Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها گفت: فرایند طراحی و ساخت ۳۷ پارک آبخیز آغاز شده است و انتظار می رود هر استان حداقل یک پارک آبخیز احداث شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان به حساب می آید که با استفاده از ظرفیت حوزه های آبخیز و موقعیت دره ها، در مناطق کوهستانی ایجاد می شود تا ضمن جلوگیری از هدر رفت روان آب های ناشی از بارش های سیل آسا، با هدایت آن از کوچه ها و خیابان های شهر به پارک آبخیز، مانع از وارد شدن زیان و خسارت به شهر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|توسعه گردشگری با احیای قنوات با آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|ایجاد اشتغال پایدار با توسعه آب بندان ها در استان های شمالی کشور«معجزه آبخیزداری»|8 پیامد ناگوار برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی«معجزه آبخیزداری»|تأثیرات حیرت آور اجرای عملیات آبخوانداری در حوزه آبخیز آب باریک بم«معجزه آبخیزداری»|ضرورت مدیریت ریسک خشکسالی با آبخیزداری و آبخوانداری

در واقع پارک آبخیز از جمله طرح های چندمنظوره آبخیزداری و آبخوانداری است که در مناطق مستعد حوزه های آبخیز شهری با هدف توامان مهار سیل های ورودی به شهر و توسعه تفرجگاه طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی احداث می گردند. ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، درباره توسعه پارک آبخیز در کشور می گوید: توسعه پارک آبخیز با برنامه ریزی احداث 37 پارک آبخیز جدید در برنامه اقدام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 1400 مصوب و فرآیند طراحی و اجرای آن آغاز شده است. آغاز فرآیند ساخت پارک آبخیزهای جدید با هدف تعمیم و گسترش این طرح ارزشمند در تمامی استان های کشور انجام گرفته است. به نحوی که هر استان، حداقل یک پارک آبخیز داشته باشد.

به گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، پارک آبخیزهای شهری در پاسخ به ضرورت کاهش مخاطرات سیل بر کانون های جمعیتی و سکونتگاه های واقع در مناطق سیل خیز و همچنین ایجاد پل ارتباطی بین شهر و طبیعت و بهره گیری بیشتر شهروندان از طبیعت گردی هدف گذاری و در زمره اولویت های برنامه آبخیزداری و آبخوانداری کشور در سال 1400 قرار گرفته است.

همچنین حسین پور درباه اهداف ساخت پارک آبخیز معتقد است: فعال سازی ظرفیت های همکاری مشترک بین شهرداری و آبخیزداری، بکارگیری قابلیت مشارکت مستقیم مردم و بخش خصوصی و همچنین بسترسازی برای حضور آگاهانه و مسئولانه آحاد مردم، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری، خاک و پوشش گیاهی، کمک به اقتصاد محلی و در نهایت حفظ کاربری اراضی پیرامون شهرها و جلوگیری از تغییر و تبدیل کاربری اراضی مذکور در راستای توسعه پایدار شهر و ارتقای شاخص های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری از اهداف ساخت پارک آبخیز به شمار می رود.

از مهمترین پارک های آبخیز در دنیا می توان به پارک آبخیز المپیا (واشنگتن) و بریتیش (کلمبیا) اشاره کرد. از جمله پارک های آبخیز در ایران می توان به پارک آبخیز گردو در اراک، پارک آبخیز زنجان و پارک آبخیز بندرعباس اشاره کرد.پارک آبخیز باغ گردو اراک از بزرگترین پارک آبخیز در کشور با مساحت1413 هکتار و 10 کیلومتر آبراهه در جنوب کلانشهر اراک قرار دارد که از نظر تقسیم بندی هیدرولوژیکی در حوزه آبخیز میقان قرار دارد.

نکته پایانی اینکه طبق اعلام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، بیش از 40 میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز در حوزه آبخیز شهری است و تاکنون در 6 میلیون هکتار از این مقدار عملیات آبخیزداری انجام شده است. مسلما احداث پارک آبخیز در شهرهای ایران نه تنها منجر به رونق گردشگری مناطق مختلف کشور خواهد شد بلکه می تواند در نجات شهرها از خطر سیل، حفظ منابع آب از آلوگی، جلوگیری از فرسایش خاک و ارتقای شاخص های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

   

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آبخیزداری و آبخوانداری معجزه آبخیزداری سازمان جنگل ها پارک آبخیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد

به گزارش خبرنگار مهر، جمال صالح زاده بعد از ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در سفر رئیس جمهوری به شادگان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که این مبلغ می‌تواند رونق خاصی به حوزه گردشگری شهرستان داشته باشد.

وی به ریل گذاری شهرستان شادگان در سال جدید در اولین جلسه شورای اداری اشاره کرد و ادامه داد: از مجموعه شورای اداری این شهرستان انتظار می‌رود با تعیین اولویت‌های پیگیری ادارات شهرستان به صورت تیمی و در یک راستا باشد که این موضوع با سرعت عمل بیشتری به نتیجه برسد.

صالح زاده بیان کرد: یکی از موضوعات مهم شهرستان ۲۵ درصد معافیت سود بازرگانی برای بندر شادگان در مراحل پایانی قرار گرفته که می‌طلبد این مصوبه در سطح وزارت اقتصاد و امور دارایی پیگیری شود.

فرماندار شادگان با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلفی در سال گذشته در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، عمران شهری و روستایی و… به بهره برداری رسیده بود،

وی گفت: از مهمترین پروژه‌های به جا مانده در شادگان تصفیه خانه آب دارخوین که سالیان سال راکد بود که با دستور آیت الله رئیسی افتتاح شد.

کد خبر 6089183

دیگر خبرها

  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود