Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سروین ترابی، متخصص مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره موضوع واکسن و زنان باردار اظهارداشت: در دوران شیوع بیماری‌های عفونی، زنان باردار و جنین‌شان جزو گروه پرخطر به شمار می‌روند، علائم این بیماری در زنان باردار و غیرباردار یکسان و میزان مرگ در اثر کرونا نیز تا حدی مشابه است، اما این افراد تا حدی بیشتر در معرض خطر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از عوارض کووید ۱۹ در زنان باردار می توان به زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی کیسه آب، افزایش سزارین و مرگ اشاره کرد.

ترابی افزود: با توسعه انواع واکسن و شروع جهانى واکسیناسیون از زمستان 99، امیدهاى زیادى براى نجات جان انسان‌ها و کاهش عوارض شدید بیمارى در همه گروه هاى جمعیتى ایجاد شده است، اما با توجه به استفاده اضطرارى، واکسن در دوران بارداری به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: تزریق واکسن آسترازنکا در بارداری به علت نبودن اطلاعات و تحقیقات لازم فقط در شرایط خاص مجاز شناخته می شود، همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تمام زنان باردار با واکسن کرونا سینوفارم واکسینه شوند، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

وی اضافه کرد: تزریق ۲ دوز واکسن سینوفارم با فاصله ۲۸ روز اثربخشی ۷۹درصدی در برابر بیماری کرونا دارد.

ترابی اظهار کرد: تاکنون مطالعات کمی بر روی اثرات واکسیناسیون مادر بر جنین صورت گرفته که نشان می دهد واکسن ها از طریق عبور آنتی بادی های ضدویروسی کووید ۱۹ در سرم بندناف نوزادان و مادر سبب ایجاد ایمنی جنین نسبت به جنین های دیگری که مادر آن ها واکسن دریافت نکرده اند، می شود. همچنین مادران شیرده نیز پس از دریافت واکسن به ایمنی نوزادشان کمک می کند.

این متخصص مامایی با بیان اینکه، واکسیناسیون مادران باردار باید از هفته ۱۲ تا یک هفته قبل از زایمان و یا از ۱۰ تا ۴۲ روز بعد از زایمان انجام شود، افزود: به علت خطر ابتلا به بیماری کرونا در سه ماهه سوم بارداری ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر باید در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ باید با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا تماس با سامانه ۴۰۳۰ کد ۴ مشاوره و راهنمایی لازم در این زمینه را کسب کنند.

ترابی افزود: همچنین مادران باردار باید فاصله زمانی 14 روز واکسن کرونا با سایر واکسن ها نظیر  واکسن آنفولانزا و توام را رعایت کنند. 

این پزشک متخصص اظهار کرد: مادرانی با سن ۳۵سال و بالاتر، مادران در همه گروه های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در شرایطی که همسران ایشان در بخش‌های کرونا و یا مراکز بهداشتی و مدیریت کرونا شاغل هستند، مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، همه مادران باردار دوقلویی و چندقلویی و بارداری ivf، همه مادران باردار با بیماری زمینه ایی شامل دیابت، قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای ایمنوساپرسیور، مزمن کلیوی، کم خونی داسی شکل ، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم باید بیش از سایرین در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.

وی در پایان گفت: واکسیناسیون به معنای ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار و اعضای خانواده آنها از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت و عدم حضور در مکان های شلوغ اهمیت فراوانی دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان باردار واکسن سازمان جهانی بهداشت واکسیناسیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام

طرح یسنا به منظور تامین امنیت غذایی مادران و نوزادان سراسر کشور اجرایی شد و در مرحله جدید آن، مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش میزان کالری مصرفی مردم در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ باعث شد دولت بسته کلانی در حوزه امنیت غذایی تدوین کند و یکی از بخش‌های مهم آن به حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال اختصاص یابد.

این طرح یارانه مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی برای مادران با فرزند زیر دو سال است که برای سه دهک اول کم‌درآمد به اجرا درآمده است و در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفر مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند.

طرح یسنا به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی، در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است.

در مرحله جدید مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی در سراسر کشور که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از اینکه مشمول طرح هستند یا نه می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از واردکردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند.

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی مادران در مرحله دوم طرح، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.

طرح یسنا از سال گذشته به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد و تا الان نیز ادامه دارد.

طرح یسنا که با زیرپوشش قراردادن مادران دهک اول درآمدی جامعه آغاز به کار کرده بود، در طرح جدید قرار است مادران سه دهک اول درآمده جامعه را تحت پوشش قرار دهد تا امنیت غذایی تعداد بیشتری از مادران و نوزادان تأمین شود؛ وزیر رفاه در این باره گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند، این طرح برای مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر 749105

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور