Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فرهادی روز سه‌شنبه در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، افزود: شهر قهستان به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن نامزدها در دوره ششم، شورا ندارد.

وی گفت: ۹۰۴ شورا با ۲ هزار و ۷۴۵ عضو نیز در روستاها فعال شده‌اند که ۸۰ نفر از اعضای آنها را بانوان و ۴۴ درصد را اعضای جدید تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برای ۸۹۹ دهیاری استان تاکنون ۷۰۳ نفر به عنوان دهیار معرفی شده‌اند که ۴۰ درصد آنها دهیاران جدید هستند و فرمانداران باید نسبت به معرفی بقیه دهیاران با قید فوریت اقدام کنند.

وی افزود: تامین درآمد پایدار شهری باید در اولویت کاری شوراهای اسلامی شهر و روستا براساس ظرفیت‌های هر منطقه قرار گیرد.

فرهادی گفت: از اصلی‌ترین وظایف شوراها نظارت بر عملکرد شهرداری و دهیاری‌ها است اما نظارت با دخالت فرق می‌کند و به هیچ عنوان نباید در امور اجرایی شهرداری‌ها دخالت شود.

وی بیان کرد: بعضا اعضای شورا دستوراتی را خارج از عرف به شهرداران ابلاغ و انتظار اجرا دارند در حالی که هر اقدام نیاز به خرد و تصمیم جمعی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پنج درصد قانون اساسی به شورا اختصاص یافته است و شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند.

وی افزود: خرداد امسال برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را با حضور پرشور مردم خراسان جنوبی پشت سر گذاشتیم که بالاترین درصد مشارکت در سطح کشور را شاهد بودیم.

فرهادی گفت: حاصل این حضور و اعتماد مردم به منتخبان بار سنگینی را بر دوش شوراها گذاشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به جدید بودن تعداد زیادی از شوراها موضوع آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا عملکرد شورای اسلامی باید مبتنی بر قانون باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اشراف به قوانین و مقررات باید در اولویت شوراها قرار گیرد زیرا امروز پرونده‌ای را در یکی از شهرها داریم که مربوط به شورای چهارم و باید پاسخگوی تصمیمات غیرقانونی که گرفته شده باشند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها از حاشیه‌ها پرهیز کنند گفت: کار شورا گروهی است و تصمیمات باید براساس خرد جمعی و در چارچوب قانون گرفته شود.

فرهادی اظهار داشت: شوراها در شهرهای کوچک و روستاها در زمینه واگزاری زمین هیچ مسوولیتی ندارند و در سال‌های گذشته افرادی ورود کردند که مشکل ایجاد شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم گفت: نوع تفکر در حوزه ظرفیت‌ها باید عوض شود وگرنه تا۵۰ سال آینده هم پروژه‌هایی که آغاز کردیم، تمام نخواهند شد.

مجید پورعیسی افزود: در آمایش سرزمین رابطه بین فضا، انسان و فعالیت را مشخص می‌کنیم و تصمیمی در کشور به وجود آمد تا در ابتدای برنامه ششم دولت مکلف شود آمایش ملی را تدوین کند و آمایش استان‌ها براساس آمایش ملی تدوین و به استان‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: در استان‌ها اقدام مورد نیاز انجام شده است و در آمایش برنامه‌ها راهبردی است و عملیاتی نیست لذا قرار است در آمایش سرزمین استان نقش خراسان جنوبی در تقسیم کار کشور دیده شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اسناد استان با اسناد ملی تطابق داده شده و سند آمایش سرزمین تدوین شده است اما هنوز آمایش منطقه‌ای نداریم زیرا قبلا آمایش از پایین به بالا بود که ساز و کار عوض شد و از بالا به پایین شد که بر این اساس باید سند آمایش استان را بازنگری کنیم.

وی افزود در ارتباط با توزیع اعتبارات استان در برنامه ششم بنا بود چهار نوع ظرفیت برای تجهیز منابع استان‌ها دیده شود که اعتبارات، تسهیلات بانکی، خودیاری و سرمایه‌گذاری خارجی از مهمترین آنهاست و سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم و در زمینه خودیاری ضعیف هستیم.

پورعیسی تصریح کرد: برخی شوراها انتظار دارند مسوولان همه مسائل و مشکلات را حل کنند و اگر اینطور باشد شورا برای چه به وجود آمده است لذا شوراها باید از ظرفیت خود برای گسیل خدمات استفاده کنند.

وی گفت: ما منابع مختلفی برای استان داریم که هرکدام یک دستورالعمل خاصی برای توزیع دارد و کل اعتبارات در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان براساس جمعیت و ‌محدوده بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: طبق قانون در سهمی که به شهرستان‌ها می‌رسد اعتبار و تخصیص باید عادلانه باشد اما اینکه بگوییم سهم شهرستان‌ها ناعادلانه است اینطور نیست چون اعتبارات براساس مبنای خاص توزیع می‌شود.

وی گفت: استفاده از یکسری سیاست‌ها می‌تواند اعتبارات را از طریق مسوولان کشوری، استاندار و فرمانداران به شهرستان‌های مورد نظر گسیل کند و شیوه توزیع اعتبارات هم مبنایی دارد که استفاده از خودیاری و کوشش نمایندگان برای ارتباطات سطح ملی می‌‎تواند این مهم را محقق کند.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این همایش گفت: مردم در همه صحنه‌ها با شور انقلابی حضور دارند اما متاسفانه تعداد افراد کمی می‌خواهند پدرخوانده شوند و آشوب فکری و میدانی برای اعضای شورا ایجاد کنند.

علیرضا محمودی‌راد افزود: از مقام‌های نظارتی می‌خواهیم این موضوعات را رصد کنند تا اعضای شورای شهر با فراغت بهتری به امور بپردازند.

وی گفت: در انتخابات شوراها مردم ایران گام دیگری در تحقق قانون اساسی برداشتند اما آنچنان که باید و شاید هنوز شورا نقش خود را ایفا نکرده و نیازمند حمایت مردم و ارزش‌گذاری برخی گروه‌ها به شورای شهر است.

رییس شورای شهر بیرجند اظهار داشت: شوراها همه تفکرات فکری و سیاسی را در اتاق شورا باید کنار بگذارند، از یک طرف دولت گفته شوراها باید خودکفا شوند اما در مناطق محروم همچون خراسان جنوبی مشکلاتی وجود دارد که دولت باید حمایت کند.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که درآمد پایدار تامین شود اما از مقامات خواستاریم اعتبارات دولتی استان‌های محروم را محقق کنند.

محمودی‌راد با بیان اینکه یکی از چشم‌اندازهای ما پیگیری اعتبارات از دولت است گفت: شایسته‌سالاری و احترام به متخصصان و نخبگان را در اولویت قرار خواهیم داد زیرا افراد نخبه و دانشمند زیادی در شهر وجود دارند که با تشکیل شوراهای مشورتی بتوانیم اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

وی گفت: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری در دستور کار قرار گرفته که اگر محقق شود میزان اختیارات شورا و شهرداری در مدیریت شهری و رضایت‌مندی بالاتری را رقم خواهد زد.

وی افزود: دریافت حق السهم فروش نفت و سایر اعتبارات دولتی از مهمترین خواسته‌ها است که امیدواریم با تلاش شورای عالی استان و استانداری خراسان جنوبی محقق شود.

برچسب‌ها شورای شهر محمد فرهادی خراسان جنوبی مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر محمد فرهادی خراسان جنوبی شورای شهر محمد فرهادی خراسان جنوبی مدیریت شهری خراسان جنوبی برنامه ریزی اعضای شورا شهرستان ها شورای شهر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند

ایسنا/لرستان معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: شوراها یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی شهر و روستا هستند.

مسلم مرادی امروز (دهم اردیبهشت‌ ماه) در مراسم تقدیر از اعضای شوراهای اسلامی شهرهای بروجرد، اشترینان و ونایی که در سالن جلسات فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: شوراها در شهر و روستا، اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: شوراها برخاسته از مردم‌سالار دینی هستند و در این راستا باید کار مردم را در اولویت قرار داد و دغدغه‌های آنها تبدیل به مصوبه و اجرا شوند.

فرماندار بروجرد با بیان اینکه نقش شوراها در پیشبرد امور شهرها و روستاها بسیار مهم و با اهمیت است، افزود: مصوبات شورا باید قوی و برای رفع مشکل باشد تا گرهی از مشکلات باز کند.

مرادی بیان کرد: شوراهای اسلامی باید در راستای نظارت کافی و لازم بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای پیشبرد اهداف مد نظر و رسیدن به سطح مطلوب توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه شوراها از ظرفیت افراد نخبه و صاحب‌ نظر برای پیشبرد اهداف استفاده کنند، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا همواره یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی و آبادانی هر شهر یا روستا هستند.

معاون استاندار لرستان اضافه کرد: شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم، با حاکمیت و نماد تجلی خرد جمعی است.

در این مراسم، از اعضای شورای اسلامی شهرهای بروجرد، ونایی، اشترینان، سرهنگ خوانساری و سرباز وظیفه‌ای که هفته گذشته به زنانی که در خیابان خودروی آنها دچار مشکل شده بود، کمک کردند و پاکبانی که در بارندگی‌های اخیر جان چند حیوان را نجات داد، تقدیر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم روز ملی شوراها/ ۱۰ درصد شهرهای استان اصفهان بدون شهردار اداره می‌شوند
  • یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافت
  • شوراها روزنه‌ها و منافذی که به رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد را مسدود کنند
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند