Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر آیت‌الله خامنه‌ای در آن جلسه نبود، طرح شکستن حصر آبادان تصویب نمی‌شد و عملیات اجرا نمی‌شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سرلشکر سید یحیی (رحیم) صفوی در بخشی از کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» در باره عملیات ثامن‌الائمه اشاره می‌کند:

این مقطع بسیار حساس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره شکستن حصر آبادان که به آن می‌رسیم، باید بگویم طرح شکستن حصر آبادان را خود من در جلسه شورای عالی دفاع در پایگاه چهارم هوایی دزفول بردم.

بنی‌صدر و برخی از فرماندهان ارتش نظرهایی داشتند. آیت‌الله خامنه‌ای ما را می‌شناخت. با اصرار ایشان در همان جلسه، طرح شکستن حصر آبادان تصویب شد؛ اگرچه آن طرح بعدازاینکه بنی‌صدر از ایران فرار کرد، در 5 مهر 1360 اجرا شد.

اگر آیت‌الله خامنه‌ای در آن جلسه نبود، طرح شکستن حصر آبادان تصویب نمی‌شد و عملیات اجرا نمی‌شد. اصرار آقا باعث شد که بنی‌صدر طرح را بپذیرد وگرنه بنی‌صدر آن‌چنان امیدوار نبود که ما پاسدارها مثلاً بتوانیم محاصره آبادان را بشکنیم. به توان سپاه امیدی نداشت.

بنابراین نقش آیت‌الله خامنه‌ای، یکی تأثیرگذاری روی مسائل سیاسی جنگ و دیگری تقویت جبهه‌ها و نیروها بود. همین‌جا بگویم بنی‌صدر تلاش می‌کرد بین ارتش و سپاه اختلاف بیندازد، اما آیت‌الله خامنه‌ای سعی می‌کرد، میان ارتش و سپاه وحدت ایجاد کند.

نگاه ایشان، نگاه جامع بود. نه‌فقط بین ارتش و سپاه، بلکه بین آن‌ها و نیروی ژاندارمری و ستاد جنگ‌های نامنظم سعی می‌کرد وحدت باشد. ایشان دنبال وحدت و انسجام بود.

در ستاد عملیات جنوب، چه ماه‌های اول جنگ که من فرمانده دارخوین بودم و چه بعد از دو سه ماه که آمدم فرمانده ستاد عملیات جنوب شدم، مرتب به ایشان گزارش می‌دادیم. بعضاً که بنی‌صدر مخالف حضور ما در شورای عالی دفاع بود، ما خدمت ایشان می‌رفتیم و ایشان دست ما را می‌گرفت و به جلسه شورای عالی دفاع می‌برد و هیچ‌کس جرئت نمی‌کرد ممانعت کند، چون آقا نماینده حضرت امام بود و خیلی قاطع با بنی‌صدر برخورد می‌کرد.

زمزمه جنگ-7| امام خامنه‌ای: علت ایجاد دفاع مقدس، ترس قدرت‌های جهانی از اثرگذاری انقلاب اسلامی بود

منابع:

اردستانی، حسین، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: از سنندج تا خرمشهر، روایت سید یحیی (رحیم) صفوی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم،1399، صفحات 258،259،260

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خامنه ای جنگ دفاع مقدس امام خامنه ای جنگ دفاع مقدس آیت الله خامنه ای بنی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۲۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: انرژی مثبتی برای شکست سپاهان داریم

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس فردا در هفته بیست و پنجم لیگ برتر در یک دیدار حساس میزبان سپاهان خواهد بود. اوسمار ویه‌را امروز در نشست خبری پیش از این بازی حاضر شد و درباره شرایط پرسپولیس و شکست این تیم در بازی برابر آلومینیوم صحبت کرد.

* صحبت‌های ابتدایی؟
عصر همگی بخیر. خیلی خوشحالم دوباره کنار شما هستم. هر چقدر به پایان فصل نزدیک می‌شویم، بازی‌ها سخت‌تر و تلاش همه بیشتر می‌شود و  همه می‌خواهند به هدف‌شان برسند. از وقتی من به ایران آمده‌ام، همیشه بازی با سپاهان برای هر دو طرف خیلی حساس و سخت بود و شاید جزئیات کوچک بازی را تغییر می‌داد. امیدوارم فردا بازی خوبی داشته باشیم و بتوانیم از موقعیت‌ها و جزئیات کوچک به نحو احسن استفاده کنیم. امیدوارم فردا حمایت خیلی خوبی از طرف هواداران داشته باشیم. درست است جام حذفی را از دست دادیم اما انرژی مثبتی که بین هواداران و تیم است، می‌تواند خیلی به ما کمک کند. امیدوارم فردا مثل همیشه که کنار ما بودند، با حضورشان به ما کمک کنند.

* بازی با آلومینیوم چه درسی داشت؟
چه بازی را واگذار کنیم و چه بازی را ببریم، باید از همه بازی‌ها درس بگیریم؛ نه فقط مربیان، بلکه بازیکنان، کادرفنی و تمام اعضای تیم باید از شکست یا برد تیم‌شان درس بگیرند. خوب است که آدم همیشه از بردهایش درس بگیرد، چون شیرین است اما موقع شکست آدم ناراحت می‌شود. شکست همیشه تلخ است و همه این را احساس می‌کنند، اما امیدوارم که با کمک هواداران پیش برویم. همه می‌دانند که ما لیگ را در پیش داریم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که برای هدف‌مان بجنگیم و به چیزی که می‌خواهیم، برسیم.

* تعویض‌های اشتباه برابر آلومینیوم و فشار زیاد به سمت چپ خط دفاع پرسپولیس؟
به نظر من اینطور نیست.‌ من به تمام بازیکنانم صد درصد اعتماد دارم. اگر بازی را ببینید متوجه می‌شوید بعد از اینکه بازیکنان تعویض شدند، ما دو گل هم زدیم. بازیکنانی که وارد زمین شدند، کمک کردند. همانطور که قبلا گفتم دفاع تیمی از مهاجم شروع می‌شود. دفاع باید از نفر اولی که جلوی زمین است، شروع شود تا نفر آخر که در دروازه است. من هیچوقت نظر انفرادی ندارم و نمی‌گویم یک نفر در دفاع ضعیف است یا در تیم مقابل قوی است. همیشه همه تیم با هم دفاع می‌کنند.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • اوسمار: انرژی مثبتی برای شکست سپاهان داریم
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از عملکرد صداوسیما در قبال عملیات وعده صادق
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود