Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشانگرهای زیستی یا بیومارکرها مولکول‌هایی هستند که فرآیندهای طبیعی یا غیرطبیعی بدن را نشان می‌‌دهند. انواع مختلف این مولکول‌ها مانند DNA، ژن‌‌ها، پروتئین‌ها و هورمون‌‌ها می‌‌توانند در مورد سلامتی اطلاعات بسیاری را در اختیار قرار ‌‌دهند.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس؛ بیومارکرها که در خون، مدفوع، ادرار، بافت تومور یا سایر بافت‌ها و یا مایعات بدن یافت می‌شوند، می‌توانند اثرات بد و خوبی در سلامتی داشته باشند؛ باعث افزایش خطر یا جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی‌عروقی وابسته به سن و سایر بیماری‌های مزمن شوند و به طور گسترده‌ای برای ارزیابی تأثیر رژیم‌های غذایی بر سلامتی مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، تاکنون ثابت نشده بود که گیاه‌خواران بیومارکرهای سالم‌تری نسبت به گوشتخواران دارند.

برای درک اینکه آیا انتخاب رژیم غذایی می‌تواند تفاوتی در سطح مارکرهای بیماری در خون و ادرار ایجاد کند، محققان بریتانیایی یک مطالعه مقطعی انجام دادند و داده‌های ۱۷۷ هزار شرکت‌کننده سالم (از ۳۷ تا ۷۳ سال) را در Biobank بریتانیا تجزیه و تحلیل کردند.

حتی پس از محاسبه عوامل تأثیرگذار بالقوه از جمله سن، جنس، تحصیلات، قومیت، چاقی و استعمال دخانیات، تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که در مقایسه با گوشتخواران، گیاه‌خواران به طور قابل‌توجهی دارای سطوح پایین‌تری از ۱۳ نشانگر زیستی، از جمله: کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به عنوان کلسترول بد نامیده می‌شود، آپولیپوپروتئین A و B (مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی)، گاما-گلوتامیل ترانسفراز (GGT) و آلانین آمینوترانسفراز (AST) یا همان نشانگرهای عملکرد کبد که التهاب یا آسیب سلول‌ها را نشان می‌دهد، هستند.

محققان بیان کردند، افرادی که رژیم گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند تمایل به مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها دارند که حاوی مواد مغذی، فیبر و سایر ترکیبات بالقوه مفید هستند. این تفاوت‌های تغذیه‌ای ممکن است توضیح دهد که چرا گیاه‌خواران دارای سطوح کمتری از نشانگرهای زیستی هستند که می‌تواند منجر به آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن شود.

پربیننده ترین 3ماه تا تولید قرص کرونا آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۷/۶) تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر کرونایی ها آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۷/۵) واکسیناسیون کرونا برای دانش آموزان اجباری است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گیاهخواران گیاه خواران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۱۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که درک آنان را از خودشان و جهان تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، می‌گویند تغییر اجباری و رشد اختیاری است. همانگونه که انسان نمی‌تواند محل زندگی، عوامل محیطی یا والدین خود را انتخاب کند نمی‌داند در خانواده سالم یا ناسالم پا به دنیا می‌گذارد. اما به دنیا آمدن در خانواده ناسالم این مجوز را به افراد نمی‌دهد. برای به دست آوردن شخصیت سالم تلاش نکنند و رفتار خود را به نسلی دیگر منتقل کنند. ایجاد شخصیت سالم مانند هر مهارت دیگر نیاز به تلاش و تمرین دارد تا شما بتوانید شخصیتی سالم و دوست داشتنی بسازید. شخصیت سالم ویژگی‌هایی دارد که براساس معیارهای سلامت روانی مشخص می‌شوند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

هرچند مانند همه مفاهیم علوم انسانی تعریف واحدی از شخصیت وجود ندارد. اما تعریفی که می‌توان از شخصیت ارائه داد این است شخصیت را الگوی با صفات نسبتا پایدار و ویژگی‌های منحصر به فردی دانستند که به رفتار شخص ثبات و فردیت می‌بخشد. با توجه به پایدار بودن شخصیت برخی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند آیا شخصیت تغییر پیدا می کند؟ در گذشته اعتقاد بر این بود که افراد نمی‌توانند شخصیت خود را تغییر دهند و شخصیت تا حد زیادی پایدار و موروثی است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند از طریق مداخله مداوم و رویدادهای مهم زندگی تغییر کنند.

شخصیت سالم یا خوش شانس‌ها کیستند؟

اگر در یک خانواده سالم به دنیا آمدید و شخصیت سالم دارید شاید شما خوش شانس باشید اما این خوش شانسی شاید همیشگی نباشی. هزار رویداد در زندگی می تواند در زندگی روی بدهد شما دیگر شخصیت سالم نداشته باشید.

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که باعث ایجاد درک جدیدی از پدیده‌ها و جهان هستی در فرد می‌شود. برای مثال، فردی که به راحتی و سریع با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، ممکن است پس از تجربۀ سوءاستفاده در یک رابطۀ عمیق، در برقراری ارتباط سختگیرتر شود. بنابراین هر روز در زندگی با رویدادها و موقعیت‌هایی مواجه می شویم که گاهی اوقات، این رویدادها می‌توانند شخصیت و نحوه تفکر ما را در هسته تغییر دهند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

در باب چگونگی شکل‌گیری شخصیت و ساخت شخصیت سالم و عوامل تاثیرگذار تاکنون نظریه‌های متفاوتی داده شده است. اینکه ژن‌ ها در این مورد نقش دارند یا نه هنوز به درستی قابل اثبات نیست اما عوامل محیطی، تعلیم و تربیت، فضای خانواده و آداب و رسوم جامعه، در شکل‌ گیری شخصیت تاثیر زیادی دارد.

انسان سالم از نظر روانشناسی

شخصیت سالم به فردی اطلاق می‌شود با وجود نقاط ضعف و قوت به موانع رشد خود آگاه باشد و در راه رشد و پیشرفت از توانایی و استعدادهایش استفاده کند.

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اهمیت سلامت روان مبنی بر عدم وجود بیماری روانی بر این نکته نیز پای می‌فشارد. زمانی شما شخصیت سالم دارید که از رفاه نیز برخوردار باشید. افراد سالم می‌توانند با استرس‌های عادی که در زندگی روزمره مواجه‌اند کنار بیایند. سلامت روان به افراد این امکان را می‌دهد که توانایی‌های خود را بشناسند، کار مولد داشته و کمک‌های معناداری به جوامع خود داشته باشند.

شخصیت سالم از منظر قرآن:

مطابق آموزه‌های قرآنی زندگی دنیوی مقدمه‌ای برای زندگی جاودانه در جهان آخرت به شمار می‌آید. مطابق این دیدگاه کسی می‌تواند از فرصت چند روز زندگی در دنیا برای آخرت بهره ببرد که از سلامتی شخصیت نیز برخوردار باشد.

شاخص‌های سلامت روانی سالم در زندگی دنیا که قرآن برآن تاکید دارد موارد مختلف مانند، سکینه، آرامش و اطمینان و نداشتن اندوه و بیم و... است. که انسان با ایجاد این موارد می تواند به رستگاری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کاپیتان مس: آرامش نویدکیا عامل نتایج ماست
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد