلفن‌چی  ۶ عراده  را صدا کنم.

فرمان خرج ۳، آتش به اختیار

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس افزود : خوشبختانه تلفنچی ها جواب مرا دادند و سریع پیام پُر کنید با "خرج ۳" را فرمان دادم، باید بگویم که خرج ۳، خرج قوی توپ‌های ۱۷۵ میلی‌متری با طول لوله  ۱۰ متر با وزن ۱۰ تن و در کل وزن اینگونه توپ ها  ۲۸ تِن می رسید و سپس عناصر تیری راکه مربوط به محور شهر تنومه از توابع شهر بصره  بود و از قبل تهیه کرده و به همراه داشتم به توپ‌ها ابلاغ وسپس فرمان آتش را، آتش به اختیار بدون هماهنگی با فرمانده آتشبار و کسب اجازه و اطلاع از رده‌ بالا صادر کردم.

سرهنگ پولاد ستون ،اسفند ماه ۱۳۶۲،عملیات خیبر و فتح جزایر مجنون 

فرودگاه بصره را توپ باران کردیم

پولادستون با بیان اینکه توپخانه های ما مرتب با چند میلی متر کم و  یا زیاد تغییر می‌کرد، بیان داشت: منابع حیاتی مانند پتروشیمی، مناطق نظامی و فرودگاه بصره را توپ باران کردیم و از دشمن، کشته ها و زخمی بر جای ماند.

وی گفت: دشمن را کاملا غافلگیر کردیم و آنها  از اطراف شهر تنومه نیز بر آتش خود افزودند و آنقدر حجم آتش  دشمن روی مواضع ما زیاد بود که نمی‌توانم چگونگی آن را توصیف کنم.

این رزمنده  اضافه کرد: همچنین در تاریخ هشتم مهرماه ۵۹ نیز با همان تاکتیک روزهای قبل پس از بیدار باش در ساعت چهار بامداد  فاصله  تجهیزات خود را زیاد کردیم تا در تیررس دشمن  نباشد و  در ساعت هفت بامداد مجددا به مواضع تیر روزهای قبل حرکت کرده و پس از استقرار، تیراندازی را روی نفرات و تجهیزات دشمن با درخواست دیده‌بان شروع کردیم.

مقاومت با لباس های پاره

او ادامه داد: در آن روز بیشتر از ۷۰ درصد پرسنل لباس‌های خود را بر اثر پاره شدن و نداشتن لباس کار اضافی از دست داده بودند و چند نفر از سرباز با لباس زیرکه همراه داشتند انجام وظیفه می کردنداما با اقداماتی که فرمانده‌ آتشبار سروان داریوش اسفندیاری انجام داده بود در ساعت ۱۰ صبح تعداد ۴۰ دست لباس کار کامل و ۳۰ دست شلوار کار توسط گروهبان دوم علیرضا حاج علی اصغری از لشکر ۹۲  اهواز تحویل گرفته شد و بین پرسنل تقسیم کردم.

پایان عملیات خیبر جزاریر مجنون سرهنگ پولاد ستون نفر اول از چپ 

پولاد استون ادامه داد:  همان خودرویی  که از طرف دارخوین در جاده آبادان اهواز لباس آورده بود تعداد یک دستگاه بی‌سیم وی‌آرسی ۴۶ نو و مقداری هندوانه و نان محلی اهدایی مردم را با خود آورد که بین پرسنل برای صرف ناهار و شام تقسیم شد.

وی گفت: مورخ نهم مهرماه ۱۳۵۹ در موضع تیر روزهای قبل مستقر شدیم و با دیده‌بانی ستوان‌دوم محمد نریمانیان و یک نفر استوار دوم دیگر که نمیدانم از چه یگانی بود و در پشت بام پلیس راه خرمشهر اهواز مشغول دیده‌بانی بودند تیراندازی  به روی نیروهای متحاوز شروع شد و بیشتر گلوله‌های یگان ما به درخواست دیده‌بان به شمال خرمشهر متمرکز بود و گزارش های دیده‌بان حاکی از تلفات سنگین نیروهای دشمن چه لجستیکی و چه پرسنلی سنگین و زیاد بود.

 ۵ تانک دشمن با یک گلوله توپ منهدم کردیم 

او بیان کرد: حدود ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بود که یک گلوله‌ی توپ ۱۷۵ میلی‌متری به یک تانک دشمن اصابت کرد و از انفجار آن تانک، تعداد ۴ تانک دیگر دشمن در نزدیکی آن مورد اصابت ترکش قرار گرفت و از کار افتادند و تعداد ۱۶ نفر از نیروهای دشمن به اسارت نیروهای مردمی درآمدند.

دریافت پیام پیروزی از بی سیم 

پولادستون افزود: نهم مهرماه ۵۹در آن زمان سرهنگ رضوی فرمانده‌ ناحیه ژاندارمری خوزستان شخصا ناظر این عملیات و پیروزی بود و من صدای این افسر را از بی‌سیمی که توسط ژاندارمری به جهت بُرد زیاد آن و به منظور برقراری ارتباط به این یگان واگذار شده بود، شنیدم که دستور داد فعلا به دلیل تخلیه‌ اسرا تیراندازی نکنید و اینگونه بود که یک پیروزی بزرگ و تاریخی نصیب ارتش شد.  

پنج تانک دشمن بایک گلوله توپ زدیم ،پولاد استون نفر اول از چپ

برچسب‌ها جنگ تحمیلی خرمشهر هفته دفاع مقدس خوزستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی خرمشهر هفته دفاع مقدس جنگ تحمیلی خرمشهر هفته دفاع مقدس خوزستان ایران توپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا علیجانی اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده‌اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی. ان. ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

کد خبر 6088463

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود