Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در مراسم افتتاحیه تولید مشارکتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بخش خصوصی، گفت: تجاری سازی دستاوردهای علمی این موسسه و تولید محصولات فناورانه شیلاتی، دستاوردی بزرگ با رویکرد آینده نگری در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: محققان علوم شیلاتی تاکنون تولید دانش فنی ۴۰ محصول فناورانه را در کارنامه تحقیقاتی به ثبت رسانده اند.

بهمنی با اشاره به تاریخچه ۱۰۳ ساله تحقیقات شیلات در ایران بیان کرد: در چارچوب موافقتنامه‌ای که در سال ۱۳۷۲ با هدف تولید و بهره برداری بهینه از آبزیان (به ویژه کیلکا ماهیان) بین وزارت جهاد کشاورزی و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به امضا رسید، عملیات اجرایی احداث و راه اندازی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، آغاز و در سال ۱۳۸۰ با محوریت تولید و مصرف فرآورده های خمیری ماهی به بهره برداری رسید و در اختیار شرکت بازرگانی شیلات وقت قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت های تحقیقاتی مناسب، این مرکز در سال ۱۳۸۳ با هدف انجام تحقیقات تخصصی در زمینه فرآوری، حفظ کیفیت، تولید محصولات با ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ملحق شد و از همان زمان با عنوان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان تحت نظارت و مدیریت موسسه، نتایج حاصل از تحقیقات فرآوری آبزیان در کشور را برای بهره برداری به بخش های دولتی و خصوصی ارایه کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه آخرین فعالیت های تولیدی مرکز، به صورت جسته و گریخته در سال ۱۳۹۲ بوده است، افزود: از سال ۹۲ به بعد به رغم فراخوان های عمومی متعدد برای ورود بخش خصوصی و فعال سازی مجدد خط تولید مرکز، متاسفانه استقبالی صورت نگرفت تا آن که سیاست های دولت و رویکرد کشور برای بهره برداری از امکانات و عرصه های دولتی نیز دستخوش تغییر شد.

به گفته او، تاکنون پروژه های ارزشمندی در مجموعه موسسه، حول سه محور «حفظ کیفیت و افزایش عمرماندگاری آبزیان و فرآورده های شیلاتی»، «تنوع بخشی غذاهای دریایی» و «استخراج ترکیبات زیستی فراسودمند و زیست فعال» با هدف بهره برداری حداکثری از منابع شیلاتی کشور اجرا شده است.

بهمنی گفت: علاوه بر تجربیات علمی و میدانی، تجاری سازی دانش فنی تولید محصولات مختلف شامل فرمولاسیون های مختلف غذاهای دریایی آماده، ترکیبات زیستی نظیر ژلاتین ماهی از زائدات گونه های مختلف آبزیان و هیدروکلوئیدهای قابل استخراج از جلبک ها شامل آگار، آلژینات، کاراگینان، کیتین و مشتقات آن از زائدات سخت پوستان از جمله اقدامات ارزشمند این موسسه به شمار می رود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات با اشاره به برگزاری مزایده عمومی اسفند ماه ۱۳۹۹ در خصوص مشارکت در سالن فرآوری آبزیان و تولید محصول توسط بخش خصوصی، گفت: یکی از شرکت های بخش خصوصی، با ارایه بهترین پیشنهاد و دارا بودن صلاحیت عمومی و اختصاصی به عنوان برنده مزایده، برای مدت سه سال انتخاب و قرارداد تولیدات مشارکتی با آن شرکت، منعقد شده است.

بهمنی، راه اندازی مجدد خط تولید مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان را پس از ۵ ماه تلاش، دستاورد مهمی دانست و افزود: فعال سازی مجدد سالن تولید مرکز پس از نزدیک به ۸ سال توقف و فراهم سازی بستر اجرایی دستاوردهای پژوهشی در زمینه تنوع بخشی غذاهای دریایی و بهره برداری بهینه از منابع شیلاتی کشور، به ویژه آبزیان کم طرفدار و ارزان قیمت، با مشارکت مستقیم بخش خصوصی از مهم ترین اهداف قرارداد مذکور محسوب می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه بخش خصوصی برای این منظور، ۲۸۰ میلیارد ریال، سرمایه گذاری کرده است، افزود: مشارکت در سرمایه گذاری و اجرای عملیات تولید اعم از فرآوری، عمل آوری و بسته بندی گونه های مختلف آبزیان، به صورت گوشت چرخ شده بدون استخوان (minced) و انواع فرآورده های برپایه آن، نظیر کوفته، برگر، کباب لقمه و ناگت، با و یا بدون روکش سوخاری، به صورت خام و یا سرخ شده، انواع فیله ساده و طعم دار شده، محصولات دودی گرم، مارینادها (ترشی ماهی)، خمیر آماده مصرف ماهی، آبزیان خشک طعم دار، پودر سوپ، پودر پروتیبن تغلیظ شده ماهی و سایر تولیدات با استفاده از امکانات موجود، با پشتیبانی های فنی و علمی پژوهشگران موسسه از مهم ترین موضوعات این قرارداد است.

او ابراز امیدواری کرد که این قرارداد، موجب ارتقای فرهنگ و بهبود الگوی مصرف آبزیان، افزایش تقاضا برای محصولات شیلاتی و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه شود.

بهمنی گفت: با انعقاد این قرارداد امسال حداقل برای ۶۰ نفر به طور مستقیم  و تا ۱۵۰ نفر در سال های آینده از افراد بومی منطقه اشتغال ایجاد می شود.

او در پایان تصریح  کرد: قرارداد تولید مشارکتی محصولات شیلاتی با بخش خصوصی، براساس ضوابط ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص قراردادهای مشارکت در تکمیل و توسعه فناوری و با هدف برون سپاری دستاوردهای پژوهشی در زمینه فرآوری آبزیان و اجرای مطالعات مشترک با بخش خصوصی، منعقد شده است و بدیهی است انجام پروژه های مشترک طی مدت زمان اجرای قرارداد منوط به تفاهمات بعدی و عقد قراردادهای جداگانه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرآوری آبزیان تحقیقات شیلات بازرگانی شیلات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تحقیقات فرآوری آبزیان بهره برداری بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، گفت: اطلاعات مربوط به بیش از هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کردستان ثبت شده و از این تعداد ۱۸ پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب شده است.

اکبر محمدی اضافه کرد: فرمانداران برنامه ریزی لازم توسعه‌ای را با اولویت پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های بسترساز تولید و اشتغال انجام دهند.

وی یادآور شد: همه استان‌ها در راستای تحقق شعار سال موظف اند برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت و مشارکت مردم و کاهش نرخ تورم و بیکاری ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اعلام اینکه ۲۰ درصد تسهیلات تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۳ باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد، بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف اند این سهم ۲۰ درصدی را در نظر بگیرند و رعایت کنند.

محمدی با بیان اینکه تکلیف ایجاد اشتعال و تولید را برعهده داریم، گفت: پروژه‌های قابل اتمام و طرح‌های بسترساز مسائل اقتصادی باید در اولویت قرار داده شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی