Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مسلمی بازیگر برنامه کودک «فیتیله» با تاکید بر این‌که در تولید آثار برای کودکان غفلت زیادی صورت گرفت، گفت: تئاتر کودک رو به فراموشی است.

محمد مسلمی، بازیگر برنامه کودک به نام «فیتیله» که در این برنامه به شهرت رسید و کار با کودکان در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود، در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: علاوه بر تئاتر، در سینما و تلویزیون هم هیچ کاری برای کودکان انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت در این شرایط تئاتر کودک و حتی بزرگسال به طور کل تعطیل شده و متاسفانه مسئولین به این بخش هیچ نگاه مثبتی ندارند و این بخش کم کم درحال فراموش شدن است.

او افزود: به نظر من نباید تئاتر و حتی سینما و تلویزیون را به حال خود رها کرد و باید تا جایی که در توان هست برای کودکان تولید اثر کرد چراکه در این شرایط وخیم کودکان در خانه مانده‌اند و به دلیل ترس از مبتلا شدن، والدین آن‌ها را خیلی از خانه بیرون نمی‌برند و تولید جدیدی نیز در دست نیست تا کودکان و نوجوانان سرگرم شوند پس بهتر است تولیدکنندگان دست به دست همدیگر دهند و برای قشر کودک و نوجوان برنامه‌سازی و فیلم‌سازی صورت بگیرد.

مسلمی در این باره که چرا فیلم- تئاترهای مختلف زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده است بیان کرد: به طور کل در بخش کودک ضعف زیادی وجود دارد و ارگان‌های دولتی و خصوصی به سمت آن نمی‌روند و ما شاهد این هستیم که روز به روز کودکان به فیلم، سریال و انیمیشن های خارجی کشیده می شوند و دلیل آن این است که جذابیت و کیفیت‌های خاص آن باعث شده تا کودکان به چنین آثاری جذب شوند و اگر این اتفاق در کشور خودمان اتفاق بیفتد باید سرمایهگذاری شود اما متاسفانه کسی به فکر نیست و کلا از کار کودک غافل شده‌اند و همچنین به دلیل عدم سرمایه‌گذاری هنرمندانی که قدیم در کار کودک مشغول فعالیت بودند این مسیر را رها کرده‌اند که بخشی از آن در سینما و بخش دیگری در تلویزیون و بخشی نیز در تئاتر است.

این بازیگر برنامه کودک در این خصوص که به دلیل گسترش رسانه‌های سرگرمی‌ساز در حوزه انیمیشن، فیلم و بازیهای کامپیوتری آیا تئاتر کودک می‌تواند حرفی داشته باشد یا برای رقابت با این رسانهها برنامه‌ریزی شده است یا خیر اظهار کرد: تئاتر همواره در همه جای دنیا جایگاه خاص خود را دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد چراکه این هنر نمایشی به روز است و خلاقیت در آن موج می‌زند علاوه بر آن به صورت زنده برگزار می‌شود و مخاطب برنامه زنده را به فیلم بیشتر ترجیح می‌دهد. به همین دلیل باید بتوانیم آثاری تولید کنیم که فضای ذهنی کودکان و نوجوانان را پر و آن‌ها را سیراب کند و همین امر نیازمند هزینه و دست اندرکاران خوب و دکور و طراحی مورد قبول است.

مسلمی ادامه داد: متاسفانه سالیان سال است که در این زمینه کار خوبی نداشته‌ و  نداریم و برای اینکه چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد نیازمند سیاست‌گذاری کلی است و برای این که ما توجه خاصی به کودک و نوجوان داشته باشیم می‌توانیم با استفاده از ادبیات غنی و قصه‌های شاهنامه آثاری خلق کنیم که با جذابیت خاص خود مخاطب را همراه کند اما به‌طور کل چون در این حوزه آنطور که باید دقت خاصی نمی‌شود و کودکان برای‌شان مهم نیست سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: اگر به انیمیشن‌های خارجی نگاهی بیندازیم متوجه این خواهیم شد که به کودکان بهای زیادی می‌دهند و ما در قبال آن‌ها چیزی برای ارائه دادن نداریم چراکه کودکان سلیقه‌هایشان از زمین تا آسمان فرق کرده و هر اثری را نمی‌پسندند. ولی اگر واقعا کودکان اهمیت زیادی دارند باید در این زمینه سرمایه گذاری شود تا هنرمندان هم ورود کنند.

محمد مسلمی در پایان و در این باره که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آیینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند؟ خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به این سمت رو آوریم باید قالبی را طراحی کرد که مورد پسند مخاطب واقع شود اما اگر قرار است همان شیوه قبلی را ادامه داد مسلما مخاطب به خصوص کودکان این آثار را پس می‌زنند. اگر بتوانیم به سبک و شیوه قدیم جلو برویم اما آن را مدرن کنیم در جذب مخاطب کمک زیادی می شود به طور مثال سیاه بازی و خیمه شب بازی یکی دیگر از آثاری هستند که دل مخاطب را با خود می برد. کارهای سنتی و آئینی بیس و پایه کار را در دست دارند و بسیار هم قوی هستند اما با توجه به تغییر ذائقه کودک و نوجوان ما هم در طراحی و ترانه‌ها و شکل کلی جذابیت‌هایی را اضافه کنیم که مخاطب پسند باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر فرهنگ و هنر سینما و تلویزیون کودکان تلویزیون والدین کودکان و نوجوانان کودک و نوجوان دولتی و خصوصی انیمیشن سرمایه سرمایه گذاری بازی رقابت رسانه خلاقیت ادبیات شاهنامه زمین تئاتر کودک و نوجوان کودکان بازیگر برنامه کودک محمد مسلمی فیتیله کودک و نوجوان برای کودکان تئاتر کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، لیلی احمدی گفت؛ کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت‌های روانی اجتماعی با اجرای برنامه تیم سحر و بازی‌های هدفمند و ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان از اهداف این برنامه است.

 با اشاره به تاثیر گذاری مثبت این برنامه در کودکان و نوجوانان عنوان کرد؛ جوانان بشردوست هلال‌احمر که در رشته‌های روانشناسی و دیگر رشته‌های مرتبط عضو تیم سحر می‌باشند نقش بسزایی در شناسایی افراد آسیب پذیرخصوصا کودکان داشته که با ارائه راهکار‌های مفید و موثر نسبت به تاب آوری مردم جامعه فعالیت می‌نمایند.

 معاون امورجوانان مازندران گفت؛ برنامه فوق با مشارکت ۱۵نفر از فرماندهان و اعضای تیم سحر همراه با برپایی ایستگاه‌های آموزشی، شور و نشاط، بازی‌های تمرکزی، مسابقات و ... برای ۲۷۰ دانش آموز دختر و ۲۵۰ دانش آموز پسر اجرا و در پایان تعداد۵۵۰ بسته فرهنگی به نونهالان اهدا شد.

 احمدی افزود؛ امید است با استفاده از ظرفیت اعضای تیم سحر شاهد کاهش بحران‌های روحی روانی در حوادث و در محلات کم برخوردار باشیم.

دیگر خبرها

  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی