Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نگاه قانون به موضوع تعرض گفت: در قانون جرمی تحت عنوان مزاحمت برای نوامیس و اطفال تعریف شده است که طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامی هرکسی که در اماکن عمومی و معابر، متعرض یا مزاحم اطفال و زنان شود، یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون به حیثیت آن‌ها توهین کند، مشمول مجازات تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکاتی که این قانون دارد این است که فقط شامل اطفال و زنان شده و محل وقوع جرم تنها خیابان‌ها و معابر است و یعنی اگر در خانه کسی به زن یا بچه‌ای تعرض کند، مشمول این ماده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید سکوت زنان در برابر تعرض‌های اجتماعی این رفتار را تقویت می‌کند

او ادامه داد: البته زنا و تجاوز تعبیر خود را دارند و این قانون شامل آن‌ها نمی‌شود. این قانون شامل تکه‌پرانی و مزاحمت‌های خیابانی است اما غیر از این‌ها توهین به افراد از قبیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک مشمول ماده 608 قانون مجازات اسلامی تحت عنوان توهین شده که این مورد فقط در مورد زنان نیست و مردان را هم شامل می‌شود. علاوه برآن فقط محدود به خیابان نمی‌شود و هرجایی اعم از فضایی مجازی و پیامک و غیره  ممکن است رخ دهد.

لامعی در پایان عنوان کرد: چیزی که سوال خیلی از خانم‌ها است و من هم مراجعان بسیاری در این خصوص دارم، تهدید است. تهدید به انتشار پیام‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها و غیره از موارد شایع مطرح شده است. خانم‌ها باید بدانند که طرح این موضوعات حتی بدون عمل کردن هم جرم محسوب می‌شود و برای قانون اهمیتی ندارد که در قبال تهدید درخواست پول داشته یا نه بلکه ذات تهدید جرم است.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1113034 برچسب‌ها دانستنی‌های حقوقی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانستنی های حقوقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد

روزنامه اعتماد با شیما قوشه، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان گفتگو کرده است. بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید: 

خیلی از زنان که تحت خشونت قرار گرفته‌اند، می‌دانند که شرایط شکایت کردن برای آنها روی کاغذ فراهم است، اما با چند بررسی ساده متوجه می‌شوند که اثبات این خشونت، کار دشواری است و به‌طور ویژه حمایتی از آنها به عنوان زن نمی‌شود و قرار است در روندی فرسایشی قرار بگیرند.

در ادامه دچار این نگرانی می‌شوند که در صورت ناتوانی در اثبات قانونی، ممکن است شرایط زندگی با همسرشان سخت‌تر شده و همان امنیت جسمی و روانی حداقلی هم از آنها گرفته شود؛ بنابراین با آگاهی از قانون و اختیارات‌شان، ترجیح می‌دهند که پیگیر شکایت و مطالبه‌گری نباشند.

بزرگ‌ترین مساله سکوت زنان در خشونت خانگی، ناتوانی از اثبات خشونت است و وقتی نتوانند اثبات کنند، ممکن است با بحران‌های بیشتری مواجه شوند یا حتی خشونت از طرف مرد آزارگر چند برابر شود. این موضوع هم ناشی از نبود قانون حمایتی خاص درمورد خشونت خانگی است، درواقع مکانیزم‌های حمایتی ویژه از زنان در این موارد وجود ندارد.

tags # زنان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟