Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا سید حسین سراج زاده روز چهارشنبه در وبینار رونمایی از سند راهنمای پیشگیری و مقابله با آزار جنسی در محیط های علمی که صبح امروز برگزار شد، در این خصوص توضیح داد: انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن های علمی دیگر این سند راهنما را با هدف جلوگیری از سوء‌استفاده های احتمالی برخی افراد، از قدرت و اقتدارشان در محیط های آکادمیک، علمی و پژوهشی و حرفه ای برای بهره مندی های جنسی تنظیم کرد تا امکان بروز و ظهور این اتفاقات در این فضاها محدود و کم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه پیشقدم شدن انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان نهادی علمی برای تدوین و تنظیم این سند به این معنی نیست که این گونه اتفاقات در محیط های دانشگاهی بیشتر است، خاطرنشان کرد: رخ دادن چنین اتفاقاتی در محیط های حرفه ای و کاری به مراتب بیش از محیط های دانشگاهی است و به همین دلیل فکر کردیم تنظیم چنین سند راهنمایی می تواند کمک کند در دانشگاه ها و روابط حرفه ای علمی، امنیت و شرایط کار حرفه ای و اخلاقی بهتری داشته باشیم.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: بحث آزارهای جنسی یکی از موضوعات حساس و مشکلاتی است که زنان و دختران جوان جامعه بیشتر از آن رنج می برند و در همه جوامع نیز به عنوان یک مساله مورد توجه و موضوعی با اهمیت و حساس شمرده می شود؛ هم از این نظر که گاه طرح مساله پیامدهای منفی برای قربانیان و آزاردیدگان به همراه می آورد و هم از نظر اینکه در اکثر جوامع تابوهایی نسبت به این موضوع وجود دارد و همین تابوها به درستی اجازه نمی دهد موضوع به درستی مطرح شود.  

وی در خصوص اینکه چقدر این موضوع شایع است، اظهار داشت: در این خصوص به خاطر حساسیت موضوع، آمار و اطلاعات کمی در دسترس است و در واقع جنس موضوع ایجاب می کند به راحتی در معرض شمارش و آماردهی درست و دقیق قرار نگیرد. اما توجه به این موضوع بر اساس برآوردهایی است که بر اساس پژوهش های خودگزارشی انجام می شود.  

سراج زاده ادامه داد: طبق برخی از تحقیقات محدود انجام شده شاهد این هستیم که این پدیده در صورت های مختلف از آزار کلامی گرفته تا آزار جنسی و تجاوز در سطوح جامعه وجود دارد و زنان آن را تجربه می کنند. در این میان هرچه به سمت خشونت های حادتر می رویم، میزان آن کمتر می شود اما انواع ملایمی از آزار جنسی مثل آزارهای کلامی و روانی فراوانی های متعددی دارد. پس می توان اینطور برداشت کرد که برخی از زنان در محیط های عمومی چنین تجربه هایی را داشته اند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به آزارهای جنسی در محیط کار و محیط های حرفه ای اظهار داشت: تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد اما طبق تحقیقات انجام شده در جوامع غربی گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد زنان تجربه انواع مختلفی از آزاردیدگی جنسی را در محیط کار گزارش می کنند. این نوع آزارها چه از نوع حاد و چه ملایم آن برای آزاردیدگان مساله آفرین است و بر آرامش روان و کیفیت کار آنها اثرات نامطلوبی می گذارد و در ادامه ناامنی روانی را در محیط کار آنها به همراه دارد.  

وی با بیان اینکه محیط های دانشگاهی نیز از این قائده مستثنی نیستند، توضیح داد: هرچند که پژوهش های انجام شده نشان می دهد که این پدیده در محیط های آکادمیک خیلی کمتر از محیط های حرفه ای و شغلی غیردانشگاهی است اما از طرف دیگر حساسیت دانشگاهیان نسبت به این مساله بیشتر است. بر اساس پژوهش های انجام شده مجموعه دانشگاهیان در جامعه ایران و حتی در جوامع دیگر از سرمایه اجتماعی و امنیت بالایی برخوردارند و حساسیت روی این محیط ها بیشتر است در نتیجه توجه به اینکه این محیط ها پیراسته تر و اخلاقی تر باشد بیشتر است.  

سراج زاده گفت: از طرفی به خاطر همین حساسیت ها، واکنش های صورت گرفته در محیط های علمی نیز به این اتفاقات بیشتر شده است.  

وی افزود: بر این اساس به فکر تشکیل کارگروهی افتادیم تا با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در محیط های آموزشی و آکادمیک از بروز و ظهور این اتفاقات کاسته و تمهیداتی را در این خصوص فراهم کنیم. به همین دلیل فکر کردیم تنظیم چنین سند راهنمایی می تواند کمک کند در دانشگاه ها و روابط حرفه ای علمی، امنیت و شرایط کار حرفه ای و اخلاقی بهتری داشته باشیم و برای تشکیل این کارگروه و تنظیم سند از انجمن های علمی دیگر و افراد حقیقی کمک گرفتیم.
ادامه دارد...    

برچسب‌ها انحراف جنسی ستاد پیشگیری انجمن جامعه شناسی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انحراف جنسی ستاد پیشگیری انجمن جامعه شناسی ایران انحراف جنسی ستاد پیشگیری انجمن جامعه شناسی ایران انجمن جامعه شناسی ایران آزار جنسی انجام شده حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است