Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بسیاری از زوایای جنایات رژیم صدام در جنگ ۸ ساله ایران ناگفته مانده، گفت: پژوهشگران، محققان، نویسندگان و تمامی افرادی که به نوعی خاطراتی از جنگ دارند ضروری است مصادیق نقض حقوق بشر جنگ تحمیلی علیه ایران را در عرصه‌های بین‌المللی تبیین کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، معصومه رامهرمزی، نویسنده و امدادگر دوران دفاع مقدس ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور در ستاد حقوق بشر ایران، بخشی از خاطرات خود طی دوران دفاع مقدس را بازگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




این مددکار اجتماعی دوران دفاع مقدس، با تاکید بر اینکه جنگ هشت ساله صدام علیه ایران از ابتدا تا انتها نقض حقوق بشر بود، اظهار داشت: واژه جنگ تحمیلی بار حقوقی دارد و باید از این جنبه در عرصه بین‌المللی پیگیری و بازتاب داده شود. چون جنگ متجاوزانه علیه کشورمان تهاجمی سراسری بود و علاوه بر نظامیان مردم بیگناه را هم مورد حمله و تهاجم قرار داد.

وی افزود: حتی جنگ هم باید قواعدی داشته باشد و اصول بشردوستانه در آن رعایت شود، اما اقدامات رژیم بعث علیه ایران نقض تمامی کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی بود، ولی با این حال جهان در برابر این همه وحشی‌گری سکوت اختیار کرد.

این نویسنده دوران جنگ، اذعان کرد: هجوم سراسری و غیرانسانی ارتش صدام به ایران نقض آشکار معاهده ۱۹۷۵ الجزایر بود؛ لایحه‌ای که بین ایران و عراق در سال ۵۳ تصویب شد و خط مرزی بین دو کشور مشخص شده بود که هر دو کشور الزام داشتند از تهاجمات پیشگیری کنند، ولی صدام این معاهده را نقض کرد.

وی افزود: من آن زمان ۱۴ ساله بودم و به همراه خانواده ساکن آبادان بودیم. علیرغم همسایگی با عراق و رابطه عمیق بین دو ملت، دولت بعث عراق حقوق بشر ملت ایران را زیر پا له کرد و این روابط را نادیده گرفت. تنها در روز هفدهم مهر ۵۹، حمله موشکی ارتش صدام به دزفول ۳۵۰ مجروح و ۱۰۶ شهید بر جای گذاشت.

رامهرمزی ادامه داد: با وجود اینکه توپخانه دشمن بر هویزه، دزفول، شوش، اندیمشک و آبادان، سلطه داشت، اما برای ارعاب مردم از حمله موشکی علیه مردم بی دفاع استفاده می‌کرد، از این رو، طی ۶ ماهه اول جنگ بیشترین شهید غیرنظامی را داشتیم که عمدتا اعضای یک خانواده بودند که در موشک‌باران به شهادت رسیدند.

وی ضمن بازخوانی برخی از خاطرات خود از جنگ یادآور شد: به عنوان یک امدادگر در بیمارستان امام خمینی صحنه‌ای را دیدم که یک دختر بچه ۶ ساله، سرش دو نیم شده بود و مو‌ها و مغزش نمایان بود.. علاوه بر این صحنه‌های دلخراش، نیرو‌های عراقی شهر‌ها و منازل مردم را چپاول و غارت می‌کردند؛ در صورتیکه در کنوانسیون‌های بین‌المللی غارت از موارد نقض حقوق بشر در جنگ محسوب می‌شود، ولی ۸۰ کشور جهان در قبال این نقض در سکوت کامل بودند!

مددکار اجتماعی جنگ تحمیلی، در ادامه بیان کرد: یکی از موارد جدی نقض حقوق بشر در اردوگاه‌های عراق اتفاق افتاد که با اسرای ما وقیحانه‌ترین رفتار را داشتند. به اسرای ایرانی غذا نمی‌دادند تا از گرسنگی بمیرند و یا آنقدر ضعیف شوند که در معرض مرگ قرار گیرند و اگر می‌فهمیدند که اسرا پاسدار و یا بسیجی هستند آن‌ها را مسلح و یا آنقدر شکنجه می‌کردند که نه نامی و نه پیکری از این اسرا باقی بماند.

وی در ادامه گفت: در خاطرات یکی از فرماندهان جنگ آمده که ارتش صدام از آر پی جی‌هایی استفاده می‌کرد که آغشته به مواد شیمایی و گاز‌های سمی بود. با استفاده از این آر پی جی‌ها هم مردم بی‌گناه را به شهادت می‌رساند و هم اگر فردی زنده می‌ماند شیمایی می‌شد.

رامهرمزی گفت: باید با دیپلماسی قوی جنایت صدام را که با حمایت غربی‌ها بسیاری از زنان و کودکان ایران را به شهادت رساند در عرصه بین‌المللی تبیین کنیم. سازمان ملل و نهاد‌های حقوق بشری در دفاع از ایران و ملت ما با بی‌آبرویی سکوت کامل اختیار کردند؛ ما باید قدرت بازدارندگی خود را قوی و تقویت کنیم. چون غربی‌ها و دشمنان جمهوری اسلامی ایران با وقاحت افکار عمومی جهان را علیه ما به بازی می‌گیرند چرا، چون شعار ما " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" است.

وی در خاتمه از مادر شهدای افراسیابی به عنوان الگوی ایثار و مقاومت نام برد و گفت: این بانوی نمونه ۴ پسرش را در جنگ از دست داد در حالیکه خود با شهامت و شجاعت فرزندانش را راهی جبهه‌های جنگ می‌کرد. این موارد عجیب است، ولی متاسفانه به قدر کافی این ایثارگری‌ها در عرصه بین المللی انعکاس نیافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جنگ تحمیلی ایران الگو حقوق بشر دوران دفاع مقدس نقض حقوق بشر جنگ تحمیلی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد / شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / پنج فعالیت بشری که از فضا دیده می‌شود / مارچ ۸۱۱، سلطان فرمول یک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

سرباز ژاپنی که تا ۲۹  سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد

 

ستوان هیرو اوندا از ارتش امپراتوری ژاپن یک افسر اطلاعاتی بود که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم تسلیم نشد. در اواخر جنگ جهانی دوم نیرو‌های ژاپنی که مسئول حفاظت از جزایر پراکنده تحت تصرف ژاپن در اقیانوس آرام بودند، در اثر نرسیدن اطلاعات یا روحیه نظامی‌گری قوی که آن زمان حاکم بر جو نیرو‌های نظامی ژاپن بود تا مدت‌ها پس از تسلیم دولت ژاپن به نبرد ادامه دادند. از بین این سربازان وفادار به امپراتور، عجیب‌ترین مورد هیرو اوندا است که تا ۲۹ سال بعد از پایان جنگ به دستور فرمانده خود به نبرد ادامه داد. فرمانده اوندا به او دستور داده بود که از جنگل غذا پیدا کند، خودکشی نکند و به او اطمینان داده بود که شاید سه سال و شاید پنج سال طول بکشد، اما هر اتفاقی که بیفتد ما بازخواهیم گشت. تا آن زمان، مادامی که حتی یک سرباز داری باید به رهبری آن‌ها ادامه دهی. اوندا تا زمانی که فرمانده بازنگشت و فرمان به تسلیم شدن نداد، دست از نبرد نکشید، هنگام تسلیم شدن تفنگ، مهمات و نارنجک‌های دستی او هنوز سالم و آماده کار بود.

 

 

شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین

 

عدی صدام حسین، پسر بزرگ صدام حسین و مدیر اصلی روزنامه بابل عراق و مدتی رئیس کمیته المپیک عراق بود و اقدامات عجیب و تنبیهات غریبش در قبال ناکامی‌های ورزشکاران عراقی زبانزد بود. او در قساوت و خشونت جنسی مشهور بود و جنایات بسیاری را مرتکب شد و به واسطه همین رفتارها، هدف ترور نیز قرار گرفت و از ناحیه پا آسیب جدی دید. در حمله آمریکا به عراق، عدی صدام در لیست افراد شدیداً مورد تعقیب دولت آمریکا بود تا اینکه در سال ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۳ در پی حمله نیرو‌های آمریکایی به پناهگاهشان در موصل کشته شد. عدی در دوران دیکتاتوری صدام حسین، زندگی شاهانه داشت و از جمله تفریحاتش نگهداری از گروهی از شیر و یوزپلنگ در ویلاش بود. تصاویر این شیر و یوزپلنگ‌ها که پسر صدام در دوران نفت در برابر غذا و گرسنگی مردم عراق، به آن‌ها ظرف مملو از گوشت را می‌دهد، می‌بینید.

 


پنج فعالیت بشری که از فضا دیده می‌شود

 

با فرستادن ماهواره‌ها در دهه هفتاد میلادی به فضا و نظارت بر فعالیت‌های بشری، تغییر کره زمین بعد از گذشت چهل سال از آن زمان با در کنار قرار دادن این عکس‌ها حیرت آور است و می‌توان به راحتی نابودی محیط زیست به دست بشر را دید؛ این تصاویر حیرت انگیز را در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

مارچ ۸۱۱ ، سلطان فرمول یک

 

«مارچ ۸۱۱ / March ۸۱۱» یک خودرو فرمول یک است که در سال ۱۹۸۱ تولید و با آن مسابقه داده شده است. این خودرو توسط تیم گرند پریکس مارچ و راننده ایرلندی آن، «دریک دیلی / Derek Daly» و راننده شیلیایی، «الیسِئو سالازار / Eliseo Salazar» و راننده سوئدی «استفان یوهانسون / Stefan Johansson» رانده شده است. همچنین این خودرو در ۱۵ مسابقه گرند پریکس شرکت داده شد و مقام‌های زیادی را نیز کسب کرد. در این ویدیو فرد ایرلندی که عاشق مسابقات فرمول یک است، توانسته این خودرو را به دست بیاورد. او درباره نحوه به دست آوردن آن و کار‌هایی که با این خودرو انجام می‌دهد، داستان‌هایی را روایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • سرباز ژاپنی که تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ جهانی تسلیم نشد / شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / پنج فعالیت بشری که از فضا دیده می‌شود / مارچ ۸۱۱، سلطان فرمول یک
  • ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ و سامانه‌های کشف و شناسایی در پدافند
  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است
  • آسیب‌شناسی راهکار تقویت فرآیند جبهه‌ سازی در عرصه فرهنگی است
  • حرکت بر لبه فناوری، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • راه حل سند تحول برای رفع مشکل پراکندگی نظرات در حقوق عامه
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار