Web Analytics Made Easy - Statcounter

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «فاطمی» روزنامه‌نگار بود و قلم تندی داشت علیه سلطنت و دولت‌های دوره پهلوی و علیه انگلیس. معلوم است به دلیل مقالات آنچنانی، کارش به حبس هم کشید. در ۳۰ سالگی نیز دیگر مشهور شده بود و خودش روزنامه داشت که اسمش «باختر امروز» بود و در شماره نخست آن نوشته بود: «با همان جسارت و بی‌پروایی از مصالح علف‌خورها، پابرهنه‌ها، گرسنه‌ها و بی‌کفن‌ها دفاع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه مال میلیون‌ها مردمی است که در اثر ضعف و ناتوانی در شرایط زندگی قرون وسطی باقی مانده‌اند و از دنیای قرن بیستم خبری ندارند. شعار ما این است: یا مرگ یا آزادی». فاطمی در عرصه سیاست هم فعال بود و از نزدیکان «محمد مصدق» بود و پیشنهاد ملی‌شدن صنعت نفت را نخستین‌بار فاطمی مطرح کرده بود و وقتی مصدق دولت تشکیل داد فاطمی سمت مهمی گرفت و از مهر سال ۱۳۳۱ شمسی وزیر امورخارجه شد. اولین کاری هم که کرد تعطیلی سفارت انگلیس در تهران بود.

به گفته «محمد مصدق» پیشنهاد ملی‌شدن صنعت نفت را نخستین‌بار «فاطمی» مطرح کرده بود

فراری بغداد!

فاطمی در سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۳۲ ترور شد؛ ۲ بار. و هر بار جان سالم به در برد و از روی تخت بیمارستان پیام داد: «برای جامعه و ملتی که می‌خواهد زنجیرهای گران بندگی و غلامی را پاره کند این‌طور رنج‌ها و جان سپردن‌ها و قربانی‌دادن‌ها باید امری عادی و بسیار ساده تلقی شود. تنها آتش مقدسی که باید در کانون سینه هر جوان ایرانی برای همیشه زبانه بکشد این آرزو و آرمان بزرگ و پاک است که جان خود را در راه رهایی جامعه و نجات ملت خود از چنگال استعمار و فقر و بدبختی و ظلم و جور بگذارد».

وقتی کودتای ۲۵ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی برای بازگرداندن شاه شکست خورد همان آتش سینه فاطمی برافروخته شد و علیه پهلوی دوم در میدان بهارستان سخنرانی کرد و مقالات تندی علیه سلطنت و علیه استعمار انگلیس در ایران و شرق جهان نوشت و پهلوی دوم را که به بغداد فرار کرده بود «فراری بغداد» نامید.

صفحه نخست روزنامه «باختر امروز» در روز ۲۵ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی؛ روز کودتای ناموفق!

وقتی در روز ۲۸ مرداد دوباره انگلیس و آمریکا کودتا کردند و این بار کودتا پیروز شد و مصدق دستگیر شد فاطمی در خانه دوستانش مخفی شد و خودش نوشت: «بعد از ظهر ۲۸‌ مرداد وقتی سیل گلوله توپ و مسلسل به خانه دکتر مصدق می‌بارید من به اصرار یکی از کسانم به خانه روبروی خانه نخست‌وزیر رفته و از آنجا با ماجرای فراوان، همین‌که شب‌ رسید به خانه آشنایی پناه بردیم و ۲ روز بعد به جایی که اینک قلم را در آن خانه‌ به دست دارم آمده پنهان شدم».
فاطمی مدتی بعد دستگیر شد و این روایت تاریخ است: «فاطمی در ۶ اسفند ۱۳۳۲ خورشیدی دستگیر شد... در هفتم مهر ۱۳۳۳ خورشیدی پس از محاکمه غیرعلنی در دادگاه نظامی به دلیل اقدام برای برکناری محمدرضا پهلوی و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه ۱۹ آبان همان سال او را تیرباران کردند و پیکرش در قبرستان ابن‌بابویه شهر ری در کنار شهدای قیام ۳۰ تیر به خاک سپرده شد».

«فاطمی» هنگام دستگیری توسط کودتاچیان

شدت عمل ضروری است!

حالا ماجرای «این‌گونه افراد» چه بود؟ وقتی کودتا شد کودتاچیان به این نتیجه رسیدند که اعدام مصدق به صلاح نیست ولی فاطمی را می‌توان و باید تیرباران کرد تا وضعیت آرام شود. همین ایده را دبیر سفارت انگلیس در تهران در زمان کودتا مکتوب کرد و فاطمی را «این‌گونه» افراد نامید؛ «اعدام بی‌رحمانه... ممکن است در مورد مصدق عاقلانه نباشد ولی شاید برای فاطمی، اگر دستگیر شود، بهترین راه حل باشد. تا زمانی که این‌گونه افراد زنده هستند و در ایران به سر می‌برند، همیشه خطر ضد کودتا وجود دارد، شدت عمل ضروری است».

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۷ مهر مصادف با ۲۹ سپتامبر میلادی و ۲۲ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ درگذشت «ابن نُقطه» عالم و حدیث‌شناس مشهور در سال ۶۲۹ قمری
ـ زادروز «میرزا محمد باقر خوانساری» فقیه و محدث مشهور در سال ۱۲۲۶ قمری
ـ زادروز «انریکو فِرمی» فیزیک‌دان معروف ایتالیایی در سال ۱۹۰۱ میلادی
ـ درگذشت «امیل زولا» ادیب و نویسنده مشهور فرانسوی در سال ۱۹۰۲ میلادی
ـ شهادت سرداران اسلام؛ نامجو، فلاحی، فکوری، کلاهدوز و جهان‌آرا در سال ۱۳۶۰ شمسی
ـ روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی در ایران

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین فاطمی سلطنت وزیر امور خارجه محمد مصدق ملی شدن صنعت نفت پهلوی دوم کودتای 28 مرداد روزنامه باختر امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۷۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام و خبرنگاران: شوخ‌طبع‌ترین نسخه جواد

به گزارش "ورزش سه"، یکی از انتقاداتی که از ابتدای فصل به سبک بازی تیم جواد نکونام مطرح بوده، بازی تدافعی و یا تمرکز روی کسب پیروزی با حداقل اختلاف گل بوده است. انتقادی که البته از سوی اکثریت جامعه هواداری استقلال رد شده و آبی ها اعتقاد دارند اگر تیمشان می تواند با این نوع بازی عنوان قهرمانی را کسب کند، مشکلی با پیروزی های ناپلئونی و کمترین اختلاف ممکن ندارند.

با این حال، در بسیاری از نشست های خبری جواد نکونام، این سوال از سرمربی استقلال مطرح شده که سبک بازی تیم او تدافعی است و او نیز در پاسخ اعلام کرده که مشکلی با این نوع بازی ندارد.

در کنفرانس پیش از بازی فردا برابر ذوب آهن نیز یک بار دیگر این سوال از نکو پرسیده شد. او درخصوص صحبت هایی که از ابتدای لیگ درباره سبک بازی استقلال مطرح می شود و اینکه این صحبت ها چقدر برای او اهمیت دارد و آیا او به این اظهارات اصلا توجهی می کند یا نه، گفت: من هر کاری دلم بخواهد انجام می‌دهم.

اما در پایان نشست خبری یک بار دیگر این سوالات از نکونام پرسیده شد که متن آن را بی کم و کاست با هم می خوانیم:

این لحظه ای است که نکونام در پاسخ به سوال تکراری خبرنگار، پوزخند معنا داری زد.

خبرنگار اول: خیلی از هواداران دوست دارند که فوتبال هجومی‌تری را از استقلال ببینند... (در این لحظه جواد نکونام به صحبت های مطرح شده پوزخند طعنه آمیزی زد)

خبرنگار اول با دیدن خنده های نکونام با لحنی که سعی در توضیح دادن سوالش داشت، در ادامه گفت: این را از آن جهت می‌خواهم بگویم که آیا برد یک بر صفر برای شما معقول‌تر است یا نه مثلاً بازی با یک نتیجه پرگل به پایان برسد... مثلاً پیروزی چهار بر دو یا سه بر دو شود.

(در شرایطی که نکونام قصد داشت به این سوال پاسخ دهد، ناگهان خبرنگار دوم به میان صحبت های سرمربی استقلال پرید)

خبرنگار دوم: آقای نکونام جسارتا من سوال ایشان را کامل کنم.

زمانیکه خبرنگار دوم قصد داشت تا به قول خودش سوال خبرنگار اول را کامل کند، نکونام مدعی شد که آنها از قبل با همدیگر (سوالی که قرار است پرسیده شود) هماهنگ کرده اند.

نکونام نیز با تعجب رو به خبرنگار دوم کرد و گفت: نه خب شما نمی‌توانید سوال او را کامل کنید. پس با همدیگر هماهنگ کرده‌اید. (خنده نکونام و خبرنگاران حاضر در نشست) خدا را شکر دارد یک سری چیزها می‌آید بیرون!

خبرنگار اول نیز در واکنش به صحبت‌های نکونام گفت: نه ما فقط سوال فنی پرسیدیم.

نکونام اظهارات خبرنگار اول و توضیحاتش را قبول نکرد و با اشاره به خبرنگار دوم، روی موضع خود مبنی بر هماهنگ بودن این سوال تأکید کرد.

سرمربی استقلال نیز در شرایطی که با دست خبرنگار دوم را نشان می‌داد رو به خبرنگار اول کرد و گفت: نه خوب الان ایشان که می‌خواهد سوال را کامل کند یعنی شما با هم هماهنگ هستید.

خبرنگار اول نیز که تلاش می کرد برای سرمربی استقلال توضیح دهد که او دچار سوءتفاهم شده است، گفت: من نیز همین سوال را می‌خواستم بپرسم و اینکه هواداران.... (سوال او ناتمام ماند.)

نکونام با اشاره به تکراری بودن این اتفاقات، گفت که از اول فصل، استوار سر جایش ایستاده است.

سپس نکونام وارد بحث شد و گفت: مهم نیست! ما از ابتدای فصل به این چیزها عادت کرده ایم. خودتان دیده‌اید که ما ایستاده‌ایم و استوار در خدمتیم.

خبرنگار دوم نیز بالاخره سوال خودش را مطرح کرد و گفت: فلسفه فوتبال جواد نکونام و الگوریتمی که در ذهنش وجود دارد چیست؟ قاعدتاً یک سری‌ها آن را می‌پذیرند و یک سری نیز نمی پذیرند و یک سری بازی پرگل را دوست دارند و برخی نتیجه، برای شما کدام یک مهم‌تر است؟

در نهایت نیز پاسخ کوتاه و کنایه آمیز نکونام، با خنده های او و ترک نشست همراه بود.

در شرایطی که یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست به میان صحبت‌های خبرنگار دوم آمده بود و می‌گفت این یک سوال دیگر شد، نکونام نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: دو تیم با هم بازی می‌کنند... یک تیم بازی را برنده می‌شود... من دوست دارم که تیم من بازی را ببرد. فلسفه من این است!

ویدئو: 331866

در نهایت نیز نشست خبری با خنده های نکونام و خبرنگاران به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • نکونام و خبرنگاران: شوخ‌طبع‌ترین نسخه جواد
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • تشییع لاله فاطمی بر روی دستان مردم ویان و کبودراهنگ
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • یک نام جدید برای پرسپولیس مطرح شد
  • تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات
  • چرا در استقلال کودتا به پا شد؟ / دست رد به سینه پرسپولیس!