Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: گاهی ممکن است کسب‌وکار نوآورانه نباشد، اما فرد نوآوری را در مدل کسب‌وکار ارائه دهد. آشنا شدن با مدل‌های کسب و کار یکی از مهارت‌های مهمی است که نیازمندیم آن را حتی در دبیرستان بیاموزیم.

رضا قنبری صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص فعالیت‌های پارک علم و فناوری در شهرستان‌های استان خراسان، اظهار کرد: همانطور که  نسبت به تمرکز فناوری در تهران معترض هستیم، این ایراد را باید به خود هم بگیریم که همه استان خراسان، مشهد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید بتوانیم در شهرستان‌ها نیز فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ نوآوری کلمه‌ای بزرگ و پرکاربرد خواهد بود، افزود: در کشوری که رتبه کسب‌وکار آن خوب نیست، اگر بخواهیم کسب‌وکاری مبتنی بر نوآوری نیز جلو ببریم کارمان بسیار مشکل خواهد بود. طبق فرموده مقام معظم رهبری ما باید بتوانیم علم خود را به ثروت ملی تبدیل کنیم. اصلی‌ترین برنامه ما پیش رفتن به سمت یک استان نوآور و دانش‌بنیان است. در این راستا در زمینه فرهنگ نوآوری پیشرفت خواهیم کرد. استان نوآور و دانش‌بنیان یعنی استانی که می‌تواند مشکلات خود را به کمک علم، دانش و مردم حل کند. همچنین می‌تواند خدمات صادر کرده و اشتغال ایجاد کند. در شهرستان‌ها درحال تلاش برای ایجاد بستری برای ترویج و رشد فرهنگ نوآوری هستیم. روز گذشته وزیر علوم اعلام کردند که معاونت نوآوری و فناوری بایستی احیا شود. امیدواریم پارک‌های کشور در زیر مجموعه معاونت نوآوری و فناوری ایجاد شده و رشد کنند. این موضوع نشانه نهادسازی است.

سطح تکنولوژی در شهرستان‌های استان پایین است

قنبری خاطرنشان کرد: مشکل ما در شهرستان‌ها در زمینه سطح تکنولوژی پایین شرکت‌ها است. دلیل این موضوع نیز تمرکز همه امکانات در کلان شهرها است. در شهرستان به جای فناوری به دنبال نوآوری هستیم. به این معنی که به جای فراهم کردن سطح تکنولوژی بالا بیشتر به دنبال ایجاد یک کار نوآورانه هستیم. فناوری به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، این مدل کسب‌وکار است که به آن ارزش می‌دهد. اگر ما محصولی را ساختیم اما توانایی تجاری‌سازی آن را نداشتیم، کار ما مشکل دارد. لازم نیست حتما با یک الگوی ثابت و همگانی تجاری‌سازی کنیم. یکی از دیگر مشکلات فرهنگ نوآوری در شهرستان‌ها که بایستی با آن مقابله کنیم مشکل «تابلو» است. اصلی‌ترین چیزی که در فرهنگ نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان به آن نیازمندیم نیروی انسانی است، زدن تابلو هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد مگر اینکه ارکان شهرستان تحت استانداردهایی کنار هم بوده و هم‌افزایی کنند.

اصل فرهنگ نوآوری در فروش است

وی تشریح کرد: از نظر مدیریت نوآوری و مدیریت تکنولوژی بایستی استانداردهایی را رعایت کنیم. اگر شهرستان ۷۰ درصد شاخص‌های کلانشهر را داشته باشد، عملکرد درستی در قبال آن داشتیم. شهرستانی موفق است که نقطه اعتدال خود را میان استاندارد و شخصی‌سازی پیدا کند. در دانشگاه تربت حیدریه که با ما در ارتباط است، خود مردم پای کار آمده و نشست‌هایی را تحت استانداردهای اعلامی پارک برگزار می‌کنند. پارک تنها استانداردهای لازم را بیان می‌کند و تمام امور بعدی مانند نحوه اجرا را واحدهای مختلف در اختیار دارند. اصل فرهنگ نوآوری در فروش است. اگر کسی نمی‌تواند محصول خود را بفروشد عمر خود را تلف کرده است.  

ارائه نوآوری در کسب‌وکار ارزشمندترین مدل نوآوری در کشور است

رئیس پارک علم‌‎وفناوری خراسان بیان کرد: تا دو سال گذشته پارک و دانشگاه حدودا ۵۰۰ متر مربع در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و فناور تربت حیدریه قرار داده بود. از زمانی که مردم تربت و خیرین آن پای کار آمدند و مدل جدیدی از نوآوری را ارائه دادند. امروز حدود ۶۵۰۰ متر مربع فضا در اختیار شرکت‌های فناور تربت حیدریه قراردارد. قراردادن فضا در اختیار شرکت‌ها تنها کار مهم نیست، بلکه با فراهم کردن حمایت‌های لازم برای انجام کسب و کار برای شرکت‌ها می‌توان حمایت بیشتری از آن‌ها کرد. گاهی ممکن است کسب‌وکار نوآورانه نباشد، اما فرد نوآوری را در مدل کسب‌وکار ارائه دهد. ارائه نوآوری در کسب‌وکار ارزشمندترین مدل نوآوری در کشور است. آشنا شدن با مدل‌های کسب و کار یکی از مهارت‌های مهمی است که نیازمندیم آن را حتی در دبیرستان بیاموزیم.

قنبری با بیان اینکه در چهار شهرستان استان خراسان دارای مرکز رشد هستیم، گفت: در سایر شهرستان‌ها نیز با واحدهای دانشگاهی یا نهادهای صنعتی دفاتر حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه را با سهولت در برقراری ارتباط ایجاد کردیم. در نیشابور ۲۰ شرکت، گناباد ۲۷، تربت حیدریه ۳۲ و در سبزوار نیز ۲۶ شرکت زیر مجموعه پارک هستند. در مجموع ۳۳۸ طرح در شهرستان‌ها حمایت شدند. ۱۴ شرکت دانش‌بنیان در این چهار شهرستان وجود دارد که در مقایسه با ۳۱۰ شرکت دانش بنیان استان، خواهیم دید که متاسفانه همچنان تمرکز در مشهد بالا است. حدود ۶۰۰ ‪ نفر در شرکت‌های شهرستان‌ها مشغول به کار هستند. میزان فروش این شرکت‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ بوده است. اگر به گذشته بازگردیم این اعداد بسیار امید بخش هستند، اما اگر نسبت به ظرفیت موجود آن‌ها را بسنجیم آن‌ها ناچیز هستند. با استفاده از پتانسیل‌های محلی می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم. قطب نوآوری و فناوری زعفران را با محوریت تربت حیدریه، فولاد و صنایع کشاورزی با محوریت نیشابور و در گناباد در زمینه سفال و صنایع معدنی پیشرفت می‌کنیم.

در دانشگاه مسائل مرتبط با مدل کسب‌وکار آموزش داده نمی‌شود

مهران غفاری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، در ادامه این نشست در خصوص فضای کسب‌وکار شهرستان‌ها، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در سال ۹۲ در تربت حیدریه فعالیت خود را آغاز کرد. حوزه کاری شرکت در زمینه تهیه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای دستیابی به اطلاعات مکانی با دقت بالا است که در مرحله قبل از تولید نقشه‌های مورد استفاده در ارگان‌های مختلف قرار دارد. این فناوری دسترسی به نقشه‌ها و اطلاعات مکانی را تسهیل می‌کند. مرکز رشد پارک علم و فناوری در تربت حیدریه در سال ۹۳ تاسیس شد، در سال ۹۲ هسته‌ای با تعداد زیادی دانشجو بود. قبل از تاسیس مرکز رشد تربت حیدریه ما به عنوان یک گروه دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده فضایی را مانند این مراکز با عنوان «اتاق فکر» راه‌اندازی کردیم. اگر مباحث مرتبط با مدل کسب‌وکار و مطالب مرتبط با ارزش آفرینی و نوآوری را در مراکز رشد پارک آموزش ندیده بودیم موفق نمی‌شدیم. زیرا در دانشگاه چنین مسائلی آموزش داده نمی‌شود. وجود مرکز رشد و فناوری تربت حیدریه اتفاق بسیار ارزشمندی بود. اطلاع رسانی وجود این اکوسیستم کمک می‌کند تا افراد علاقه‌مند جذب شده و به خلق ارزش بپردازند.

مرتضی آذرنوشیان مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان دیگر عضو پارک خراسان در ادامه این نشست در خصوص ارائه یک نوآوری در مدل کسب‌وکار، بیان کرد: سفال صنعتی است که تمام انسان‌ها نسبت به داشتن محصولی از آن مایل هستند. سفالگری هنری است که افراد علاقه‌مند به آن نیازمند زمان بسیار زیادی برای آموختن هستند. بنابراین پیگیر ایجاد سهولت ساخت در سفال شدم. با انجام آزمایش‌های مختلف توانستیم به فرمولاسیونی برسیم که هر فرد عادی بتواند در منزل خود سفال تولید کرده و حتی اشتغال ایجاد کند. شرکت ما تولید سفال را با همکاری پارک علم و فناوری و مرکز رشد گناباد آغاز کرد. ورود به پارک از نظر حمایتی سکوی پرتابی به سوی پیشرفت شد. با عضویت در پارک و دریافت آموزش‌های آن توانستیم در زمینه تولید و فروش پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

وی افزود: برنامه بعدی ما پس از تولید و فروش، ایجاد شغل است. اکثر افرادی که در زمینه گرافیک و هنر آموزش دیدند و علاقه‌مند به کار در منزل هستند محصول خام پخت را از ما خریداری کرده و در منزل مشغول به دکوراتیو کردن آن می‌شوند. همواره تلاش می‌کنیم با ایجاد یک مدل درآمدی کار پیش رویم. در این راستا تلاش کردیم صفر تا صد کار سفال را برای کسانی که متقاضی آن هستند فراهم کنیم تا در منزل به تولید و اشتغال‌زایی بپردازند، در ۶ ماه گذشته این کار شروع شده است. در خصوص فروش و حمایت از کسب و کارهای خانگی ایجاد شده حمایت‌هایی را مانند خرید محصولات تولید شده را در نظر گرفتیم. محصول ما هیچ فرقی با سفالی که روی چرخ سفالگری تولید می‌شود ندارد و تنها تفاوت آن سهولت تولید است.

معین سرسنگین، دیگر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در ادامه این نشست در خصوص فعالیت‌های این شرکت، تشریح کرد: فعالیت ما در سال ۹۴ در قالب یک پروژه دانشگاهی در زمینه پوشش نوین زخم‌ها با استفاده از کیتوسان آغاز شد. کیتوسان در گذشته تولید داخلی نداشته و بایستی از خارج کشور تهیه می‌شد. در راستای تکمیل این پروژه تصمیم گرفتیم به تولید ماده اولیه یعنی کیتوسان بپردازیم. کیتوسان از قارچ گرفته می‌شود. شرکت ما دانش بنیان بوده و در زمینه تولید کیتوسان فعالیت می‌کند. بخش آزمایشگاهی و در زمینه تولید صنعتی این محصول نتیجه مثبتی در پی داشته است. این پوشش زخم جدید باعث می‌شود زخم سریعتر بهبود پیدا کند. این ماده بسیار گران قیمت است. واردات آن با قیمت گرمی ۳۰ هزار تومان انجام می‌شد که طبق محاسبات انجام شده توانایی تولید و فروش آن با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهیم داشت. دستگاه مورد نیاز ما برای تولید این محصول دستگاه «سانتریفیوژ صنعتی» است. در صورت تامین این دستگاه در یک ماه می‌توانیم نیاز کشور در زمینه کیتوسان را تامین کرده و به صادرات بپردازیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی كسب و كار نوآوري شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری شرکت دانش بنیان شهرستان ها فرهنگ نوآوری مدل کسب وکار تربت حیدریه کسب و کار مرکز رشد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن

ژاپن از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان با ۴۴۰ اسب بخار و تنها انتشار بخار آب از اگزور رونمایی کرد. این نوآوری نقش مهمی در بهره‌وری انرژی و پایداری زیست‌محیطی دارد و می‌تواند ردپای کربن انسانی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت خودرو در حال گذر به تحولات قابل‌توجهی است که تحت هدایت پیشرفت‌های تکنولوژیکی قرار دارد که پایداری زیست‌محیطی و بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار می‌دهد. این تغییرات نشان‌دهنده یک روند رو به رشد به سمت مدل‌های طراحی شده برای جایگزینی موتور احتراق داخلی سنتی است که به انتشار آلاینده‌های بالا و سهم قابل‌توجه در تغییرات آب‌وهوایی شهرت دارد.

یک شرکت مشهور ژاپنی که به دلیل سابقه نوآوری‌های خود در بخش خودرو شناخته شده، با جدیدترین ساخته پیشگامانه خود جهان را مبهوت کرده است. این اختراع جدید با ترکیب فناوری‌های پیشرفته‌ای که می‌تواند تجربه رانندگی را به‌طور اساسی تغییر دهد، انقلابی در نحوه سفر بشر ایجاد می‌کند.

شرکت یادشده به دنبال نوآوری در بخش خودرو نیست، بلکه در نظر دارد آن را به‌طور کامل متحول کند. فناوری آن وعده اختراعی بیش از یک جایگزین ساده برای موتورهای احتراقی و الکتریکی را می‌دهد که می‌تواند به معنای پایان وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی و گذار به ترددی پاک‌تر و پایدارتر باشد.

پیشرفت شرکت ژاپنی در اختراع موتور احتراقی غیرآلاینده، از نقطه‌نظر اکولوژیکی گزینه‌ای است که آلایندگی بسیار کمتری نسبت به بنزین دارد و می‌تواند با کاهش قابل‌توجه ردپای کربن بشر، از اثرات تغییرات آب‌وهوایی به‌شدت بکاهد.

ویژگی‌های استثنایی نوآوری برند ژاپنی

با وجود تمرکز روزافزون بر خودروهای الکتریکی به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی در بخش خودرو، نوآوری اخیر موتور احتراقی V8 ژاپن سطح انتظارات موجود را بالا برده است. همان‌طور که صنعت به سمت برقی‌شدن پیش می‌رود، این توسعه با ارائه یک جایگزین قدرتمند و کم‌مصرف، انتظارات را به چالش می‌کشد.

V8 وعده داده است که قدرت و عملکردی را که به‌طور سنتی با موتورهای احتراق داخلی مرتبط است با ردپای محیطی بسیار کمتری ترکیب کند و طی یک جهش هیجان‌انگیز در صنعت خودروسازی، هیدروژن را در مرکز توجه قرار دهد. شرکت یادشده نمونه اولیه موتوری را ارائه کرده است که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند. منیفولدهای اگزوز این موتور، با طول‌های یکسان برای مجاری خروجی از سر سیلندر، اطمینان حاصل می‌کنند که آب حاصل از هر سیلندر فاصله‌ای یکسان را با سرعت یکسان طی می‌کند. این پیشرانه با حجم پنج لیتری، نیروی چشمگیر ۴۴۰ اسب بخار را در ۶۸۰۰ دور در دقیقه آزاد می‌کند.

اتحاد کلیدی برای آینده‌ای پایدار در صنعت خودرو

ژاپن از طریق همکاری بین کاوازاکی، یاماها، سوزوکی و هوندا یک انجمن فناوری تحقیقاتی تأسیس کرده است که بر توسعه موتورهای هیدروژنی برای طیف وسیعی از وسایل‌نقلیه تمرکز دارد. این ابتکار نشان‌دهنده تلاش مشترک برای پیشبرد فناوری پیشرانه پاک و پایدار در بخش حمل‌ونقل است.

هدف اصلی این اتحاد نوآوری در طراحی و اجرای سیستم‌های انرژی مبتنی بر هیدروژن بوده است که از این طریق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست در صنعت خودرو کمک می‌کند. پیشرفت فناوری فعلی در موتورهای احتراقی غیرآلاینده نقطه عطفی در مسیر پیاده‌سازی راه‌حل‌های پایدار در حمل‌ونقل است که بر تعهد قطعی این شرکت‌های نوآور پیشرو برای ایجاد آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر در صنعت خودرو تأکید دارد.

این رهبران صنعتی در کنار یکدیگر فناوری‌های نوآورانه‌ای را توسعه داده‌اند که به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند و موتور چشمگیر V8 جدید آن‌ها که تنها بخار آب را از طریق لوله‌های اگزوز خود ساطع می‌کند، یک گام مهم به جلو را نشان می‌دهد.

کد خبر 749013

دیگر خبرها

  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود