Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افشین رحیمی، مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، در نشست خبری مجمع توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای خراسان رضوی، گفت: امروز با خیل عظیمی از جوانان بیکار دانشگاهی و غیردانشگاهی مواجه هستیم، کسانی که دانش دارند اما شرایط ورود به بازار کار را بخاطر نداشتن مهارت ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: امروز در ۱۲ ندامتگاه و ۱۱۶ واحد صنعتی استان حضور داریم تا آموزش‌های لازم به زندانیان و کارگران داشته باشیم، ضمن اینکه به روستائیان هم آموزش‌های مرتبط با مشاغل روستایی را داریم تا شاهد مهاجرت آنها از روستا به شهر نباشیم.

مدرک گرایی ممنوع

محسن حدادسبزواری، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، هم در این نشست گفت: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای یک ضرورت اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بوده و این نقش در دوره بحران‌های کرونا و بیکاری برهیچکس پوشیده نیست.

او افزود: هدررفت نیروی انسانی کلی و چالش‌های حوزه‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای از دغدغه‌های مهم جامعه بوده و نگاه صرف به مدرک‌گرایی آسیب‌های زیادی ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دنبال ایجاد مهارت‌زایی در میان دانشجویانش بوده و در این دانشگاه ۱۵۰ هزار دانشجو و ۱۵۰۰ استاد داریم که این اعداد هم همخوانی ندارد.

حداد سبزواری با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه‌ای در بحث مدرسان فنی حرفه‌ای صورت پذیرد، بیان کرد: در ایام بحران کرونا تکنولوژی‌های نوین بیش از پیش مورد استقبال مردم قرار گرفته و معتقدیم که آموزش و پژوهش باید در کنار هم باشند.

همچنین حمید مستشاری رئیس هیئت مدیره مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: مسئولان به‌طور معمول بر اهمیت و ضرورت آموزش‌های فنی و مهارت آموزی تاکید می‌کنند، اما در عمل اقدامی انجام نمی‌شود، انتظار ما از اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی این است که بتوانند نیاز ضروری به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در جامعه مطالبه کنند.

او با بیان اینکه مسئولان به‌طور معمول بر اهمیت و ضرورت آموزش‌های فنی و مهارت آموزی تاکید می‌کنند، اما در عمل اقدامی انجام نمی‌شود، افزود: اصحاب رسانه جهت این مطالبه نیاز به شناخت و آگاهی کافی دارند که از چند طریق می‌توانند به آن دست پیدا کنند، نخست با ارتباط و پرسش از مجمع و دوم با پیگیری از مدیران و مسئولان دولتی این مهم محقق می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی وحرفه‌ای ادامه داد: از جمله اقداماتی که تاکنون در خصوص فعالیت‌های مجمع انجام شده نخست می‌‌توان به ثبت استانی و ملی آن اشاره کرد که با توجه به برگزاری جلسات مشترک با معاونان وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و فناوری کار و رفاه به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها جهت اثربخشی بیشتر و بهتر هستیم.

بیشتر بخوانید

دانش آموز مشهدی رتبه یک کنکور فنی و حرفه‌ای را کسب کرد

مستشاری نقش آموزش و پرورش را در سیستم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارتقاء و تقویت هنرستان‌ها دانست و بیان کرد: بخش دانشگاهی نیز باید به تربیت معلم و سازمان فنی و حرفه‌ای به تربیت نیروی ماهر بپردازند، براساس چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ باید ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان کشور در بخش فنی و ۴۰ درصد در بخش تئوریک باشند که متاسفانه پس از ۱۴ سال و با توجه به آمار وزارتخانه علوم تعداد فارغ‌التحصیلان فنی ما ۳۸.۵ درصد و در خراسان رضوی ۴۲ درصد است؛ این آمار نشان می‌دهد که ما به اندازه ۸ درصد هم در جهت تحقق برنامه‌های این چشم‌انداز پیشرفت نکردیم.

جذب نیروهای مهارت‌دیده

در این نشست، منصوره شریف‌الحسینی مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: آموزش‌های اولیه در مقطع ابتدایی و آموزش‌های ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم داریم که بسیاری از طرح‌ها و اقدامات صورت گرفته برای اولین بار در کشور بوده است.

او با بیان اینکه این مجمع قرارداد همکاری با دانشگاه فردوسی منعقد کرده تا آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باشد و با این کار ارتباط میان آموزش و صنعت برگزار شده است، افزود: همچنین پروژه سردار سلیمانی هم که در راستای آموزش مهارت و صنعت اجرا می‌شود برنامه ویژه‌مان است که دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ادامه داد: ‌نیروهای مهارت‌دیده و فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای جذب و به‌کارگیری می‌شوند تا دغدغه‌ای بابت اشتغال و استخدام نداشته باشند، صنعت قوی نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطلوبی دارد که متناسب با نیازهای روز و رقابت‌های جهانی باشد.

شریف‌الحسینی بیان کرد: تمامی کشورهای جهان درصد مشخصی را برای تربیت نیروهای مهارتی و فنی خود تعیین کرده‌اند به صورت مثال کشور آلمان ۶۰ درصد نیروی فنی و ۴۰ درصد نیروی تئوریک تولید می‌کند، در حالیکه درصد نیروهای فنی در کشور ما حدود ۴۰ درصد است.

او تصریح کرد: خیران به شیوه‌های مختلف می‌توانند به رشد و ارتقای یک جامعه کمک کنند، خیرانی که در این مجمع کنار یکدیگر جمع شدند به دنبال بروزرسانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستند، برای رسیدن به این هدف باید ابتدا نیازسنجی در حوزه‌های آموزشی صورت بگیرد و دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ما با توجه به ظرفیت‌های هر استان جانمایی شوند، به این صورت که به‌طور مثال بخش‌های صنعتی در استان‌ها صنعتی فعال شوند تا نیروی کار بومی آن منطقه نیز تامین شود.

در بخش دیگری از این نشست محمود پژوم، عضو هیئت مدیره مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای، نیز گفت: سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته سهم بسیار زیادی در مشاوره به دولت دارند، این سازمان‌ها متشکل از افراد با تجربه‌ای هستند و این گروه جامعه می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات کشور باشند.

او افزود: امروزه ما بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه در کشور داریم که هر فرد هزینه‌ بسیار زیادی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها پرداخت می‌کند در حالی که خروجی این دانشگاه‌ها مطلوب نیاز‌های روز فرد و جامعه نیست و لذا باید به‌گونه‌ای در قوانین آموزشی بازنگری شود که فرد پس از پایان تحصیلات خود توانایی کار داشته باشد.


انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار کار دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش و پرورش بخش خصوصی توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای خراسان رضوی دانشگاه فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: فرش به عنوان زیست‌بوم منطقه خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، عباس بیات مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاح نمایشگاه معرفی مشاغل اظهار کرد: هنرستان‌های خراسان شمالی زمینه ساز رشد و توسعه این استان را فراهم کرده اند.

وی افزود: ۵ درصد رشد در حوزه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی نشان از کار جهادی مدیران آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هنرستان‌ها به زودی زمینه ساز رشد اقتصادی استان خواهند شد، افزود: فرش به عنوان زیست بوم این منطقه قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

بیات از اختصاص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تجهیز و نوسازی به هنرستان‌های خراسان شمالی در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم برای سال جاری افزایش خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای