Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هفتم و هشتم مهر ماه بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا جلال الدین محمد بلخی، مشهور به مولوی است. شخصیت هایی که تاریخ ادبیات و عرفان ایرانی را متاثر کرده اند و از خود، آثاری به جای گذاشته اند که زمینه ساز اندیشه ای شگرف شده است. این دو رویداد فرهنگی فرصتی شد تا با یکی از پژوهشگران و استادان حوزه مولوی شناسی و شمس پژوهی، درباره این دو ادیب و عارف بزرگ، گفت و گو کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی محبتی، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی، با اشاره به کتاب خود درباره شمس تبریزی با عنوان جدال با خویشتن، نگاهی دیگر به احوال و اقوال شمس تبریزی، گفت:  در این کتاب کوشیدم این مساله را تبیین کنم که ما آدم های ایرانی قرن بیست و یکم چه چیزی را از شمس تبریزی برای امروز سرمایه کنیم و به کار بگیریم، آیا صرف خواندن و تحسین کردن، کافی است؟ این نوع برخورد، ادبیات را تبدیل به اشیای موزه ای می کند که ارزشمند ولی به درد نخور هستند، سعی کردم در معرفی شمس از این نگاه فاصله بگیرم و دو سه ویژگی را در شمس برجسته کنم.

محبتی با برشمردن ویژگی های شمس اضافه کرد: یکی جرات دانستن، چون او از معدود عرفا یا طرفداران عرفان است که از فهمیدن، نمی‌ترسد و به قول کانت جرات دانستن دارد، شمس به همه جا سر می زند و هر چیز را جست و جو می کند. ویژگی دیگر او جربزه سر کشیدن است، یعنی هر چه را می فهمد، می گوید و از مخالفت ها نمی‌ترسد و این که مورد پسند قرار نمی‌گیرد، او را عقب نمی‌نشاند. بر این مبنا، نگاه تازه ای به مقالات شمس انداختم. این اثر مورد استقبال قرار گرفت و چاپ سوم آن هم اخیرا منتشر شد که نشان می دهد در این بازار کرونا و مشکلات آن، بخشی از جامعه نسبت به موضوعات ادبی حساس است و اگر کتاب تازه ای باشد آن را دنبال می کند.

یکی از ویژگی های قدرتمندی کلام شمس، تجسیم است

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت های شمس و مولانا، ادامه داد: مولانا خیلی بزرگ و عزیز است اما مخاطب خود را بسیار رعایت می‌کند، همه جا متوجه است که مخاطب نرنجد، سخن خود را پایین می آورد که مخاطب بفهمد و کارهایی از این دست دارد اما شمس متفاوت با مولانا فکر می‌کند. بنیاد کتاب در جدال با خویشتن بر این بود اما مباحث دیگری هم در این کتاب مطرح شده است، تحولات زندگی شمس، مهم ترین اقوالش، معاصرانش، نسبتش با فلسفه و دانشمندان عصر خودش و مجموعه ای از آثاری که درباره شمس نوشته و پژوهش شده در این کتاب جای دارد.

 وی در توضیح این که مخاطب عادی چگونه می تواند، جزئیات کلام شمس را درک کند، گفت: یکی از ویژگی های قدرت کلام شمس، تجسیم است، یعنی تجسم دادن به امر شنیداری. ادبیات زمانی کارآیی پیدا می کند که کلام، بتواند آن واقعه را در ذهن مخاطب مصور کند و پیش چشم او بیاورد. در این کتاب بخشی با عنوان نگارش خلاق وجود دارد، این عنوان دو گونه نگارش را در بر می گیرد که یک گونه آن در دانشگاه های مدرن مثل دانشگاه های آمریکا تدریس می شود، که گزارش های مهم را بتوانیم از طریق نوشتن به مخاطب منتقل کنیم. 

محبتی اضافه کرد: نوع دیگر آن هم که به معنی میخکوب کردن خواننده است و من در این کتاب توضیح داده ام که یکی از رازهای موفقیت شمس همین تجسم کردن امر شنیداری است. مولانا می گوید:

گوشم شنید قصه ایمان و مست شد/ کو حظ چشم؟ صورت ایمانم آرزوست (کلیات شمس، غزل ۴۴۱)

یعنی گوشم کلمات ایمان را که شامل شهادتین است، شنید، حالا تجسم ایمان را هم نشانم بدهید. این دیدن موضوع مهمی است و شمس بخشی از این مفاهیم را مصور می کند و پیش چشم مخاطب بیاورد، مخاطب عادی هم این موارد را می فهمد، ممکن است به عمق کلام نرسد اما آن را درک می کند.

این مولوی پژوه اظهار داشت: شمس متاثر از تصویرسازی قرآن است، در آیه ۳۶ سوره یاسین آمده است: وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَیٰ قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ، و مردی شتابان از دورترین کرانه شهر، فرا رسید و گفت: ای قوم من، این رسولان خدا را پیروی کنید. این خود نوعی از تصویرسازی است که بر بسیاری از آثار ادبیات فارسی تاثیرگذار بوده است.

آثار پرمخاطب درباره مولوی و شمس، دور از واقعیت هستند

محبتی درباره آثاری که به عنوان اندیشه مولانا و شمس در بازار کتاب عرضه می شوند، گفت: شمس خودش می گفت مرا با این عوام کار نیست، من دنبال دانه درشت ها هستم، این کتاب هایی که می شنوم یا می بینم، بیش از  ۸۰ درصد آن زاییده فکر نویسنده است، وقتی می بینند که توده ها استقبال می کنند و به روش های مختلف، کلاس هایی می گذارند، دوره های آموزشی برگزار می کنند، کتاب می نویسند و مخاطب هم دارند، به گونه ای مد روز است و مردم هم که نمی دانند خوب و بد کدام است، به دنبال آن ها راه می افتند. ناشران هم که فروش دارند و نویسندگان هم که معروف می شوند و مردم هم سرگرم شده اند، چه بهتر از این؟

وی اضافه کرد: متاسفانه متولی فرهنگی هم که مطلقا نداریم و این آثار کم ارزش منتشر می شوند، حتی آثار مشهور هم که به چاپ ۷۰ یا ۸۰ رسیده است، یک تصویر دگرگونه و دور از واقعیت از شمس و مولانا ارایه می دهند، همان طور که از خیام، عطار، حافظ و باقی شاعران.

به گزارش ایرنا، کتاب در جدال با خویشتن، نگاهی دیگر به احوال و اقوال شمس تبریزی، همراه با مقالات برگزیده شمس، یکی از تازه ترین آثار در حوزه شمس پژوهشی به تحلیل، تعلیقات و انتخاب مهدی محبتی است که در کمتر از دو سال به چاپ سوم رسید. 

مقدمات آشنایی، سنگ و آینه، اندیشه ها و اسرار، جایگاه عقل و عاقلان در مقالات، زندگی و آثار شمس و متن مقالات عناوین فصل های کتاب در جدال با خویشتن هستند.

این اثر در ۳۶۸ صفحه توسط بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه منتشر شده است. 

برچسب‌ها تولیت شمس تبریز خوی مولانا روز بزرگداشت مولوی ادبیات فارسی کرسی زبان و ادبیات فارسی عرفان ادبیات همایش بین المللی شمس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تولیت شمس تبریز خوی تولیت شمس تبریز خوی مولانا روز بزرگداشت مولوی ادبیات فارسی کرسی زبان و ادبیات فارسی عرفان ادبیات همایش بین المللی شمس ادبیات فارسی شمس تبریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما

این فیلم روایتگر بخشی از داستان زندگی مولانا و شمس تبریزی است. قبل از خرید بلیت مست عشق، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قصد داریم شما علاقه‌مندان را با بیوگرافی بازیگران ایرانی و ترکیه‌ای فیلم جذاب مست عشق آشنا کنیم.

مست عشق، اولین محصول مشترک ایران و ترکیه

این فیلم به کارگردانی حسن فتحی، چهره‌ای نام‌آشنا در عرصه سینما و تلویزیون ایران و با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش‌های مولانا و شمس، تجربه‌ای از تماشای یک فیلم‌ سینمایی ناب و معنوی را به مخاطبان خود هدیه می‌دهد. این فیلم که محصول مشترک ایران و ترکیه است، در دورانی حساس از زندگی مولانا (زمانی‌که او تحت‌تأثیر تعالیم شمس متحول شده) رخ می‌دهد.
مست عشق، به‌دنبال بازنمایی این تحول عمیق و واکاوی ابعاد مختلف رابطه مولانا و شمس است. با خرید بلیت مست عشق، خواهید توانست به تماشای این بازنمایی بنشینید و از آن لذت ببرید. اما مست عشق، صرفاً به روایت یک داستان عاشقانه یا تاریخی بسنده نمی‌کند؛ بلکه تلاش دارد تا مخاطب را در سفری روحانی همراه کرده و به درک عمیق‌تری از مفاهیمی چون: عشق، عرفان و خودشناسی رهنمون سازد.

بازیگران فیلم مست عشق پارسا پیروزفر در نقش مولانا شهاب حسینی در نقش شمس هانده ارچل در نقش کیمیا حسام منظور در نقش علاءالدین کی‌قباد سلما ارگچ در نقش جلال‌الدین ابراهیم چلیکول در نقش برهان‌الدین مولوی بوراک توزکوپاران در نقش شرف‌الدین قونوی بوران کوزوم در نقش سلطان علاءالدین

بی‌شک با خرید بلیت فیلم مست عشق، شاهد یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران خواهید بود. فیلمی که با پرداختن به داستانی پرمخاطب و عمیق و بهره‌مندی از عوامل حرفه‌ای، امیدوار است تا گامی درجهت ارتقای سطح سینمای ایران بردارد و نام خود را درمیان آثار ماندگار سینما، ثبت کند. موسیقی فیلم هم که توسط همایون شجریان و سهراب پورناظری، دو هنرمند برجسته کشورمان ساخته شده است، به‌زیبایی، حال‌وهوای فیلم را به مخاطب القا و او را غرق در فضای معنوی و عرفانی آن خواهد کرد. انتظار می‌رفت که این فیلم، در نوروز 1403 به‌روی پرده سینماها برود و تماشاگرانی را به ضیافتی روحانی دعوت کند؛ اما این‌گونه پیش نرفت و خرید بلیط فیلم مست عشق به تعویق افتاد.

نظر منتقدان برای مست عشق

مست عشق، ازسوی منتقدان مورداستقبال قرار گرفت. بسیاری از آن‌ها، بازی بازیگران فیلم مست عشق را ستوده و کارگردانی حسن فتحی را تحسین کرده‌اند. برخی دیگر از منتقدان، به طولانی ‌بودن فیلم و برخی از ضعف‌های فیلمنامه ایراداتی گرفته‌اند؛ اما درمجموع مست عشق، اثری فاخر و ارزشمند است که تماشای آن به‌تمام دوست‌داران فرهنگ، هنر، ادبیات و عرفان توصیه می‌شود. اگر به فیلم‌های درام تاریخی و عاشقانه علاقه دارید، تماشای مست عشق را به شما توصیه می‌کنیم.

زمان اکران فیلم مست عشق

خیلی از افراد برای خرید بلیط فیلم مست عشق، به‌دنبال زمان اکران آن هستند. این فیلم ‌سینمایی که قرار بود از چهارشنبه 29 فروردین اکران خود را آغاز کند، به 5 اردیبهشت، موکول شد. علت تأخیر در زمان اکران فیلم مست عشق در ابتدا مشخص نبود و گمانه‌زنی‌هایی درمورد حواشی پیش‌آمده یا سخت‌گیری‌های سازمان سینمایی مطرح شده بود؛ اما با پیگیری‌های انجام‌شده، علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم، اعلام کرد که مشکل هیچ‌ یک از این موارد نبوده و تأخیر در اکران به‌دلیل مشکلات فنی رخ داده است. بنابراین، تماشاگران از 5 اردیبهشت، با خرید بلیت فیلم مست عشق به تماشای آن، در سینماهای سراسر کشور نشسته‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله، شما را با جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین فیلم سال آشنا کردیم. حال می‌توانید با خرید بلیط فیلم مست عشق ازطریق سینماتیکت، شاهد اکران آن در سینماهای شهر خود باشید. بی‌شک، با داشتن این وب‌سایت به دنیای سرگرمی، هنر، اخبار و حواشی سینمای ایران نزدیک‌تر خواهید شد.

کد خبر 848693

دیگر خبرها

  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • بحران ادبیات داریم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان