Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان موفق به تولید پچ واکسن دارای ریزسوزن شده‌اند که پاسخ ایمنی بسیار بیشتری نسبت به تزریق واکسن سنتی ارائه می‌دهد و علاوه بر بر این حس درد و اضطراب احتمالی مربوط به تزریق با سوزن‌های معمولی را به وجود نخواهد آورد.

به گزارش برنا و به نقل از ساینس الرت، در حالی که پچ‌های ریز سوزنی (Microneedle) سال‌هاست که در حال تحقیق و توسعه هستند، اما مشخص شده است که تولید انبوه آن‌ها دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، تطبیق یک پچ یکسان برای انواع مختلف واکسن‌ها نیز می‌تواند چالش دیگری در مسیر توسعه این فناوری باشد.

این تحقیقات جدید با استفاده از روش پیشرفته چاپ سه‌بعدی به نام «تولید رابط مایع پیوسته» یا CLIP، با استفاده از پرتوی فرابنفش و رزین مخصوص برای تولید پچ‌ها (پچ‌هایی که از نظر اندازه، شکل و فاصله سوزن‌ها یکسان هستند)، به این دو چالش پاسخ داده است.

شائومین تیان، میکروبیولوژیست از دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل می‌گوید: «رویکرد ما به ما این امکان را می‌دهد که ریزسوزن‌ها را مستقیماً به صورت سه‌بعدی چاپ کنیم؛ این کار به ما اجازه می‌دهد تا از نظر عملکرد و هزینه بهترین ریزسوزن‌ها را طراحی کنیم.»

به گفته محققان، سهولت و سرعتی که توسعه این پچ‌های ریزسوزنی به همراه خواهد داشت می‌تواند در فراگیر شدن آن‌ها مؤثر باشد. علاوه بر مزیت استفاده نکردن از اجتناب از سرنگ‌های معمولی، نقطه قوت دیگر این پچ‌ها امکان استفاده شخصی از آنهاست؛ یعنی با استفاده از این پچ‌ها نیازی به رزرو نوبت از پزشک یا پرستار برای دریافت واکسن مورد نظر نیست و هر شخصی می‌تواند خودش واکسن مورد نیازش را به خودش تزریق کند. زیرا این سوزن‌های کوتاه فقط به لایه زیر لایه سطحی پوست (ترانس درمال) نفوذ می‌کنند و مانند واکسن‌های سنتی به لایه‌های زیر پوستی (تزریق زیرجلدی یا عضلانی) وارد نخواهند شد.

با این روش دارو مستقیماً در مجاورت سلول‌های ایمنی پوست وارد خواهد شد، که برای واکسیناسیون بسیار مناسب است. به این ترتیب با یک سیستم دارورسانی کارآمدتر، ممکن است دوز‌های مورد نیاز تزریق واکسن‌ها نیز کاهش پیدا کند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی روی موش‌ها، محققان مشاهده کردند که با استفاده از این پچ، میزان تولید سلول‌های ایمنی T و پاسخ آنتی‌بادی اختصاصی علیه آنتی‌ژن ۵۰ برابر بیشتر از تزریق سنتی زیرجلدی زیر سطح پوست خواهد بود.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی می‌گویند طراحی و رویکرد این پچ‌های پوستی می‌تواند برای پوشش واکسن‌های آنفولانزا، سرخک، هپاتیت و حتی کووید-۱۹ مناسب باشد. از نظر حمل‌ونقل نیز نیازی به روش‌های ویژه جابه‌جایی یا نگهداری در سرما نخواهد داشت که می‌تواند با تسهیل فرآیند به افزایش نرخ واکسیناسیون کمک کند. این پچ‌ها حتی می‌توانند بر اساس پیشرفت‌های اخیر در زمینه برای ترکیب چندین دارو، چند دارو را روی یک پچ عرضه کنند.

اگرچه این پچ‌ها هنوز وارد کارآزمایی بالینی نشده‌اند، به نظر می‌رسد مزایای مشابه مزایایی که در موش‌ها مشاهده شد، باید در مورد انسان هم مشاهده شود و به این ترتیب امکان ایجاد پاسخ سریع‌تر و کارآمدتر واکسن به همه‌گیری‌ها و عالم‌گیری‌ها را در آینده فراهم کند.

محققان در همین مرحله از کار متوقف نشده‌اند و در مرحله بعدی به دنبال چگونگی تطابق دادن واکسن‌های آر‌ان‌ای مانند واکسن‌های کووید-۱۹ فایزر و مدرنا با پچ واکسن ریزسوزنی‌شان هستند.

مهندس شیمی، جوزف دی سیمون، از دانشگاه استنفورد می‌گوید: «ما با توسعه این فناوری، امیدواریم بتوانیم پایه و اساس توسعه سریع‌تر واکسن‌ها را در دوز‌های پایین‌تر و بدون درد و نگرانی ناشی از تزریق، ایجاد کنیم.»

نتایج این تحقیق در مجله علمی معتبر PNAS منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا فناوری پزشک پرستار پوست دارو واکسیناسیون پوشش سرما واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

به گزارش تسنیم، یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید