Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:24:38 GMT

روایتی از ۴۰ ماه جانفشانی در سنگرهای دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۳۴۴۵

روایتی از ۴۰ ماه جانفشانی در سنگرهای دفاع مقدس

فرهنگ شهادت طلبی در دیار ساوه آن چنان پررنگ است که هرگاه نام و یادی از دوران جنگ تحمیلی می شود، کسی نمی تواند از نام بزرگی چون شهید مصطفی چمران بگذرد و رشادت های این شهید والامقام به کرات از رسانه ها و در قالب کتاب ها بازتاب یافته است اما واقعیت آن است که ساوه نه فقط یک چمران، بلکه چمران ها دارد و اکنون همرزمان شهدای آن دوران که بی هیچ منتی جان خود را برای دفاع از این سرزمین در طبق اخلاص گذاشتند فارغ از هر پست و مقام دنیایی، سینه هایی مالامال از خاطرات توام با معنویت دارند که بیان آنها برای نسل های سه دهه اخیر که فضای جنگ را ندیده اند، آموزنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارشی که ایرنا در روز سوم مهر با عنوان «فرار از «طرح کاد» و حضور در جبهه با شناسنامه دستکاری شده» منتشر کرد، خاطرات رزمنده ساوجی از روستای یاتان به نام اسدالله شناور بازتاب یافت و امروز هم پای صحبت و خاطرات «اکبر نیکوکار» که چهل ماه سنگرهای دفاع از ایران را ترک نکرد، نشستیم.

وی هم رزم یکی از شهدای گرانقدر ساوه به نام شهید مهدی ناصری بود و از سن ۱۶ سالگی وارد میدان نبرد با دژخیمان بعصی شد و هنگامی که قطعنامه ۵۹۸ تصویب و پایان جنگ اعلام شد، دیگر به جوانی پخته و با تجارب فراوان در سن ۲۱ سالگی تبدیل شده بود.

نیکوکار در گفت و گو با ایرنا، گفت: میدان جنگ تحمیلی و جبهه های نبرد فقط رویارویی با دشمن نبود بلکه حکم دانشگاهی برای تزکیه نفس و افزایش درجه تقوای الهی داشت که شهدا و رزمندگان با همین طرز فکر و استناد به آیات قرآن کریم که می فرماید: کسی که تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه نجاتی ایجاد می کند، وارد این میدان شدند و در نهایت هم جبهه همچون مفر و گریزگاهی برای پرواز به سوی معبود تلقی می شد.

وی اظهار داشت: اخلاص رزمنده‌ها باعث می شد همواره به این نتیجه برسیم که تقوا به معنای شجاعت در برابر دشمنان در میدان نبرد و البته تقویت معنوی و ایجاد سپری در برابر شیاطین و نفس اماره است و همین طرز فکر، پیروزهای بزرگی را نصیب جبهه اسلام در برابر رژیم بعثی نمود.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس افزود: امروز قدرت نظامی ایران به همت جوانان به جایی رسیده است که سایت های موشکی به عنوان سپر برای کشور عمل می کند و قدرت بازدارندگی آن به گونه ای است که هیچ کشوری جرات ندارد به فکر تعرض به خاک ایران باشد و این دستاورد از افتخارات نظام و جوانان مملکت محسوب می شود.
نیکوکار در بیان یکی از خاطراتش از جنگ، گفت: در دوران جنگ تحمیلی سلاح برتر در دست رزمندگان ایران، تقوا و اخلاص بود که با همین توانمندی ها از کیان میهن جانانه دفاع نمودند و در عملیاتی چون والفجر ۸ با مدیریت شهدایی چون فرمانده شهید ناصری از ساوه و مدیریت درست، موفقیت های چشمگیری حاصل شد که می توان گفت نقشه های امریکا را برای تجزیه کشور خنثی نمود.

وی افزود: شهید ناصری از فرماندهان مدبر دوران دفاع مقدس بود و  چندین بار در کنار این همرزم شهید، مجروح شدم و درجه رشادت و شهامت ایشان تا جایی بود که به عنوان اولین نفر در سنگر در برابر دشمن سینه سپر می کرد و در چنین وضعیتی بود که با اصابت ترکش دشمن همراه با حدود ۹ نفر از همرزمانش به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: دشمن شبانه خمپاره پرتاب می کرد و بی‌سیم‌چی گردان هم تنها بود، ما هم شب‌ها نوبتی پای بیسیم می‌نشستیم و حوالی ساعت ۱۲ یکی از شب ها، چند ساعتی پای بیسیم بودم و پس از اینکه خوابیدم، خمپاره زدند و جالب این بود که تنها کسی که مجروح نشد بی‌سیم‌چی بود.

وی افزود: دود تمام سنگر را گرفته بود و به دلیل کمبود جا، من برعکس خوابیدم و شاید همین موضوع سبب شد توفیق شهادت از من سلب شود اما
شهید موسوی درجا شهید شد و شهید ناصری هم در مسیر بیمارستان به شهادت رسیدند.
نیکوکار گفت: حدود ۳۰ ماه از ابتدای تشکیل گردان ولیعصر ساوه در کنار شهید ناصری بودم و اخلاص و شجاعت این شهید زبانزد بود و برعکس بسیاری از فرماندهان، دستور نمی‌داد بلکه خود همواره پیش‌قدم بود.
وی کرد: در یکی از مراحل عملیات کربلای ۵ من و شهید ناصری ترکش خوردیم اما ایشان خود را فرمانده گردان معرفی نمی‌کرد تا مبادا بدون نوبت به کار مداوای او رسیدگی شود و پس از درمان هم منتظر ترخیص از بیمارستان صحرایی نماند و با خارج شدن ترکش از بدنش، به خط مقدم برگشت.
این رزمنده اهل ساوه گفت: جنگ تحمیلی و رشادت های شهدا و رزمندگان، کشور را از خطر تجزیه نجات داد و در اهمیت این مقاومت جامانه فرزندان ایران زمین، بی ربط نیست سخنان صدام پس از حمله به کویت و پاسخ به این پرسش که چرا در دوران جنگ با ایران همیشه لباس نظامی بر تن داشتید را یادآوری کنم که گفت: گفت من در جنگ با کویت، مقاومتی ندیدم تا لباس رزم بپوشیدم، اما در ایران با جوانان و جوانمردان باید مقابله می کردیم.
وی تاکید کرد: همین سخن صدام کافیست که در برابر قطره قطره خون شهدای دوران دفاع مقدس احساس مسئولیت داشته باشیم و از مرزهای کشور تا پای جان دفاع کنیم. 


نیکوکار در ادامه، اظهار کرد: در جبهه های حق علیه باطل، رزمندگان همواره به ائمه اطهار و به خصوص سالار شهیدان توسل می جستند و در دسته های چند هزار نفری به خصوص در حسینیه بزرگ شهرک بدر در ایام محرم، آیین های ماه محرم را ادا می کردند.

وی در مورد اینکه چگونه در آن سن و سال به جبهه های نبرد اعزام شد، گفت: آن زمان با تفکر و سخن امروز شهید سپهبد سلیمانی که فرمود، ما ملت شهادت هستیم، مشتاقانه برای دفاع از کشور راهی جبهه می شدیم و من هم در زمان جنگ تحمل ماندن در ساوه را نداشتم و بهترین دوران عمرم را در دوران دفاع مقدس سپری کردم که از ۱۶ تا ۲۲ سالگی و پایان جنگ بود.
نیکوکار گفت: در آن زمان علاوه بر حضور در جبهه، دانشجو بودم و همزمان در کلاس درس و جبهه حضور داشتم اما مادرم خیلی بی‌تابی می کرد و من هم برای تسکین دل او، فتوایی از امام راححل را  روی طاقچه منزل گذاشته بودم که در خصوص ضرورت اشاعه فرهنگ شهادت و ایثار بود.

این رزمنده جبهه و جنگ، گفت: دنیای دفاع مقدس مانند اقیانوسی بیکران است که در وصف نمی گنجد اما آنچه برایم بسیار سخت بود، دیدن لحظات شهادت دوستان و همرزمانم بود که برایم بسیار سخت گذشت.

برچسب‌ها ساوه جنگ تحمیلی شهدا هفته دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه جنگ تحمیلی شهدا ساوه جنگ تحمیلی شهدا هفته دفاع مقدس دوران دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهید ناصری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۳۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جلایی بعد از ظهر چهارشنبه در نشستی با جمعی از تشکل‌های کارگری استان همزمان با هفته کار و کارگر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر حال جامعه کارگری خوب باشد حال بیش از نیمی از جامعه خوب خواهد بود، اظهار کرد: ما در قبال مشکلات و دغدغه‌های کارگری علاوه بر وظیفه اداری، وظیفه انسانی و شرعی داریم.

وی با تاکید بر اینکه حرف جامعه کارگری با هر گرایش و سلیقه‌ای باید شنیده شود، تصریح کرد: جامعه کارگری در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، نقش بسزایی و پررنگ داشته است و طیف وسیعی از جامعه ایثارگران متعلق به قشر کارگری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به نقش اساسی جامعه کارگری در تحولات و رویدادهای سیاسی و اجتماعی، بر لزوم پیگیری مطالبات معیشتی و مشکلات امنیت شغلی و درمانی کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تاکید کرد.

گفتنی است در ابتدای این نشست هر یک از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مسائل و مشکلات جامعه کارگری پرداختند.

امنیت شغلی، وضعیت معیشتی و درمانی کارگران، مشکلات بیمه‌ای و امور بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله مسائلی بود که در این نشست مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6094482

دیگر خبرها

  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • حضور ۳ هزار نفری کارگران سوادکوه در جبهه‌های دفاع مقدس
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی