Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@15:57:22 GMT

رهروان مردان بی‌ادعای دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۶۴۷۵

رهروان مردان بی‌ادعای دفاع مقدس

خطر را مشتاقانه در آغوش می‌کشند و به استقبال شعله‌های آتش و مهلکه‌ می‌روند تا وامانده‌ای را برهانند و با لذت بردن از نجات جان‌ها، جان دوباره بگیرند.

ایثارگری‌هایشان به حق در امتداد همان فرهنگ عاشورایی دوران دفاع مقدس معنا می‌شود و درک حس و حال‌شان، گوشه‌ای از جانفشانی رزمندگان را برایمان تفسیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در خارج از محیط کار و با لباس مبدل هم روحیه امداد و نجات دارند و هرازچندگاهی آن را در گوشه‌گوشه ایران اسلامی به نمایش گذارند؛ به مانند همان آتش‌نشانی که طی یک روز جمعه از هیاهوی شهر مراغه به کنار دریاچه سد علویان پناه برده بود و حضورش در محل، آنچنان نجاتبخش شد که امروزه آن را باید در میان خاطره‌های یک آتش‌نشان ورق زد.

«سیدرضا طاقتی‌نیا» که ۲۴ سال سابقه کار در آتش‌نشانی مراغه را دارد، آن واقعه را اینگونه توضیح می‌دهد: حوالی ظهر چادری در کنار دریاچه برپا و مادری در حال درست کردن غذا بود؛ یکی از فرزندانش در کنار چادر مشغول خاکبازی اما دو فرزند دیگرش شلوارها را بالا زده و داخل آب بودند.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه لباس شخصی بر تن داشتم اما بر حسب وظیفه ذاتی و پیشگیری از وقوع حادثه، نزدیک شدم و به آنان هشدار دادم که «دریاچه سد علویان فرورفتگی‌های عمیقی دارد و قدم زدن در داخل آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد»؛ آنان هم با تکان دادن سر به من فهماندند که مواظب هستند.

وی اضافه می‌کند: غرق در افکار خود روی خط کناری دریاچه قدم می‌زدم که به ناگاه فریاد «بهنام بهنام» در آسمان پیچید و ناخداگاه فاصله حدودی ۵۰ متری با آنان را در چشم به هم زدنی طی کردم و بی‌درنگ به آب پریدم.

«طاقتی‌نیا» می‌گوید: وقتی «بهنام» را در آغوش خودم به بیرون از دریاچه آوردم، مادرش حسابی صورت خودش را چنگ انداخته بود و هم می‌خندید و هم گریه می‌کرد؛ البته یک درمیان تشکر هم می‌کرد.

«موتورم را دوباره به نیت بازگشت سوار شدم اما حس و حال عجیب آن مادر و حادثه ناگوار تا مدت‌ها چشم‌هایم را مه آلود کرده بود؛ آن روز هیجان کل وجودم را در بر گرفت و هنوز هم تلخ و شیرین آن واقعه در خاطرم نقش بسته است». 

«محمد آذرنیا» از دیگر آتش‌نشانان مراغه نیز آتش‌سوزی طبقه‌های پنجم و ششم یک مجتمع مسکونی را در خواب و رویاهایش مدام مرور می‌کند؛ حادثه‌ای که دو کودک و مادرشان را در بالکن یک واحد مسکونی حبس کرده بود؛ آنچنان که اگر شعله‌های آتش کمی هم زبانه می‌کشید، آنان در دوراهی قرار می‌گرفتند.

خودش می‌گوید که آن صحنه برایش چنان دردناک بود که در آن لحظه حسابی دست و پایش سِر شده بود؛ راه‌پله مجتمع گویا تهویه نداشت و دود غلیظ داخل ساختمان را به اشغال درآورده بود. 

«آذرنیا» اینگونه ادامه می‌دهد: حدود هفت تا هشت نفر از محاصره دود و آتش نجات یافتنند و همچنان حین عملیات امداد و نجات، نگران آن مادر و فرزندانش بودیم؛ ناگاه «علی امینی» از آتش‌نشانان غیور مراغه در حالی که ماسک خود را بر دهان یک کودک حدود ۲ ساله گذاشته بود، از میان دود ناشی از آتش‌سوزی بیرون آمد.

«با دست دیگرش یک کودک حدود ۶ ساله را از لابلای دود و آتش هم بیرون می‌کشید و گاهی هم ماسک را از صورت کودکی که در آغوش داشت، بر می‌داشت و روی صورت دیگری می‌گذاشت؛ کمی بعد مادر این کودکان در حالی که یک دستمال خیس به دهن داشت، بیرون آمد».

«آذرنیا» بیان می‌کند: با خارج شدن آنان از محاصره آتش بسیاری از امدادگران گرفتار در میان دود، نفسی آسوده کشیدند و آن صحنه همیشه در میان خواب و بیداری ملکه ذهنم است. 

آری این وقایع تنها بخش کوچکی از ایثارگری آتش‌نشانانی است که دنباله‌رو مردان بی‌ادعای دفاع مقدس هستند و برای حفظ آرامش و آسایش هموطنانشان جانفشانی می‌کنند.

آنانکه با اختیار روی مین می‌رفتند تا معبری برای عبور رزمندگان اسلام باز کنند و شبانه‌روز با دشمنان جنگیدند تا برایمان آبرویی باشند در سطح جهانی.

گر امروز آتش‌نشانان مردم را از مهلکه بیرون می‌کشند؛ آنان ملتی را از توطئه استکبار رهانیدند؛ اگر اینها دل به آب و آتش می‌زنند، آنان در مقابل شلیک هزاران گلوله و بمب، سینه سپر کردند و از این شباهت‌ها چه بسیارند.

به گزارش ایرنا روز هفتم مهر ۱۳۵۹ شمسی وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند اما حین عملیات اطفای حریق، هواپیماهای دشمن دوباره به بمباران پالایشگاه اقدام کردند که به شهادت شماری از آتش‌نشانان منجر شد.

طرح تعیین این مناسبت به عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ شمسی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد.
 

برچسب‌ها آتش نشانی شهرداری مراغه دفاع مقدس هفته دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی شهرداری مراغه دفاع مقدس آتش نشانی شهرداری مراغه دفاع مقدس هفته دفاع مقدس آتش نشانان دفاع مقدس آتش نشانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی فرجی، مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار «صنعت؛ دانشگاه؛ راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس و عملیات آغازین همانند فتح‌المبین از صنعت به خوبی استفاده نکردیم به نحوی که بیشتر از نیروی انسانی بهره می‌بردیم اظهار کرد: با گذشت زمان و در عملیات بعدی، مانند فاو از صنعتگران و دانشگاه بهره‌مند شدیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه فرماندهان دوران دفاع مقدس به‌واسطه صنعت و دانشگاه حل شد، افزود: صنعتگران و دانشگاهیان پل فاو را ایجاد کردند و جان رزمندگان برای عبور از اروند خروشان را نجات دادند.

مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان با تأکید بر اینکه ارتباط با صنعت و دانشگاه سبب حل مسائل و مشکلات بسیاری می‌شود، عنوان کرد: در دفاع مقدس بهره‌گیری از صنعت و دانشگاه کم بود؛ اما امروز به همت دانشمندان و دانشگاهیان، در حوزه فنون مختلف ازجمله مباحث نظامی و دفاعی در دنیا سرآمد هستیم. بیشترین دغدغه امروز در سپاه دغدغه اشتغال است و جلسات حول محور این مهم می‌چرخد.

فرجی با اشاره به اینکه انسجام و همدلی بین صنعت و دانشگاه مدنظر است، گفت: اطمینان و اعتماد کردن به جوانان مهم و کارساز است. توجه به علم، فرآوری و نوآوری از الزامات امروز بوده و برقراری ارتباط نظام‌مند دانشگاه و صنعت پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • دفاع مقدس ما امروز در جنگ نرم است
  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز