Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@20:43:11 GMT

سدهای خوزستان ۱۳ درصد آب دارند

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۵۱۰۳

سدهای خوزستان ۱۳ درصد آب دارند

معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفای کشور با اشاره به حجم پایین منابع آبی در سدهای خوزستان، گفت: متأسفانه در این چند ماه اقدام اساسی برای جلوگیری از تنش مجدد آبی در استان انجام نشده است.

به گزارش قدس آنلاین، هدایت فهمی ضمن اشاره به رضایت‌بخش نبودن وضعیت آبی خوزستان عنوان کرد: طبق آخرین آماری که بنده داشتم، حدود ۱۳ درصد سدهای استان خوزستان منابع آب دارند و در صورتی که طبق پیش‌بینی‌ها بارش قابل توجهی صورت نگیرد، خوزستان با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفای کشور ادامه داد: این به معنای سیاه‌نمایی نیست و واقعیتی است که مسئولان و مردم باید بدانند و اگر آمادگی صورت نگیرد، به مشکل جدی خواهیم خورد.

وی اظهار داشت: آمادگی به دو صورت انجام می‌گیرد؛ شیوه‌ای که معمولاً در کشور وجود دارد به صورت مدیریت بحرانی و موقت است. مثلاً در بحث تأمین آب شرب با تانکر آبرسانی می‌کنند و در بخش کشاورزی زیان کشاورزان را جبران می‌کنند در صورتی که باید برای شبکه توزیع و انتقال آب شرب و آب و فاضلاب خوزستان فکری جدی شود تا با ایجاد زیرساخت‌ها و نوسازی آنها بتوان بحران را کنترل کرد. درواقع راه‌حل درازمدت است و باید یک برنامه جامع سیل و خشکسالی داشته باشیم.

معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفای کشور گفت: علی‌رغم آنکه در برنامه چهارم توسعه هم وظیفه تدوین این برنامه آمده بود، ولی هیچ‌وقت از جانب هیچ دولتی انجام نشد و کسی هم مطالبه نمی‌کند که چرا این برنامه تدوین نشده است؟

وی تصریح کرد: در حال حاضر به محض آمدن سیل، همه به دنبال راهکار موقت هستند و در شرایط خشکسالی هم، همه با کارهای شعاری و گذری اقداماتی انجام می‌دهند در صورتی سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و باید برنامه مدیریت این دو سیل و خشکسالی با هم باشند.

فهمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اصلاح الگوی کشت استان افزود: همانطور که می‌دانید طبق قانون سازگاری با کم آبی، مصوبه هیأت دولت، کشت برنج در غیر از دو استان کشور ممنوع شده است ولی در حال حاضر علی‌رغم مشکلات کم‌آبی به طور گسترده کشت برنج در استان‌های اصفهان و خوزستان انجام می‌شود و حتی دولت هم ضرر و زیان کشاورزان را پرداخت می‌کند که این از عجایب قانون‌گذاری در کشور است!

معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفای کشور تأکید کرد: بنابراین تغییر الگوی کشت و اصلاح آن ضروری است و تا زمانی که چنین اقدامی توسط دولت دنبال نشود، با تبلیغ و دستور کار خاصی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: عملاً در این چند ماه به غیر از آبرسانی با تانکر هیچ کار خاصی انجام نشده و با توجه به بودجه خوبی که به این بخش اختصاص داده شده، بنابراین مسئولین ذیربط باید به طور شفاف کارنامه خودشان را برای اثربخشی و مدیریت آب خوزستان ارائه دهند.

فهمی در پایان با اشاره به اینکه سال آبی سختی پیش‌رو خواهیم داشت، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، مخازن آب با کمبود آب بیشتری روبرو خواهند شد و بالطبع شهرهای زیادی، حداقل ۳۰۰ شهر، درگیر تنش آبی خواهند شد و همچنین به علت افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی، مشکلات فرونشست زمین هم ممکن است رخ دهد. مشارکت مردم هم در این زمینه بسیار مهم است و دولت هم باید در بحث مدیریت الگوی کشت و همچنین تأمین آب شرب عزم خود را جزم کند و کارهای بلندمدت از جمله تدوین برنامه مدیریت جامع سیل و خشکسالی را از جهت تدوین، اجرا و نظارت پیگیری کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سد خوزستان حجم آب سیل و خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجم آب سدهای بزرگ و مهم کشور در اثر بارش‌های اخیر با یک درصد رشد از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته همراه شد.

فروردین‌ماه امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور رخ داد که برخی مواقع موجب بروز سیل شد. تداوم این بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز سبب بهبود اندک حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور شد.

بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت.

بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود است. سال گذشته و در همین بازه زمانی ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود بوده است.

این سدها در ایران ۱۰۰ درصد پر شده‌اند

کاهش ۵ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

مجموع آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت در حالی به رقم ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان در سال آبی گذشته ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده که ۵ درصد کاهش دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

این خروجی آب از سدها علاوه بر تأمین آب موردنیاز کشور بوده برای مدیریت بهتر سیلاب‌ها انجام شده است.

میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) که تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۶۴ درصد بود با رشد یک‌درصدی به ۶۵ درصد رسید.

کد خبر 849453 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم سد سازی آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • آخرین خبرها از وضعیت سدهای خوزستان؛ سد دز پر شد
  • سد دز پر شد/ وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟