Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - به دلیل عدم مزیت خاص سرمایه‌گذاری در استان چهارمحال و بختیاری و لغو برخی قوانی در استان‌های بزرگ، متاسفانه سرمایه‌گذاران هیچ رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این استان ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، صنعت یکی از شاخص‌های اصلی توسعه شناخته می‌شود و بهره‌وری از آن موجب توسعه اشتغال، ارتقای سطح معیشت، فراهم شدن فرصت‌های اقتصادی به منظور افزایش امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصولا در مناطقی که مواد معدنی و زیرساخت‌های مناسب وجود دارد صنایع گسترش پیدا می‌کنند و تولید، فروش و صادرات آن موجب رونق و خروج از محرومیت شده و سطح زندگی مردم نیز ارتقا می‌یابد.

اما در مناطقی که پایه آن گردشگری، دامپروری و کشاورزی است ایجاد و وسعت بخشیدن به انواع صنایع با کارکردهای مختلف مورد نیاز از جمله پتروشیمی، تولید ماشین‌آلات، حمل و نقل و... کمی دشوارتر بوده و باید زمینه‌های لازم برای آن فراهم شود.

اختصاص زمین در منطقه مناسب، تامین آب، برق، گاز، مواد اولیه، نیروی انسانی، امکان سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف از زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه است که باید فراهم شود تا صنعت در بخش‌های مختلف رونق پیدا کند و موجب افزایش سطح زندگی عموم مردم شود.

قوانین موجود، سرمایه‌گذاری را در استان سخت کرده است

محمدکاظم منزوی، معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم استان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در استان چهارمحال و بختیاری مانند سایر استان‌ها تابع شرایط کشور است و در چهارمحال و بختیاری نسبت به استان‌های دیگر تقریبا هیج مزیتی ندارد و از لحاظ زیرساخت قطعا شرایط سایر استان‌های بهتر از استان ما است.

وی افزود: برخی عوامل از جمله ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شعاع چندصدکیلومتری شهری تهران و اصفهان که در سال‌های قبل حدود 120 کیلومتر موجب سوق دادن سرمایه‌گذاری به سوی استان چهارمحال و بختیاری می‌شد بود اما این قانون  اخیرا در حال لغو شدن است که اگر اینطور شود هیچ سرمایه‌گذاری در استان چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری نمی‌کند چراکه از لحاظ جذابیت، تهران در رتبه اول جذابیت در هر نوع سرمایه‌گذاری است.

معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری استان ما در محور بن تا بروجن است و در شهرستان‌هایی مثل اردل، لردگان و کوهرنگ زیرساخت‌های وسیعی برای سرمایه‌گذاری نداریم و انتظار سرمایه‌گذاری‌های وسیع را نیز نداریم اما به اندازه یک درصد جمعیت و مساحت استان رتبه یک یا 2درصد سرمایه‌گذاری کل کشور را دارا هستیم و همیشه سرمایه‌گذاری نرمال کشوری را داشته‌ایم و در برخی سال‌ها مانند سال گذشته که پتروشیمی لردگان با 14 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید به اندازه 10 سال سرمایه‌گذاری انجام شد که باعث می‌شود رتبه سرمایه‌گذاری در استان طی یک سال خیلی بالا رود.

منزوی عنوان داشت: از سال قبل شیب تورم حدود 40 الی 50 درصد شد و قیمت مسکن بالا رفت که باعث شد تعداد زیادی از مردم برای خرید زمین و گرفتن مجوز به شهرک‌های صنعتی هجوم بیاورند که تقریبا در شهرک‌های صنعتی با کمبود زمین مواجه شدیم، مردم اطلاع نداشتند که در صورت اخذ جواز تاسیس و عدم احداث واحد صنعتی در زمین فسخ قرارداد می‌شود چنانچه این امر انجام شد و بیش از 170 قطعه زمین فسخ قرارداد شد؛ هر مقدار بیشتر فسخ قرارداد شود نشان‌دهنده آن است که دیدگاه مردم به سرمایه‌گذاری صحیح نبوده است.

وجود بیش از 800 واحد صنعتی در استان

وی تشریح کرد: عمده زمین‌های شهرک‌های صنعتی شهرکرد و سفیددشت خریداری شده به همین دلیل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به سرعت زیرساخت شهرک صنعتی شهرکرد 2 را راه‌اندازی کرد و اکثر زمین‌های آن واگذار شده است و در سال قبل و امسال با رشد خوبی در سرمایه‌گذاری مواجه هستیم چون این سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل به بنا، سوله، ماشین‌آلات و زیرساخت شده که طی دو سال آینده رشد 60 تا 70 درصدی صنعتی را در استان خواهیم داشت.

منزوی اضافه کرد: با افزایش تورم، واقعی‌تر شدن قیمت‌ها، هدفمندی یارانه‌ها و افزایش ساخت و سازها بسیاری از تولیدات صنعتی افزایش یافت و باز کردن راه صادرت سرمایه‌گذاران را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری سوق داد که اگر کمی بیشتر شرایط تسهیل شود بسیاری از واحدهای صنعتی در حال ساخت از بزرگترین صادرکنندگان خواهند شد و می‌توان امیدوار بود به سال‌های خوب صادرات مانند سال 92 برگردیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان گفت: در استان بیش از 800 واحد صنعتی کوچک فعال هستند که یکی از مهم‌ترین عناصر کمک‌کننده به سرپا ماندن واحدهای کوچک واحدهای بزرگ یا پیشران هستند که صنایع کوچک برای آن‌ها قطعات و محصولات مورد نیازشان را تامین می‌کنند بنابراین باید حداقل هر 5 سال واحدهای بزرگ تاسیس شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان خاطرنشان کرد: طرح توسعه فاز سوم فولاد سفیددشت با تولید بیلت و ورق اجرا و حدود 800 نفر اشتغالزایی طی 4 سال ایجاد خواهد کرد، همچنین امیدواریم با سند محرومیت‌زدایی بتوانیم با همکاری شرکت‌های ایمیدرو، ایدرو و شستا در شهرستان‌های محروم استان نیز صنایع را گسترش دهیم.

منزوی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود پارک پتروشیمیایی بروجن در 3 فاز اجرا شود، تصریح کرد: مشتقات مورد نیاز این طرح در حال تامین است که کریستال ملامین تولید و ارزش افزوده آمونیاک اوره را افزایش می‌دهد، در حال حاضر تفاهم‌نامه اجرایی صنایع پایین‌دستی پروژه پتروشیمیایی بروجن با هلدینگ خلیج‌فارس منعقد شده و با ارائه طرح توجیهی در زمینی که 15 سال پیش واگذار شد راه‌اندازی می‌شود که با راه‌اندازی 3 خط تولید از آن حداقل 300 نفر مشغول به کار می‌شوند اما در صورتی که طی سال‌های آتی پروژه پتروشیمی اجرا نشود زمین‌های آن به صنایع دیگر مبتنی بر پتروشیمی واگذار و میزان اشتغالزایی آن نیز بیشتر از پتروشیمی خواهد بود.

نبود زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اردبیل مانع از سرمایه‌گذاری می‌شودرئیس بسیج سازندگی‌: پیوند مردم با صنعت‌  کشور را از وابستگی نجات می‌دهدتعطیلی 160 واحد در شهرک های صنعتی همدان/21 واحد صنعتی احیا شدند

وی بیان کرد: در صورتی که پارک‌ اوره لردگان و پارک پترپشیمیایی بروجن راه‌اندازی شوند تا 6 سال آینده در این مناطق اشتغال پایدار ایجاد و این طرح‌های بزرگ و پیشران استان موجب توسعه صنعتی، اجتماعی و فرهنگی منطقه نیز می‌شوند چنانچه تفاهم‌نامه طرح حفظ درختان بلوط اطراف پتروشیمی لردگان به عنوان مسئولیت اجتماعی بین منابع طبیعی و آبخیزداری استان و پترپشیمی لردگان تدوین و موجب توسعه فرهنگی شهر لردگان و روستاهای اطراف آن نیز خواهد شد.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری سرمایه گذاری در استان شهرک های صنعتی واحد صنعتی راه اندازی استان ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»

به گزارش خبرنگار مهر، محمدکاظم منزوی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال برای دومین مرتبه استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو» توانمندی‌های صادراتی کشور شرکت می‌کند.

وی افزود: طی پنج روز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از سفرای کشورهای خارجی در قالب سرمایه‌گذار از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمایشگاه «اکسپو» از روز شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد و این استان در سالن ۴۱ میزبان سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود.

منزوی عنوان کرد: تلاش می‌شود تا از فرصت نمایشگاه «اکسپو» برای معرفی توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه ارائه ظرفیت‌هایی که در یک سال گذشته در حوزه زنجیره‌های ارزش بادام و ماهیان سردابی کسب شده، استفاده شود.

کد خبر 6087364

دیگر خبرها

  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند
  • بررسی و رفع مشکلات ۱۷ طرح تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»
  • معرفی ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • افتتاح ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • اجرا و بهره‌برداری از ۷ طرح برق‌رسانی در چهارمحال‌ و بختیاری
  • اجرای ۷ طرح برق‌رسانی در استان چهارمحال و بختیاری