Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت بازار روز‌هایی را سبز و روز‌هایی را قرمز سپری کرد، ولی در روز‌های منفی بازار سطح مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شکسته نشد، که خود این امر نوید خوبی برای بازار سرمایه است، اما دلیل رفتار سینوسی بازار سرمایه هنوز جای سوال دارد که آیا روند سینوسی جز ذات بازار سرمایه است یا دلایل دیگر پشت رفتار مثبت و منفی بازار است؟

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سرگذشت  بورس طی هفته اول مهرماه، به وضعیت شاخص کل و هم وزن نگاهی انداخته است و گفت: تمام نماگر‌های بازار سرمایه در این هفته مثبت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل از حدود یک میلیون 38 واحد در ابتدای هفته با رشد حدود ۴.۱ درصدی به رقم یک میلیون و 43 واحد در پایان هفته رسید. ابتدای هفته بازار مثبت شروع شد و در میانه هفته روند خنثی بود و در پایان هفته نیز بار دیگر روند صعودی به خود گرفت.

او ادامه داد: شاخص هم وزن نیز صعودی بوده، اما رشد آن کمتر از رقم رشد شاخص کل بوده است. رشدی حدود ۱.۳ درصدی داشت و به ۴۲۰ هزار واحد رسیده است. بدین ترتیب در این هفته سهام‌های بزرگ عملکرد به مراتب بهتری داشتند. شاخص فرابورس نیز روند صعودی داشت و با رشد ۱.۴ درصدی در آستانه ۲۱ هزار واحد ایستاد.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که چه صنایعی در این هفته برتر بودند؟ پاسخ داد: در این هفته پتروشیمی و پالایشی در صدر بازدهی بودند. پتروشیمی‌های اوره ساز مانند شیراز، خراسان، شپدیس و کرماشا بیشترین بازدهی را در این گروه داشتند. هلدینگ پارسان و وغدیر نیز به لطف رشد شرکت‌های اوره با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند.

کریمی گفت: پتروشیمی زاگرس نیز در میان بالاترین رشد‌های این هفته بود. این شرکت‌ها بیش از ۱۲ درصد در یک هفته بازدهی داشتند. در گروه پالایشی نیز شبندر بهترین عملکرد را داشت و بیش از ۱۰ درصد بازدهی برای سهامدارانش داشت. در این گروه شاوان نیز عملکرد خوبی داشت و پس از آن شتران و شبریز قرار داشتند. سایر شرکت‌های گروه پتروشیمی و پالایشی نیز در این هفته بازدهی مثبت داشتند و نماد پالایش بیش از ۲.۷ درصد رشد کردند. بعد از این دو صنعت که به دلیل رشد قیمت دلار و قیمت جهانی متانول، اوره و نفت با اقبال روبرو بودند، شرکت ملی مس قرار داشته که بیش از ۵ درصد بازدهی داشت.

او ادامه داد: رونمایی از طرح‌های توسعه جدید و رشد قیمت ارز و ثبات قیمت جهانی مس از دلایل اصلی این رشد بوده است. در این گروه فباهنر با رشد بیش از ۱۱ درصدی و فاسمین با رشد بیش از ۴ درصدی برندگان این هفته بودند. البته تثبیت قیمت جهانی روی در بیش از ۳ هزار دلار نیز در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار سرمایه در هفته ای که سپری شد اثر گذاشته است؟ عنوان کرد: در این هفته، رشد قیمت نفت، رشد قیمت گاز جهانی و به تبع آن رشد قیمت اوره و متانول از مهمترین عوامل تاثیر گذار بوده است. گروه فولادی و سنگ آهنی عملکرد مثبت، اما ضعیفی داشتند که عمدتا به دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد در هفته‌های اخیر است.  در عین حال دلار نیمایی در محدوده بالای ۲۳ هزار تومان قرار گرفته است و دلار صرافی ملی از ۲۷ هزار تومان عبور کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه رفتار حقیقی و حقوقی ها عنوان کرد: در طول این هفته به جز یک روز، در سایر روز‌ها شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بورس بودیم در مجموع حدود ۴۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و حقوقی‌ها خریدار آن بودند.

بیشتر بخوانید

آرامش بعد از چند هفته بر بازار چیره شد/ رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس ابهامات روی بازار سرمایه سایه انداختند!

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هم با نگاهی به وضعیت شاخص کل و هم وزن بورس در آغازین روزهای پاییز 1400 تاکید کرد: از ابتدای شهریور ابهاماتی بر بازار سرمایه حاکم شد که این ابهامات سبب خروج سرمایه گذاران از بازار سرمایه شده و متاسفانه این روند همچنان حاکم است و در برخی از مواقع شاهد مثبت شدن بازار سرمایه هستیم، اما روند بازار سرمایه همچنان نزولی است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص ابهامات موجود در بازار سرمایه گفت: این ابهامات در ۵ حوزه هستند که ابتدا مربوط به وزارت اقتصاد و تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی است که با حجم بسیار بالا در حال انجام است و بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دولتی از جمله بانک ها، به صورت دستوری مجبور به خرید این اوراق هستند و برای تامین مالی مجبور به فروش سهام هستند و یا باید از خرید سهام خودداری کنند.

او ادامه داد: در وزارت خارجه در بحث برجام و روابط بین المللی کشور هر روز اخبار ضد و نقیضی منتشر می‌شود و این اخبار بر نرخ ارز موثر است و نرخ ارز  از ۲۷ هزار تومان عبور کرد.

 تاجبر عنوان کرد: روند دلار مشخص نیست و به تصمیمات سیاسی بین الملی بستگی دارد، مسئولان گفته هایی را در رابطه با خروج از قیمت گذاری دستوری بیان می کنند ولی در رابطه با نرخ فولاد و سیمان  نظرهایی مبنی بر تسری پیدا کردن قیمت گذاری دستوری بر کل بازار به گوش می رسد.

او ادامه داد: در مورد نرخ خوراک در وزارت نفت نیز ابهاماتی وجود دارد، تامین گاز پتروشیمی ها در زمستان و نرخ خوراکشان مشخص نیست به همین علت مشاهده می کنیم که ۶ ماه از سال گذشته است و هنوز صورت های مالیشان را مشخص نکرده اند که علت آن هم نرخ خوراک است. این عوامل گفته شده در روند بازار سرمایه اثر گذاشته و  ابهامات بازار سرمایه را زیاد کرده است.

 تاجبر گفت: ابهامات در رابطه با صنایع اصلی وجود دارد و بازار سرمایه با اقبال سرمایه گذاران مواجه نیست به اضافه اینکه این صنایع تا مرداد ماه رشد خوبی را تجربه کردند و فعالان به شرکت های کوچک روی آوردند، که این امر خودش را در شاخص نشان می دهد، این ابهامات در تمامی شرکت ها موقت است.

او ادامه داد: در چین کمبود برق و گاز وجود دارد که این خبر باعث می شود صنایع متانول، اوره و صنایع پتروشیمی با اقبال مواجه شوند و پالایشی ها نیز  وضعیت خوبی داشتند، در بازار  این احتمال وجود دارد که بعضی از سهم ها با اقبال روبه رو شوند اما  روند صعودی محکم بعد از رفع ابهامات اتفاق می افتد.

حال با توجه به نظر کارشناس ها باید عنوان کنیم که در هفته گذشته بازار سرمایه به علت رشد قیمت نفت، گاز جهانی و به تبع آن رشد قیمت اوره و متانول صنایع پتروشیمی و پالایشی برتر بودند و اما هنوز عواملی مانند نرخ خوراک پالایشگاه ها باعث ایجاد ابهام در بازار سرمایه شده است و به نظر می رسد بازار تا رفع کامل این ابهامات به رفتار سینوسی خود ادامه دهد. 

گزارش از زهره رضایی 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه شاخص کل رشد بازار شاخص هم وزن کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه او ادامه قیمت جهانی هزار واحد رشد قیمت شاخص کل شرکت ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد

کاهش قیمت سکه طی یک هفته گذشته نزدیک به ۳ میلیون تومان بود. روند قیمتی بازار نشان می‌دهد که زیان سکه‌بازان در ۷ روز گذشته ۵.۵ درصد بود و هر قطعه سکه امامی به قیمت ۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان رسید.

سکه امامی البته در روز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه وارد کانال ۴۱ میلیون تومان شد، اما دوباره به کانال بالاتر بازگشت.

قیمت نیم‌سکه هم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت در هفته گذشته داشت.

در حال حاضر هر قطعه سکه امامی ۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۳۹ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان، نیم سکه ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما در این میان، زیان خریداران طلا در هفته گذشته در حدود ۸ درصد بود؛ به طوری که هر گرم طلای ۱۸عیار ۳۰۶ هزار تومان کاهش قیمت داشت. در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا هم ۱۵ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان بود.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در همین رابطهه درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا می‌گوید: در هفته‌ای که گذشت، اونس جهانی طلا میانگین ۴۴ کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم؛ البته میزان کاهش تا ٨٠ دلار هم رسید، اما نوسانات طی دو روز اخیر، این میزان کاهش را کمتر کرد.

وی متذکر می‌شود: به‌تبع روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین با توجه به آرامش در بازار ارز داخلی و نوسان حداقلی نرخ ارز در داخل و همچنین نبود هیجان در اخبار سیاسی و اقتصادی جهان، بازار سکه و طلای داخلی نیز به‌دور از هرگونه التهاب، روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است.

این مقام صنفی در پایان بر رکود حاکم بر بازار و نبود تقاضا تاکید و نسبت به ادامه این روند که از سال گذشته بر بازار حکمفرما شده و از ابتدای سال جاری نیز تشدید شده است، ابراز نگرانی می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

tags # قیمت سکه ، قیمت طلا سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها